X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פרופ' אבי שליים: מדיניותה של ישראל - אפרטהייד; היהודים המזרחיים תומכים במפלגות הימין, משום שאינם מעוניינים לחזור לעבודות כפיים; שרון מעוניין בפיגועי התאבדות כדי לשמור על שלטונו; האנטישמיות החדשה - בשל מדיניות שרון
▪  ▪  ▪

פרופ' אבי שליים, יהודי יליד עירק, המחזיק באזרחות ישראלית ובריטית, היסטוריון פוסט-ציוני ומומחה ליחסים בינ"ל באוניברסיטת אוקספורד, התראיין (יום ה', 13.5.04) לאתר האינטרנט של הרשות הפלשתינית.
להבנת הרקע לראיון יש לציין, כי פרופ' שליים נמנה עם ראשוני הזרם הפוסט-ציוני שהופיע לראשונה בסוף שנות ה-80', עם הופעת ספריהם הראשונים של פרופ' בני מוריס [שבינתיים חל מהפך בהשקפתו], ד"ר אילן פפה, גרשון שפיר ושליים עצמו.
בראיון המתפרסם לרגל יום הנכבה הפלשתיני ('האסון' - יום הקמתה של מדינת ישראל, 15.5.04) טען שליים, כי ישראל ביצעה טיהור אתני בשנת 1948, האנטישמיות החדשה נובעת ממדיניותו של אריאל שרון, ומדיניותה של ישראל דומה יותר ויותר למדיניות האפרטהייד בדרום אפריקה.
"כיהודי יליד עירק, אני יכול להגיד כי יהודי עירק לא אולצו לעזוב את ארצם, ממשלת עירק אף רצתה שנישאר. כך שמצבנו אינו דומה למצבם של הפליטים הפלשתינים שהועברו בידי ישראל בשנת 1948", טען שליים.
"האליטה האשכנזית השולטת בישראל התנהגה בגזענות, או לפחות בשחצנות כלפי היהודים המזרחיים וניסתה לתת להם זהות אשכנזית חדשה. היהודים המזרחיים הפנימו את האתוס של ישראל כמדינה חדשה המוקפת אויבים המעוניינים בהשמדתה. לכן יהודים רבים מצביעים למפלגות הימין".
"רשמית, ישראל היא דמוקרטיה. אך למעשה לא כל אזרחיה נהנים מזכויות שוות. ערביי ישראל זוכים למעמד של אזרחים סוג ב'. אני מגדיר את ישראל כדמוקרטיה פגומה שהולכת יותר ויותר בדרכה של מדיניות האפרטהייד בדרום אפריקה. אם מסתכלים על מדיניותה של ישראל בגדה המערבית, רואים תמונה מכוערת למדי. אם זה לא אפרטהייד, אני לא יודע מה נקרא אפרטהייד".
"האליטה האשכנזית מנסה באופן מכוון לשמור על ההגמוניה הפוליטית והתרבותית שלה באמצעות שמירת הטינה בין פלשתינים ליהודים מזרחיים. היהודים המזרחיים נמשכים לעמדות הימניות, משום שהן נותנות להם אפשרות למקם עצמם גבוה יותר מהערבים הישראלים בהיררכיה החברתית. מזרחיים רבים חוששים, כי אם יסתיים הכיבוש הם ייאלצו לשוב לעבודות הכפיים, אותן עושים כיום הערבים".
"התעמולה הציונית טענה תמיד, כי ישראל חיפשה שלום אך לא היה לה עם מי לדבר. לטענתי, היו הזדמנויות רבות למו"מ עם הערבים לאחר 1948. אך הנוקשות הישראלית מילאה תפקיד חשוב באי השגת הסכם. ישראל לא שמרה תמיד על מוסר, או על 'טוהר הנשק'. היו אינספור מקרים של יחס לא תקין לאזרחים פלשתינים, גירוש, מעשי טבח ואונס. בשנת 1948 ישראל ביצעה מה שקרוי כיום: 'טיהור אתני'".
שרון אינו מעוניין בהפסקת אש. הוא מתנקש בבכירי החמאס כדי להביא לתגובה בדמות פיגועי התאבדות. שמירה על רמה נמוכה של אלימות תשמור על שלטונו".
אחד הגורמים העיקריים לאנטישמיות החדשה, היא מדיניות ממשלת שרון. ישנה עויינות גוברת והולכת לישראל, ובעקבותיה גם כלפי היהודים. הישראלים ניסו תמיד להשתיק ביקורת, בכך שאמרו שהמוטיבציה מאחוריה היא אנטישמית".
"כישראלי ובריטי, אני חש אשמה בשל מה שנגרם לפלשתינים", אמר שליים והוסיף: "הפלשתינים הם הקורבנות האמיתיים של הסכסוך, ומגיע להם לקבל את כל הסימפטיה והסיוע הבינ"ל".
"איני אנטי-ציוני", טען שליים, "אף פעם לא עירערתי על הלגיטימיות של התנועה הציונית או של מדינת ישראל. הציונות היא התנועה לשיחרור לאומי של היהודים ויהודים זכאים כמו כל אומה אחרת לעצמאות ולמדינה".
[לראיון המלא עם פרופ' שליים: ראו קישור]

תאריך:  14/05/2004   |   עודכן:  15/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
דיין ביים את הסרט "הבשורה על פי אלוהים", בו הוא משחק בתפקיד של...לא פחות מאשר אלוהים
רנית נחום-הלוי
השניים נהרגו מירי צלף בעת שסייעו לפלשתינית להעביר מזון; בתקרית נפצעו באורח בינוני שני חיילים נוספים; גדודי חללי אל-אקצא והחמאס לקחו אחריות; השר אורלב: להפסיק החיפושים: "קדושת החיים קודמת לקדושת קבורת המתים"
יפעת גדות
הדגם החדש של פולו טוויסט גולף כולו מקרח; חלק מפרסום מיזוג האוויר בדגמים החדשים
רנית נחום-הלוי
ג'אק ורגס, עורך דין צרפתי מתעתד להגיש בימים הקרובים לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג; דוברת בית הדין הבינלאומי בהאג: עד עכשיו הוגשו 800 תביעות
אלונה קורן
מתחילת השנה נרשמה אינפלציה מצטברת של 1%; מדד אפריל משקף קצב אינפלציה שנתי של 2% הנמצא בטווח היעד של הממשלה; הסיבות העיקריות לעליית המדד הן המשך התחזקות הדולר ועליית מחירי הדלקים והחשמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il