X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
התנועה להגינות שלטונית דורשת מבית הדין להפעיל את סמכותו ולפקח על עופות בהכשר מהדרין, של כמה גופים; טוענת: מחירם כפול מזה של העופות בהכשר הרבנות ואין כל הצדקה לכך
▪  ▪  ▪

מודעות צרכנית גם ברחוב החרדי: לבית הדין הרבני האזורי בתל אביב הוגשה אמש (יום א', 16.5.04) תביעתה של התנועה להגינות שלטונית, נגד כמה מגופי הכשרות המעניקים הכשר 'מהדרין' ו'בד"צ', בדרישה שבית הדין יקבע שערי מקסימום לצרכן של עופות בכשרויות אלה.
התביעה הוגשה נגד ועד הכשרות של בד"צ העדה החרדית; ועד הכשרות של הרב משה יהודה ליב לנדא, ראש אבד בית הדין בבני ברק; ועד הכשרות של בד"צ 'שארית ישראל'; וועד הכשרות של בד"צ מהדרין של הרב אברהם רובין.
בתביעה, טוען יו"ר התנועה להגינות שלטונית, מרדכי איזנברג, כי בעוד עופות בכשרות 'רגילה' של הרבנות העירונית עולים כ-12 ש"ח לק"ג בממוצע, הרי שמחירם של עופות בכשרויות מהדרין מסויימות מגיע עד לכ-25 ש"ח לק"ג ובכך מוכפל, למעשה, מחירו של העוף לצרכן.
"ועדי כשרות אלו", נטען בתביעה, "עושים מלאכתם במיטב ההידורים ובמסירות נפש ואין התובעת תולה בהם את יוקר השערים, ההיפך הוא הנכון, גורמי הייצור ו/או השיווק מנצלים את כוחם המונופוליסטי ואת חוסר הידיעה של הציבור הרחב אשר סבור (מתוך טעות) שתוספת המחיר נובעת בשל עלויות הכשרות המהודרת. זאת, כאשר העלויות הנוספות הישירות של כשרות מהדרין מעבר לכשרות 'רבנות' הינן זעומות באופן יחסי".
התנועה להגינות שלטונית טוענת בתביעתה, כי אין כל הצדקה למחיר שכזה, אף אם נלקחים בחשבון ההוצאות הנוספות הנובעות מהקפדה על הידורי הכשרות. זאת, במיוחד על-רקע המצוקה והעוני שהם מסימני התקופה.
התובעת מבקשת, כי בית הדין יורה על קביעת מחירי מקסימום לעופות המהדרין, זאת כחלק מן הפיקוח על הכשרות ומכוח סמכותו של בית הדין "לפסוק השערים" [הכוונה לשערי המכירה, כלומר לקבוע מחירי מוצרים; נ.ש.], על-פי הלכות מכירה של הרמב"ם.
בתביעה מובאים מקורות הלכתיים המאפשרים לבית הדין להתערב בפיקוח על מצרכים חיוניים. כך למשל, ה'שולחן ערוך' פוסק כי "חייבים בית דין להעמיד ממונים על השערים שלא ירוויח כל אחד מה שירצה, שאין לו לאדם להרוויח בדברים שיש בהם חיי נפש, כגון יינות, שמנים וסלתות, אלא השתות".
השולחן ערוך אף פסק כמו הרמב"ם, ש"כל המפקיע שערים שמוכר יותר מהראוי, רשאים להלקותו ולעונשו כפי הראוי".
כמו כן, מביעה התנועה להגינות שלטונית בתביעתה דוגמאות להנהגות של חכמי ישראל שנועדו להביא להוזלת מחירים. כך למשל, הגמרא מספרת שהאמורא שמואל הזהיר מוכרי הדסים שלא להעלות מחיר הדסים שלמים שאינם קטומים, ואם לא כן, הוא יפרסם כי הלכה כר' טרפון שמכשיר הדסים קטומים, ולא יהא כמעט ביקוש להדסים שלמים.
במסכת פסחים מסופר, כי מאחר שבחג הפסח היו רבים ששברו את הכלים הבלועים חמץ [ואינם ניתנים להגעלה; נ.ש.] ונזקקו לקנות כלים חדשים לאחר הפסח, העלו המוכרים את המחירים. אמר להם שמואל, שאם כך יעשו הוא יפרסם כי הלכה כר' שמעון, שמותר להשתמש גם בכלים ישנים לאחר הפסח, ואז יקטן מאוד הביקוש לכלים חדשים.
דיון ראשון בתביעה נקבע לשעה 11:00 ביום ב'.
תיק מס' 5494

תאריך:  17/05/2004   |   עודכן:  17/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
רעש מחריש אזניים הוא רעש החיזור של הצידקות אחר הנקבות, אחת ל-17 שנה; מכונפות אדומות עיניים - הציקדות אינן מזיקות
ענבל אביב
במספרם של תובעי הבטחת הכנסה חלה ירידה של 1.3%; אופטימיות בתמ"ת: עד סוף השנה
ירד שיעור האבטלה ל-10.5%
ענבל אביב
עיז א-דין סאלים המתין בכניסה למבנה כוחות הקואליציה במערב בגדד, כשהמכונית הממולכדת התפוצצה; 8 הרוגים עירקיים בפיגוע
נועם שרביט
כך קבע ביהמ"ש בדחותו תביעת דיבה של מיכאל בריזון נגד מאמר תגובה שפורסם ב'הצופה', בו נטען שעשה שימוש בנימוקים גבלסיים במאמרו; בשורה של מאמרים פוגעניים, כינה ב. מיכאל בהכללה את המתנחלים כ"להקה צרחנית, רגזנית, יבבנית, אלימה ומזויינת"
הדר פרבר
הוועדה הבוחנת טרם איתרה קלטות של הודעות קודמות על-פיהן נאמר לא לעזוב את הבניין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il