X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כוחות חי"ר, שריון והנדסה נכנסו הבוקר לעיר רפיח בדרום רצועת עזה והחלו במבצע רחב היקף בעל מטרה משולשת: פגיעה במבוקשים, מעצר מבוקשים ואיתור מנהרות להברחת אמצעי לחימה; גורמי ביטחון: הפלשתינים ינסו להבריח רקטות ארוכות טווח במנהרות
▪  ▪  ▪

כוחות חי"ר, שריון והנדסה נכנסו הבוקר (ב', 17.5.04) לעיר רפיח בדרום רצועת עזה והחלו במבצע רחב היקף, שמטרתו: ניתוק רפיח מצפון הרצועה.
עדי ראייה פלשתינים מדווחים על טנקים ודחפורים בחיפוי מסוקים, אשר נפרסו בין רפיח לח'אן יונס ותפסו עמדות שולטות. כמו כן, צה"ל ריכז כוחות בפאתי העיר רפיח.
כוחות צה"ל נתקלים בהתנגדות כבדה מצד הפלשתינים, המפעילים לעברם מטעני חבלה, וכן יורים טילים נגד טנקים ונק"ל. לפי שעה, אין דיווח על נפגעים לכוחותינו.
בצה"ל אומרים הבוקר כי מדובר במבצע בעל מטרה משולשת: פגיעה במבוקשים (לרבות שיבוש תנועת מחבלים), מעצר מבוקשים ואיתור מנהרות לשם הפסקת הברחת הנשק לרצועה. גורמי ביטחון הביעו את חששם, שמא ינסו הפלשתינים להעביר רקטות ארוכות טווח במנהרות אלה.
פילדלפי: תעלה בעומק 20 מ'
במקביל, בצמרת צה"ל מתגבשת תוכנית רחבת היקף להקמת מכשול מורכב ב"ציר פילדלפי" על גבול ישראל-מצרים, במטרה למנוע חפירת מנהרות להברחת אמצעי לחימה מרפיח המצרית לרפיח הפלשתינית.
המכשול המורכב יכלול הקמת תעלה בעומק 20 מטרים וברוחב 60 עד 80 מטרים וכן אמצעים אלקטרוניים מתקדמים. מעל התעלה יתנשאו גשרים שיאפשרו מעבר לכוחות צה"ל. מדובר בפרוייקט יקר, שעלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים ושהקמתו תארך שנה לפחות.
בטווח המיידי נמשכת הפעילות להרחבת הקטע הבעייתי ב"ציר פילדלפי", המשתרע לאורך 9 ק"מ. במסגרת פעילות זו צפויים להיהרס עוד עשרות מבנים פלשתיניים, חלקם מאוכלסים. פעולת "גילוח" הבתים נועדה למנוע ככל האפשר ירי נק"ל וטילים נגד טנקים לעבר כוחות צה"ל הנעים בציר. בתוך כך, מרכז הערב צה"ל כוחות באזור פילדלפי.
במקביל נשקלת אפשרות נוספת - הקמת גדר מעכבת לאורך הבתים הדרומיים של מחנה הפליטים רפיח, במטרה לסכל ניסיונות הנחת מטעני חבלה לאורך הציר. בצה"ל לא פוסלים היום את האפשרות שכל הפתרונות המוצעים יתבצעו במקביל.
הציר "החם" של הרצועה
"ציר פילדלפי" הוא הכינוי שניתן במפות הקוד הצה"ליות לכביש המערכת לאורך גבול ישראל-מצרים, מעזה ועד סמוך לאילת. אורכו הכולל הוא 220 ק"מ, וברצועת עזה הוא יוצר רצועה חולית לא סלולה שרוחבה - כמה עשרות מטרים.
מעברו השני של הציר, במרחק עשרות מטרים בודדים מחיילי צה"ל, ממוקמים אנשי משטרה מצרים. הקטע הבעייתי בציר נחשב לשטח ה"חם" ברצועה מבחינת היקף פעילות הטרור המתבצעת בו, והוא עובר סמוך למחנה הפליטים רפיח. לאורך הציר הוקם "קיר השיגומים" - מכשול פלדה עמוק וגבוה שנועד להקשות על חפירת המנהרות.
הרמטכ"ל, רב-אלוף משה יעלון, אמר היום בישיבת הממשלה השבועית, כי המצרים לא עושים די למנוע הברחת האמל"ח במנהרות, אשר משמשות כיום עורק החמצן המרכזי לארגוני הטרור הפלשתיניים ברצועת עזה.
בתוכנית ההינתקות של ראש הממשלה שרון נקבע, כי ישראל תמשיך להחזיק ב"ציר פילדלפי" גם לאחר הנסיגה הצפויה מעזה. בשלב מאוחר יותר תיבחן אפשרות לפנות את הציר, במסגרת תיאום ביטחוני עם מצרים, שמסרבת לפי שעה לקבל אחריות על אזור זה.
תושבי רפיח נוטשים בתיהם
הפלשתינים וסוכנות האו"ם לסעד ולפליטים (אונר"א) מדווחים כי בימים האחרונים נהרסו למעלה מ-100 מבנים הסמוכים לקטע הבעייתי בציר. עוד דווח, כי יותר מ-1,000 פלשתינים נותרו ללא קורת גג.
עם דחיית העתירה של תושבי רפיח, הבוקר בבג"צ, ולמעשה מתן 'אור ירוק' להמשך הרס הבתים, החלה נהירה של אלפי פלשתינים מקו המגע עם כוחות צה"ל בציר פילדלפי. התושבים נטשו את בתיהם, המועמדים להריסה, בחיפוש אחר מקום מגורים חדש.
ראש עיריית רפיח, סעיד זעזב, הביע היום את מחאתו על החלטת בג"צ אך הדגיש, כי "בית המשפט הציוני העליון", אינו בית משפט לגיטימי בהיותו מוסד של מדינת כיבוש.
בצה"ל, עם זאת, מדגישים, כי הבתים לא נהרסו כאמצעי ענישה או הרתעה, אלא במסגרת חיזוק ההגנה על כוחות צה"ל.

תאריך:  16/05/2004   |   עודכן:  17/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל ברגר
הטענה: בתמורה לחלקי גופות החיילים שנהרגו בשכונת זייתון נמסרו לארגון גופות מחבלים; ויכוח בין החמאס לג'יהאד בשאלה מי הרג את החיילים בזייתון; הוקמה ועדת החקירה והוכרז על "ניצחון טכני" לטובת החמאס: נציג הג'יהאד לא הגיע
רנית נחום-הלוי
מקורות פלשתינים: צה"ל הטיל עוצר על העיירה ביתוניא; שר הביטחון אמר בישיבת הממשלה כי בימים האחרונים סוכלו שני פיגועי התאבדות שעמדו לצאת משכם
אלונה קורן, רועי כוכבי
דבר שיאפשר הגדלת היצוא מישראל לירדן ויצוא משותף לאיחוד האירופי
רועי כוכבי
שעון קיץ כל השנה?; על-פי ועדת השרים לחקיקה - בהחלט כן; היום אישרה הוועדה את הצעת חוק קביעת הזמן (הוראת שעה), לפיה יוזזו מחוגי השעון בישראל באופן קבוע שעה אחת קדימה; צפויה התנגדות עזה של המפלגות החרדיות
אלונה קורן
התמ"ת ליועמ"ש: האוצר מעכב העברת תקציבים לתמ"ת בשל המחלוקת בנושא חוק רשות התקשורת הלאומית; האוצר: הפנייה החפוזה ליועמ"ש נעשתה ללא שום צורך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il