X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לדברי שר החוץ האמריקני, בממשל נדונו ברצינות כל השגותיו של הצלב האדום בנוגע ליחס לעצירים בכלא אבו גריב בבגדד; טוען - ננקטו צעדים לשיפור המצב; "אמנות ז'נבה הן חלק חשוב של המשפט הבינלאומי ואנחנו חייבים לפעול על-פיהן"
▪  ▪  ▪

שר החוץ האמריקני קולין פאוול אמר אתמול (יום א', 16.5.04) כי בממשל בוש התקיימו כבר בחודשים האחרונים של שנת 2003 התייעצויות בקשר למידע על התעללויות בעצירים עירקים בכלא אבו גריב בבגדד. פאוול אמר, כי המידע הגיע אל הממשל מהוועדה הבינלאומית של הצלב האדום זמן רב לפני התפוצצות הפרשה בתקשורת הבינלאומית.
התבטאותו של פאוול באה בשעה שהממשל נתון תחת ביקורת נוקבת בפרשה. בין היתר נשמעת הטענה, כי הממשל עצם עין נוכח האירועים, ואף סיפק תשתית חוקית שאיפשרה את ההתעללות.
"ידענו שלוועדה הבינלאומית ישנן השגות (על המתרחש בכלא אבו גריב; ר.כ.), והיא אכן הציגה את השגותיה למפקדת הכוחות האמריקנים בבגדד", אמר פאוול ל"פוקס ניוז". "ידוע לי שמספר פעולות לשיפור המצב אכן ננקטו, בעקבות פנייתה הוועדה", הוסיף.
לדברי פאוול, "כל הדוחות שקיבלנו מהוועדה הבינלאומית של הצלב האדום, והמתייחסים למצב בגוואטאנמו (בסיס הצבא האמריקני בקובה, בו מוחזקים חשודים בהשתייכות לאל קאעידה; ר.כ.), באפגניסטן או בעירק נדונו בממשל, בקבינט ובמועצה לביטחון לאומי, והיינו מודעים להם".
גורמים בקונגרס האמריקני טוענים כי הממשל שגה בכך ש"ייבא" לעירק שיטות חקירה "נמרצות" המשמשות את האמריקנים בחקירת העצירים החשודים בהשתייכות לאל קאעידה. בתחילת 2002 הצהיר הממשל כי עצירים החשודים בהשתייכות לאל קאעידה או לטליבן (המפלגה השלטת באפגניסטן עד סוף שנת 2001; ר.כ.) לא יזכו למעמד של שבויי מלחמה. עם זאת הודיעו אז האמריקנים כי יחילו את אמנות ז'נבה על אנשים שנעצרו באפגניסטן.
"הכללים לטיפול בעצירים התעוותו", מתריע הסנטור הדמוקרטי ג'ו ביידן. "אנחנו יכולים להתייחס כך לעצירי אל קאעידה, אך לא לשבויי מלחמה. אך מה לגבי 'מורדים'?". לדברי ביידן, מדובר ב"מדרון מסוכן", כאשר לא ברור מראש מי זכאי ליהנות מהגנת אמנות בינלאומיות ומי אינו זכאי לכך.
ה"ניו יורקר" מדווח השבוע כי שערוריית ההתעללות נובעת מהחלטה שאושרה בשנה שעברה על-ידי שר ההגנה האמריקני, דונלד רמספלד, להרחיב את שיטות החקירה ה"נמרצות", ששימשו לחילוץ מידע מאנשי אל קאעידה, גם לזירה העירקית. בתגובה לדברים מטעם משרד ההגנה נאמר כי הטענות הכלולות בכתבה "רצופות שגיאות וסברות לא מבוססות" וכי מדובר בכתבה "תמהונית וקונספירטיבית". גם היועצת לביטחון לאומי קונדוליסה רייס הכחישה את הטענות, ואמרה כי "אין בדברים ממש". הסנטור הדמוקרטי קארל לוין, החבר בוועדת הכוחות המזויינים של הסנאט, טוען לעומת זאת כי הסיפור משנה לחלוטין את התמונה בכל הקשור לפרשיית ההתעללות.
סמוך לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, מדווח השבועון ניוזוויק, חיבר איש צוות הבית הלבן אלברטו גונזלס מזכר שיועד לנשיא בוש ובו התריע כי גם במלחמה נגד הטרור יש לשמור על זכויות עצירים, בהתאם לאמנות ז'נבה. "לדעתי", כתב גונזלס במזכר, לטענת הניוזוויק, "התפיסה החדשה (בנוגע לזכויות עצירים, תפיסה שבאה לידי ביטוי בהחזקת עצירי אל קאעידה בגוואטאנמו; ר.כ.) הופכת ללא רלוונטיות את ההגבלות הקבועות באמנות ז'נבה בנוגע לחקירת עצירים". לפי הדיווח בניוזוויק, שר החוץ פאוול רתח מזעם כשקרא את המזכר.
כשנשאל בראיון ל"פוקס ניוז" על המזכר, השיב פאוול: "לא הייתי רוצה להתייחס למזכר ספציפי בלי שאקרא אותו שוב קודם לכן, אך אמנות ז'נבה הן חלק חשוב של המשפט הבינלאומי ואנחנו חייבים לפעול על-פיהן". גם בהודעה רשמית של הבית הלבן נאמר כי "מדיניות של ארה"ב מחייבת דבקות בחוקי המדינה ובאמנות הבינלאומיות שהיא מחוייבת להן".

תאריך:  17/05/2004   |   עודכן:  17/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
שירות הביטחון האוקראיני: השניים רכשו כ-11 ק"ג של כספית אדומה תמורת מאות אלפי דולרים; חומר זה משמש לייצור 'פצצה מלוכלכת' - פצצה גרעינית פרימיטיבית
מירב לוי
מהדוח עולה כי בשנת 2003 נהרגו 573 פלשתינים ונפצעו קרוב ל-3,000; על הרשות הפלשתינית קובע הדוח: המחבלים הפלשתינים אחראים למותם של 376 ישראלים בשטחים הכבושים
אלונה קורן
מנכ"ל החברה: השנה הקרובה צפויה להיות שנת שיא בפעילות פלאפון
מירב לוי
במהלך הפגישה הדגיש המלך עבדאללה את החשיבות בפיתוח יחסי ירדן וישראל
רועי כוכבי
ב"מבצע מהסרטים" השתלטו שוטרי משטרת לונדון על שישה שודדים, שניסו לבצע בנמל התעופה הבינלאומי הית'רו בעיר את אחד ממעשי השוד הגדולים בהיסטוריה של בריטניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il