X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בראש חדשות 24 עומדים ניסים משעל ויעקב אילון; בית המשפט הורה לבחון את עמידתה של חדשות ישראל (אילנה דיין, משה שלונסקי ואחרים) בתנאי המכרז, ואם לא תעמוד בהם - לקיים מכרז חדש
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון ביטל הבוקר (יום ג', 18.12.01) את בחירתה של חדשות 24 - בראשה עומדים ניסים משעל ויעקב אילון, כזכיינית ערוץ החדשות.
בית המשפט העליון פסק, כי חדשות 24 לא עמדה בתנאי הסף שנקבעו במכרז. עם זאת, נמנע בית המשפט מלהכריז על חדשות ישראל, בראשה עומדים משה שלונסקי, משה גל ואילנה דיין, כעל הזוכה במכרז.
פסק הדין הוקרא בעל-פה באולם בית המשפט. פסק הדין הלא, אמרו השופטים, יובא מאוחר יותר. פסק הדין ניתן על-ידי הרכב שלושה: השופט שלמה לוין (אב"ד), והשופטים יצחק אנגלרד ואילה פרוקצ'יה.
בית המשפט קבע, כי ההכרעה בשאלת עמידתה של חדשות ישראל במכרז מוחזרת לוועדת המכרזים, כדי שתבדוק את עמידתה בתנאים; ואם גם זו לא תעמוד בתנאים שנקבעו - אזי ייערך מכרז חדש. פסק הדין ניתן בעתירה שהגישה חדשות ישראל. בית המשפט חייב את חדשות 24 לשלם למערערת הוצאות ושכר טירחת עורכי דין בסכום משמעותי יחסית: 75 אלף ש"ח.
בנימוקי העתירה כתבו פרקליטי העותרת - עורכי הדין ראובן רייף וגיורא ארדינסט, כי בהליכי הבחירה וניהול המכרז נפלו פגמים מהותיים, שגרמו להחלטה השגויה לטענתה - שבה הוכרז על זכייתה של חדשות 24 במכרז. הליך בחירת ההצעה הזוכה היה פגום מן היסוד, טוענת העותרת, רצוף כולו ליקויים ופגמים. אין מדובר אך ורק ברשלנות או באי-הקפדה קלה כחמורה, אלא בנטישה מוחלטת של כלל מנהל תקין, בהתעלמות בוטה מדרישות הדין ובהכשרת הצעתו של מציע אשר לא עמד בתנאי הסף הקבועים בחקיקה ראשית ובמסמכי המכרז.
אחד הנימוקים המובאים בעתירה, הוא החריגה ממבנה השליטה כפי שנקבע במכרז. על-פי תנאי המכרז, נקבע כי חלקם של בעלי שליטה זרים בקבוצה - שאינם ישראליים - לא יעלה על שליש מהשליטה. תנאי זה נקבע כדי להבטיח את האינטרס הציבורי מפני שידורי חדשות מוטים ו/או מעוותים לטובת גורם זר.
והנה מתברר, כך לפי העותרת, כי לבעלי המניות הזרים בחדשות 24 מוקנות זכויות בשיעור העולה על שליש בכל זוג של אמצעי שליטה. הדברים אמורים הן בכוח ההצבעה, הן בזכות למינוי דירקטורים, הן בזכות לקבלת דיבידנד, והן בזכות להשתתף בחלוקת נכסי החברה בעת פירוק. זהו פגם יסודי, שאמור היה להביא לפסילתה של חדשות 24 על הסף, נאמר בעתירה.
בעתירה הובא, בין היתר, הפירוט הבא אודות חלקם של הזרים:
  • זכויות הצבעה באסיפה הכללית - שיעור אחזקות הזרים מתוך מניות הבכורה הינו כמעט מחצית;
  • זכויות למנות דירקטורים - בניגוד מוחלט לתנאי המכרז ולהוראות הדין, מחזיקים הזרים ב-%37.019 מן הזכויות למנות דירקטורים בחברה;
  • זכויות לקבלת דיבידנד, ורווחים בפירוק - שיעור אחזקות הזרים בזכויות דנן מגיע כאן ל-%47.
בעתירה נטען עוד, כי אחדים מבעלי התפקידים בחברה, ובהם העורך הראשי שלה ניסים משעל וראש מערכת החדשות יעקב אילון, נגועים בניגודי עניינים.
העותרת טענת עוד, כי היועץ ששכרה - אלי ניסן, ביצע עבורה עבודה קלוקלת, שאינה נקיה מפניות. לכן כשלה ועדת המכרזים, כאשר שמה יהבה על הנתונים שמסר לה.
בפסק הדין שניתן קיבל בית המשפט את טענתה של חדשות ישראל, שיוצגה על-ידי עורכי הדין ראובן רייף - ממשרד גולדפרב, לוי, ערן, ועו"ד גיורא ארדינסט, ממשרד ארדינסט בן-נתן, כי השיטה הנכונה לבחינת השליטה וההחזקה באמצעי השליטה בהתאם להוראות חוק הבזק והמכרז, היא "שיטת המכפלות". בכך קיבל בית המשפט את טענתה של העותרת, לפיה בעלי השליטה הישראליים מחזיקים פחות מניות מהמינימום המתחייב.
בית המשפט פסק, כי יש לאתר את היחיד המחזיק באמצעי השליטה בתאגיד בדרך של הכפלת אחוז אחזקותיו בכל שלב בשרשרת הבעלות; וכי בניתוח סוגי אמצעי השליטה יש לאבחן בין בעלי המניות הרגילות לבין בעלי מניות הבכורה. נוכח שיעות וסוג אחזקותיהם של אותם זרים במניות, הגיע בית המשפט למסקנה לפיה לא מתקיים הרוב הנדרש של שני שליש ישראליים, אלא הגורם הישראלי מבין מחזיקי מניות הבכורה עומד על כ-%53 בלבד. לכן, קבע, לא מתקיים המינימום המתחייב שנקבע כחלק מתנאי הסף להשתתפותב מכרז.
כאמור, בית המשפט קיבל את העתירה וביטל את זכייתה של חדשות 24. עתה מבקשת חדשות ישראל להכריז עליה כזוכה במכרז, שכן לטענתה היא עומדת בכל התנאים שנקבעו.
בעלי המניות בחברות הניצות:
בעלי המניות בחדשות 24: ניסים משעל, קבוצת יעקב אילון, שי נשר, קבוצת עופר אחזקות, תיאטראות בינלאומיים, קומברס, דנקנר השקעות ואמנון דיק. האישים הדומיננטיים בקבוצה זו הם: ניסים משעל, יאיר שטרן, אמנון ברקאי ויעקב אילון.
בעלי המניות בחדשות ישראל: משה גל, צביקה האוזר, שמואל סלבין, האחים רוייכמן (מחדרה), קבוצת פורמולה, גלובס גרופ, רוני סביר ישראל גלובס ביזנס (שלמה נס, יצחק קאול ודוד ברודט). האישים הדומיננטיים בקבוצה: משה גל, משה שלונסקי, אילנה דיין, גיל עומר וירון דקל.

תאריך:  18/12/2001   |   עודכן:  18/12/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הורשעו גם המנהלים: איתמר בורוביץ, מנכ"ל הפניקס אותה תקופה; לוי רחמני, מנכ"ל איילון; ונגה רחמני, משנה למנכ"ל איילון;
חלקים עיקריים מהכרעת הדין מובאים כאן
יואב יצחק
עמרי שרון, דוד ספקטור ואישים נוספים כבר נחקרו בפרשה; אריאל שרון החזיר לתורמים חלק ניכר מהכסף שקיבל;
חקירתו של אריאל שרון צפויה בקרוב
גיל איל
גיל איל
מבצעת %76 מעסקות הרכש דרך מערכת ה-B2B
גיל איל
מדובר על תשעת החודשים הראשונים של השנה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד; סך היצוא לספרד הסתכם ב-399 מיליון דולר; שר התמ"ס של קטלוניה יגיע לארץ באמצע שנת 2002
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il