X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שבבי מחשב זעירים יושתלו במוחם של חולים משותקים, ובעזרתם ניתן יהיה לסייע להם להניע איברים; חברת סייברקינטיקס קיבלה אישור להתחיל את הניסויים בבני אדם
▪  ▪  ▪

חוקרים אמריקנים מחברת 'סייברקינטיקס' השיגו אישור רשמי מארגון התרופות והמזון האמריקני להשתיל שבבי מחשב זעירים במוחם של חולים משותקים, שבעזרתם ניתן יהיה "לקרוא את מחשבותיהם". כך דווח ב-BBC (שבת, 17.4.04).
שבב המחשב, ימפה את הפעילות העצבית המופיעה כשאדם חושב על הזזת איבר מסויים, המדענים יתרגמו אותות אלו לקודים של מחשב כשבעתיד ניתן יהיה להזין קודים אלו לאיברים רובוטיים.
החברה, שבסיסה בפוקסבורו שבמסצ'וסטס, קיבלה אישור מארגון התרופות והמזון להתחיל את הניסויים של השתלת השבבים, שגודלם 4 מילימטרים.
השבב, "שער המוח", מכיל מחוונים זעירים שיגיעו לעומק של כמילימטר אחד במוח, לאחר שיושתלו מתחת לגולגולת, ויעקבו אחר הפעילות מתוך קבוצה קטנה של תאי עצב. מעקב על האותות יתבצע בעזרת "חוטים" ששיושתלו בגולגולת. נקודה זו מהווה את הבעייתיות העיקרית כרגע בשל החשש כי "חוטים" אלו יגרמו לזיהום. החברה עובדת על פיתוח גירסה אלחוטית.
התקווה היא כי המחקר - שעד כה בוצע על חיות בלבד - יוכל בעתיד לסייע לחולים ששותקו בעקבות שבץ או מחלות כמו שיתוק מוחין. למרות שאנשים שורדים שנים רבות במצבים אלו, איכות החיים שלהם בדרך כלל ירודה.
מחקרים אחרים שבוצעו, היו במטרה לפענח כיצד המוח שולח אותות לאיברים כדי להניעם.
בשנת 1998, גילו חוקרים שבב במוח, שאפשר לחולה ששותק בעקבות שבץ להניע את הסמן במחשב כדי להצביע על מילה שהופיעה על מסך המחשב.
שנה לאחר מכן, דיווחו מדענים אחרים כי אלקטרודות שחוברו לגולגולת של שני חולים שסבלו ממחלת עצבים, אפשרו להם לאיית מילה על מסך המחשב. 'סייברקינטיקס' ביצעה כבר מחקר קודם בחיות והשתילה שבבים לשלושה קופים.
שבבים אלו שימשו להקלטת אותות מהאזור המוטורי במוח - אזור במוח השולט בתנועות - כשהם מפעילים ג'ויסטיק (ידידת היגוי) עם ידיהם. אותות אלו שימשו לאחר מכן לפיתוח תוכנית, שתאפשר לאחד מן הקופים להמשיך להניע את הסמן במחשב בעזרת מוחו.
החברה מאמינה, כי זוהי הפעם הראשונה שמתקן כה מורכב יושתל בתוך מוח אנושי, ומקווה לסיים את המחקר בתוך שלוש עד חמש שנים.
חולים יתבקשו לדמיין פעולה מסויימת, כמו הזזת היד בכמה סנטימטרים, והחוקרים לאחר מכן, ינסו לזהות את פעילות המוח הקשורה לרצון לבצע פעולה זו. בעתיד ניתן יהיה להזין מידע זה ליחידות כמו איברים רובוטיים שיסייעו לחולים לפעול על-פי רצונם.
העברה של הניסוי מחיות לבני אדם מהווה אתגר גדול, אך ריצ'רד אנדרסן, מהמוסד הטכנולוגי בקליפורניה, המבצע כעת מחקר דומה, אמר כי התחום מפותח מספיק כדי להצדיק צעד כזה.
לדבריו, "אני חושב כי קיימת הסכמה כללית בין החוקרים כי זהו הזמן להתחיל את הניסויים בבני אדם". עוד אמר, כי מנתחים כבר משתילים יחידות למוחם של בני אדם - לפעמים בעומק רב - כדי לטפל בחרשות או במחלת הפרקינסון. "תמיד קיים סיכון כלשהוא אך יש לשקול את היתרונות".
ד"ר ריצ'רד אפס, נוירופיזיולוג מאוניברסיטת בריסטול אמר ל-BBC News, כי "ישנן התקדמויות בביצוע נסיונות כאלו בחיות.
"הצעד הבא הוא לפענח איזה קוד מחשב יוכל להעתיק את האותות העצביים המסובכים, הדרושים כדי להורות לאיברים לנוע", אמר והוסיף כי "מחקר זה הוא צעד מעודד".

תאריך:  18/04/2004   |   עודכן:  18/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
הנהגת החמאס הודיעה הלילה על מינוי יורש לרנטיסי, אולם לא פירסמה את שמו מחשש שיחוסל; בערים הפלשתיניות הוכרזו 3 ימי אבל; גורמי הביטחון: החמאס תיכנן לבצע פיגוע גדול ביום העצמאות
עומר כרמון
שעות ספורות לפני חיסולו של רנטיסי, ערך החמאס עצרות גדולות ברצועת עזה וביהודה ושומרון; חאלד משעל: "החמאס עומד יחד עם כל הפלגים הפלשתינים במלחמה המשותפת כנגד הציונים"; אסמעיל הניה: "הנקמה על מותו של השייח' יאסין עומדת בראש סולם העדיפויות של החמאס"
עומר כרמון
ראש ממשלת ניו זילנד: "אנו לוקחים את הפרשה מאוד מאוד ברצינות"; העצורים הישראלים סירבו לחשוף את פרטי שותפם המסתתר בניו זילנד; שירותי הביטחון האוסטרלים בודקים את החשד, כי תא ריגול ישראלי פועל במדינה
עומר כרמון
אורי אבנרי במאמר באתר אמריקני פרו-פלשתיני: "יוסי ביילין הציע לפלשתינים אדמות טרשים בנגב בתמורה לאדמות פוריות"; "תוכניתו הגדולה של שרון - הפיכת השטח שבין הים התיכון לנהר הירדן למדינה יהודית"; "בוש - הנשיא האנטי-ישראלי ביותר שהיה אי פעם"
רנית נחום-הלוי
מטחי פצצות מרגמה וטילי נ"ט נורו לעבר ישובי גוש קטיף, אחד פגע ישירות בבית בנווה דקלים; הפלשתינים השליכו מספר רימונים לעבר מוצב צה"ל בגבול ישראל-מצרים; תינוק בן שנתיים נפצע מיידוי אבנים בשומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il