X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מקורות ברמאללה: ארה"ב התעלמה מאזהרות דחלאן והעבירה את פרטי ביקורם של דיפלומטים אמריקנים ברצועת עזה; יממה לאחר מכן הופעל מטען כנגד השיירה - שלושה מאבטחים אמריקנים נרצחו
▪  ▪  ▪

מקורות פלשתינים ברמאללה טענו (יום ב', 19.4.04), כי הרשות הפלשתינית הזהירה את ארה"ב כבר בספטמבר 2003, שלא להעביר מידע מסווג למנגנוני הביטחון שלה ובמיוחד לא לביטחון המסכל, משום שלמנגנונים אלה חדרו נציגי ארגונים קיצוניים אנטי-אמריקנים.
לדברי המקורות, מוחמד דחלאן, ששימש אז כשר לענייני ביטחון ברשות הפלשתינית, העביר את האזהרה למחלקת המדינה האמריקנית ולשגרירות ארה"ב בתל אביב, אולם ארה"ב התעלמה מאזהרותיו.
שגרירות ארה"ב בתל אביב העבירה פקס בחודש אוקטובר 2003 לביטחון המסכל, ובו פרטי ביקור דיפלומטים אמריקנים ברצועת עזה. יממה לאחר מכן הופעל מטען חבלה כנגד השיירה הדיפלומטית. שלושה מאבטחים אמריקנים נרצחו: ג'ון ברנצ'יזיו (37), מארק פרסון (31) וג'ון מרטין לינד (30).
הביטחון המסכל ברצועת עזה הונהג במשך שנים רבות בידי מוחמד דחלאן. כיום משמש הקולונל רשיד אבו-שבאכ (לשעבר סגנו של דחלאן) כמפקד בפועל של המנגנון. לא ברור באם נועד הדיווח לסכסך בין דחלאן לאבו-שבאכ, או להטיל את האשמה על מנגנון הביטחון המסכל בגדה המערבית, אשר הונהג אז בידי ג'בריל רג'וב - יריבו של דחלאן.
לפני ימים אחדים פרסמנו ב-Nfc, כי ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון ונשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מעוניינים להעביר למוחמד דחלאן את השליטה ברצועה עזה ובצפון השומרון לאחר הנסיגה הישראלית. על-פי הידיעה, קיבל דחלאן את ברכתם של ישראל, ארה"ב, בריטניה ומצרים למהלך [ראו קישור].
הנסיגה הישראלית הצפויה, מעלה על פני השטח את היריבויות בין מנגנוני הביטחון הפלשתינים השונים. גורמים פלשתינים ברצועה שאינם מקורבים לדחלאן, טענו לפני ימים אחדים, כי חלוקת הסמכויות ברצועת עזה לאחר הנסיגה הישראלית תהיה כדלהלן:
כוחות המודיעין הצבאי הפלשתיני (בראשותו של מוסא ערפאת) יקבלו את השליטה על התנחלויות המפונות. הביטחון הלאומי (בראשות עבד אל רזאק אל מג'אידה) יקבל את האחריות על שמירת הגבולות עם ישראל ומצרים. בסיסי צה"ל לאורך הים יועברו לכוחות המשטרה הימית, בראשותו של פתחי ראזם. עמדות צה"ל בתוך הרצועה יחולקו בין כוחות הביטחון הפלשתינים הבאים: המודיעין הכללי (בראשות אמין אל-הינדי והמפקד בעזה, אחמד עפיפי), המשטרה הפלשתינית (בראשות ע'אזי ג'באלי) והביטחון המסכל (בראשות רשיד אבו-שבאכ) [ראו קישור].
רצח שלושת המאבטחים האמריקנים ואי פעולתה של הרשות הפלשתינית ללכידת הרוצחים, גורמים למתיחות רבה בין ארה"ב לרשות. לפני ימים אחדים פרסמנו ב-Nfc, כי מידע מודיעיני שהגיע לוושינגטון, סייע לממשל בוש להסיק כי יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, אישר אישית פגיעה באינטרסים אמריקנים ברצועת עזה. אישורו של ערפאת הביא לרצח שלושת המאבטחים האמריקנים.
מקורות ברמאללה מסרו (יום ג', 13.4.04), כי בחודש ספטמבר 2003 הגיע ללשכתו של ערפאת אחד מבכירי הפת"ח ברצועת עזה, המקשר בין ערפאת לפעילי הארגון ברצועה, וביקש את אישורו לפגיעה באינטרסים אמריקנים. ערפאת השיב בחיוב ואמר כי "הגיע הזמן להעביר מסר לאמריקנים, בשל מדיניותם האנטי-פלשתינית ואנטי-ערבית". זמן קצר לאחר מכן בוצעה ההתקפה על שיירת הדיפלומטים.
למחרת הפיגוע, שלח הממשל האמריקני לרצועת עזה חוקרי FBI בכירים, כדי לאתר את מבצעיו. אולם, כעשרה ימים לאחר מכן הם עזבו בכעס, בשל תיסכולם מחוסר שיתוף הפעולה של המשטרה הפלשתינית. ימים אחדים לאחר מכן (31.10.03), הציעה מחלקת המדינה האמריקנית פרס בסך 5 מיליון דולר, למוסר מידע על מבצעי הפיגוע.
חמישה ימים לאחר מכן (5.11.03), מסרו מקורות ביטחון פלשתינים, כי נעצרו שני פלשתינים, אשר הודו בכך שסיפקו את חומרי הנפץ בהם נעשה שימוש בפיגוע. שני העצורים מסרו לכוחות הביטחון הפלשתינים את זהותם של שני מבצעי הפיגוע - חברים ב'ועדות ההתנגדות העממית', ארגון המורכב בעיקר מפורשי תנועת הפתח. ברצועת עזה מונהג ארגון זה בידי ג'מאל אבו-סמהדנה.
לפני כחודשיים, מסר הממשל האמריקני לרשות הפלשתינית, כי יקפיא את כספי הסיוע לפלשתינים, אם לא יובאו לדין מבצעי הפיגוע. בתגובה, הרשיע בית משפט פלשתיני במשפט בזק, ארבעה חשודים במעשה. ארה"ב ראתה זאת בחומרה וביקשה לערוך משפט אמיתי ולא מבוים. זמן קצר לאחר מכן הודיעה הרשות על ביטול המשפט ושיחרור החשודים.

תאריך:  20/04/2004   |   עודכן:  20/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
השופט מצא על תומרקין: "תומרקין הוא בעל לשון בוטה והליכות מחוספסות, הנמנה עם העולבים ושאינם נעלבים"; בג"צ דחה בשבוע שעבר 3 עתירות נגד הענקת פרס ישראל בתחום הפיסול לאמן, אולם מפאת קוצר הזמן, רק היום פורסמו נימוקי ההחלטה
מירב לוי
אמש נפצעו שישה בני אדם בהם שני תינוקות מפגיעת רקטות קסאם בבית בניסנית; סך הכל, נרשמו 9 פצועים קל מירי רקטות קסאם ביישוב ניסנית; מאז חיסול רנטיסי נרשמה עליה ניכרת בירי הרקטות מתחומי רצועת עזה
מירב לוי
השר פורז שחתם על הצו טוען כי האינטרס הביטחוני גובר על חופש התנועה; נאסרה קירבתו למתחמי שדות תעופה וים; ואנונו יתגורר במתחם גבעת אנדרומדה; יציאתו מהארץ נאסרה למשך שנה
יואב יצחק
התיק הועבר מבית המשפט המחוזי בירושלים אל המחוזי בתל אביב, למרות התנגדות הפרקליטות; השופט מודריק זימן את הצדדים לדיון ראשון בפניו (ביום ג')
עומר כרמון
מזכ"ל הליגה הערבית: הפיסגה הערבית תתכנס בתוניס ב-22-23 למאי; "נדון ביוזמת השלום הערבית המהווה תשובה לתוכנית האמריקנית לרפורמות בעולם הערבי - אנו מתנגדים לכל התערבות חיצונית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il