X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שר המשפטים מתכוון, ככל הנראה, לאמץ פשרה לפיה תוארך תקופת ההתמחות בעריכת דין ל-18 חודשים; הסטודנטים, בכינוס חירום: חלקם הגדול של המתמחים הופך לנערי שליחויות של עורכי הדין ולא זוכים להתמחות אמיתית
▪  ▪  ▪

"הארכת תקופת ההתמחות, ללא הוצאת הפיקוח עליה מידיה של לשכת עורכי דין, משמעה הארכת תקופת העבדות של בוגרי המשפטים שחלקם הגדול הופכים לנערי שליחויות של עורכי הדין". כך אומרים (יום א', 16.5.04) במטה המאבק של הסטודנטים למשפטים נגד גזירות ועדת ביילין, נוכח הצהרתו של שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, לפיה הוא מבקש להאריך את תקופת ההתמחות בעריכת דין, משנה לשנה וחצי.
לפיד קיים בחודשים האחרונים דיונים עם נציגי הסטודנטים, ועם נציגי לשכת עורכי הדין, כדי למצוא פתרון מוסכם בנושא, בעקבות המלצות 'ועדת ביילין', שהמליצה על הארכת ההתמחות משנה לשנתיים [ראו בהמשך על הוועדה והמלצותיה].
לפני כמה חודשים הפתיע שר המשפטים, כשאמר כי הוא שוקל להוציא את הפיקוח על ההתמחות ואת בחינות ההסמכה לעריכת דין, מידיה של לשכת עורכי הדין. לאחר שנפגש עם שני הצדדים, נראה כי בכוונתו של לפיד לאמץ פשרה, לפיה תקופת ההתמחות תוארך ל-18 חודשים.
מטה המאבק של הסטודנטים למשפטים התכנס (יום א', 16.5.04) לישיבת חרום, נוכח הצהרותיו החדשות של לפיד. הסטודנטים החליטו להתחיל היום (ב') בהחתמת הסטודנטים למשפטים בכל רחבי הארץ, על עצומה הקוראת לשר המשפטים שלא ליישם את הגזירות ולהקים ועדה חדשה בה תהיה נציגות גם לסטודנטים. כמו כן, בשבועות הקרובים מתוכננות מספר פעילויות מחאה נוספות, בהן השבתת הלימודים ועריכת משמרות מחאה מול ביתו ומשרדו של השר.
בישיבת החירום, בה השתתפו נציגים מכל האוניברסיטאות והמכללות למשפטים בארץ, הוחלט על פתיחה במאבק ציבורי במטרה להבהיר לשר המשפטים שלא יוכל להמשיך ולהתעלם מהסטודנטים, ולאמץ את הגזירות שנקבעו בוועדה שהורכבה אך ורק מעורכי דין, ללא כל נציגות של הסטודנטים. מסקנות הוועדה נידחו על-ידי שר המשפטים הקודם, מאיר שטרית, אך בתקופה האחרונה מפעילה לשכת עורכי הדין לחצים כבדים על שר המשפטים לאמץ את גזירות ועדת ביילין, כך שיתאפשר לה לסגור את שערי מקצוע עריכת הדין.
יו"ר אגודת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית, יובל בר-סלע, אמר: "אנחנו מתכוונים לצאת למאבק, על-מנת להבהיר לשר לפיד שהסטודנטים לא יאפשרו לו להיכנע ללחצי לשכת עורכי הדין".
לדבריו, "הארכת תקופת ההתמחות, ללא הוצאת הפיקוח עליה מידיה של לשכת עורכי דין, משמעה הארכת תקופת העבדות של בוגרי המשפטים שחלקם הגדול הופכים לנערי שליחויות של עורכי הדין ולא זוכים להתמחות אמיתית. ועדת ביילין הורכבה מעורכי דין בלבד שדאגו לקדם את האינטרסים של לשכת עורכי הדין, מבלי שתהיה בוועדה נציגות כלשהי לסטודנטים. אנו קוראים לשר המשפטים שלא ליישם את גזירות ועדת ביילין ולהיוועץ באופן מקיף ורציני עם הסטודנטים, לפני שיקבל כל החלטה בנושא".
הרקע למאבק: המלצות ועדת ביילין
הרקע למאבק הוא דוח ועדה מיוחדת שהוקמה בתקופת כהונתו של יוסי ביילין כשר משפטים, בשנת 2000, שמסקנותיה נגנזו על-ידי שר המשפטים שהחליפו, מאיר שטרית. בשל לחצים מצד לשכת עורכי הדין, מסקנות הוועדה הועברו שנית לאישורו של שר המשפטים הנוכחי.
ועדת ביילין, בראשות השופטת הילה גרסטל, המליצה על 3 שינויים עיקריים, שיישומם, לדברי הסטודנטים, יהפוך שוב את מקצוע עריכת הדין לגילדה מצומצמת, סגורה ואליטיסטית.
אחת מהמלצות הוועדה היתה, קביעת מבחן נוסף בכתב, שיקיף את כל חומר הלימוד, הנלמד במשך 3.5 שנים. הסטודנטים טוענים, כי מעבר לעובדה שהבחינה אינה שוויונית, מאחר ובכל פקולטה נלמד חומר אחר, הרי שהבחינה לא ניתנת לערעור, ומכל מקום, ישנה הבחינה בכתב של לשכת עורכי הדין, המקיפה את רוב החומר הנלמד במהלך התואר הראשון, ואף מעבר לו.
יצויין, עם זאת, כי טענה זו אינה מדוייקת, היות שהבחינה בכתב במתכונתה הנוכחית מקיפה רק את ה"מקצועות המעשיים", כלומר את ענייני הפרוצדורה בלבד, ואינה מתייחסת כלל לדין המהותי, שהוא לב ליבה של עבודת עורך הדין.
עוד הומלץ, כי מי שייכשל במבחנים אלה, ייאלץ לקיים התמחות חוזרת שתימשך שנה וחצי.
המלצתה העיקרית של הוועדה היתה, להאריך את תקופת ההתמחות, העומדת כעת על 12 חודשים, לתקופה של 24 חודשים. הסטודנטים טוענים, כי המלצה זו משקפת אינטרס כלכלי מובהק של לשכת עורכי הדין, שכן קבלתה תעמיד כוח עבודה זול של מתמחים לרשות משרדי עורכי הדין, למשך חצי שנה נוספת, מבלי שהדבר יוביל לשיפור ההתמחות ומבלי שיתנהל פיקוח פיקוח כלשהו, על מנת לוודא שמתמחים יעסקו רק בעבודות משפטיות ו"לא בשליחויות או בהגשת קפה".

תאריך:  16/05/2004   |   עודכן:  17/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
תחנת אל-מנאר יצאה בתשדיר שאורכו 40 שניות המשווה את האסירים העירקים לסבלו של ישו על-פי סרטו של מל גיבסון ועם מוסיקת הרקע שלו
גלית יצחק
התרומה תוקדש למאגר מכשירי שמיעה דיגיטליים וממוחשבים לילדים; לדברי יו"ר 'שמע': כספי התרומה של בזק תאפשר לילד צעיר לרכוש ולפתח מיומנויות שפה ודיבור
יפעת גדות
מנכ"ל פירות הגולן: "הדובדבן השנה יותר איכותי, יותר נגיש, באריזות יפות ועונתו ארוכה יותר"
עומר כרמון
דיווח: שרון קיבל דוח המתריע כי ישראל מצויה בסכנה חמורה של תקיפת פתע בנשק גרעיני או ביולוגי; "יש לתקוף מתקני אויב ולפתח יכולת 'מכה שנייה' המסוגלת להשמיד 15 ערים במזה"ת"
הדר פרבר
כנס ביוזמת פורום מנכ"לי ההיי-טק במי"ל יעסוק בפעולות שעושות חברות היי-טק כדי לגייס ולשמר עובדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il