שר האוצר בנימין נתניהו, שר התחבורה אביגדור ליברמן, השר במשרד האוצר מאיר שיטרית ויו"ר חברת הרכבת, משה ליאון, יציגו היום (ב', 24.05.04) את פרויקט הרכבת לאילת ופרויקט הגשר היבשתי באמצעות חיבור מסילתי בין הים התיכון לים סוף.
הכוונה היא לסלילת מסילת רכבת בין נמל אילת לנמל אשדוד - באופן שיאפשר הובלת מטענים בין הים התיכון לים סוף. נתניהו נוהג לכנות את הפרויקט "תעלת סואץ היבשתית", וטוען שהפרויקט יוכל להוות תחרות מלאה לתעלת סואץ המצרית.
לפני כמה חודשים אמר נתניהו בוועדת הכספים של הכנסת כי על פי התוכנית, ישראל תהפוך ל"גשר יבשתי" להעברת סחורות מהמזרח ליבשת אירופה דרך הים ודרך היבשה. "בכך יוגשם חזון פיתוח הנגב של ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון", אמר נתניהו.
לדברי נתניהו, סחורות מסין ואסיה מגיעות היום לארה"ב ולאירופה באמצעות מסילות ברזל העוקפות את דרום אפריקה. דרך נוספת היא, באמצעות משאיות העוברות בחלק הדרומי של תעלת סואץ.
בנקודה זו, מסביר נתניהו, יכולה ישראל להיכנס ולהשפיע על מאזן הייצוא האזורי כולו, דבר שיתן אותותיו גם על תפוקת המשק הירדני ועל כלכלת הרשות הפלשתינית.
"ישראל יכולה לקבל חלק מתנועת הסחר באזור. הנמל אליו יגיעו הסחורות יהיה נמל אשדוד. לשם כך יש צורך בתשתית בעלות נמוכה: תוספת של מסילות ברזל מנחל צין עד אילת. כיום יש מסילה בין אשדוד לנחל צין (שם נמצאים מפעלי הפוספטים). לאחר השלמת המסילה יחוברו שתי הנקודות: אשדוד-אילת", פירט נתניהו.
גם הפלשתינים, אמר, יוכלו להתחבר לקו, מה שיביא לפיתוח תעשייתי וייצור מקומות עבודה לאלפי מובטלים פלשתינים.
נתניהו אמר כי פנייה בנושא זה נעשתה לאמריקנים, "והם הביעו התעניינות, למעשה התלהבות". לפני כחודשיים הציג נתניהו את התוכנית בפני ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, שהביע תמיכה בפרויקט.
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, אמר לפני כמה חודשים כי במצבו הנוכחי - אין לנמל אילת זכות קיום בשל הגרעונות הכבדים שמציג. "ואולם, אם תוקם רכבת ממרכז הארץ לאילת - הנמל יוכל ליהנות מעדנה מחודשת. זאת בשל העובדה שסחורות שיגיעו לנמל דרך ים סוף יוכלו להגיע לפנים הארץ באמצעות רכבות מטען".