הממשלה תשלים את מסילת הרכבת מאילת לאשדוד בהשקעה של 858 מיליון דולר. כך עולה ממסיבת עיתונאים שערכו אתמול (ב') שר האוצר בנימין נתניהו, שר התחבורה אביגדור ליברמן, השר במשרד האוצר מאיר שיטרית ויו"ר חברת הרכבת, משה ליאון.
במסגרת הפרויקט תיסלל מסילה בין נחל צין (שמדרום לסדום) - לאילת. מסילה זו תחובר למסילה הקיימת בין אשדוד לנחל צים
(ראו תמונה בתחתית העמוד).
הפרויקט כולל הקמת תשתית מסילתית בעלות של 585 מיליון דולר;
ציוד נייד בעלות של 143 מיליון דולר ותשתית נמלים בעלות של 130 מיליון דולר. מתוך סך ההשקעה: 561 מיליון דולר מיוחס לרכבת מטענים ו-297 מיליון דולר מיוחס לרכבת נוסעים.
הרכבת מאשדוד לאילת תשמש כרכבת נוסעים, אולם המטרה הראשית של הפרויקט היא הובלת מטענים: הרכבת תשמש מעין "גשר יבשתי" מים סוף (נמל אילת) לים התיכון (נמל אשדוד) - מה שנתניהו מכנה "תעלת סואץ היבשתית". כמו כן תשמש הרכבת מערכת הובלה רכבתית מנמל אילת לפנים הארץ.
רכבת להובלת מטענים - גשר יבשתי - גשר יבשתי: חיבור מסילתי בין נמלי ים סוף לים התיכון (נמל אשדוד) להובלת מטענים בדרכם ממזרח אסיה לישראל, מישראל לאירופה ובחזרה.
- הובלת מטענים בתוך ישראל: אפשרות להובלת מטענים מנמל אילת ליעדים שונים בתוך ישראל באמצעות רכבת.
- שת"פ עם ירדן: קיים פוטנציאל למיזם כלכלי משותף עם ממלכת ירדן בדבר שינוע סחורות מנמל עקבה לנמל אשדוד.
תועלות נוספות לרכבת מטענים: - חלופה יבשתית לתעלת סואץ המצרית.
- שיפור יכולת היבוא והיצוא בין המשק הישראלי למזרח הרחוק.
- פיתוח כלכלי של הנגב והערבה: שיפור בנגישות ובהובלה.
- מעבר מהובלה במשאיות לרכבת.
תועלות נוספות לרכבת נוסעים: - פיתוח מטרופולין אילת: גידול בהיקף התיירות, שיפור הנגישות וגידול האוכלוסייה.
- פיתוח הנגב והערבה: מיזמי תיירות, פיזור האוכלוסייה, פיתוח כלכלי.
- בטיחות ואיכות הסביבה.
- השפעה חיובית על התעסוקה.
- פיתוח מטרופולין באר שבע (הרכבת תעבור בבאר שבע).
- פיתוח תיירותי באזור ים המלח - שיפור הנגישות.
פוטנציאל הביקוש לרכבת נוסעים לאילת: מתחשיב שערך האוצר עולה כי כיום מתקיימות 5.5 מיליון נסיעות בשנה מאילת - ליעדים שצפוניים לבאר שבע. נסיעות אלו מתקיימות ברכבים פרטיים, באוטובוסים וטיסות. הרכבת יכולה להוות תחליף לאמצעי הגישה לאילת שקיימים כיום. תחשיב זה לא כולל את תחזית הגידול בפעילות הכלכלית באזור אילת, שצפויה להגדיל את מספר הנסיעות לאזור.
בדיקת כדאיות ההשקעה מבדיקת כדאיות שערכה חברת MTG עולה כי הערך הנוכחי הנקי של רכבת מטענים הוא 549 מיליון דולר. ערך זה חושב על ידי היוון ההכנסות העתידיות מהפעלת רכבות מטענים (בלבד) במשך 30 שנים, בניכוי הוצאות תפעול שוטפות.
שיעור ההיוון שנקבע לצורך התחשיב הוא 5% בשנה (בדומה לשיעור התשואה על נכס חסר סיכון). יש להדגיש כי תחשיב זה לא כולל את היוון ההכנסות הצפויות מהפעלת רכבות נוסעים. כמו כן, מדגישים באוצר כי שיתוף פעולה עם נמל עקבה שבירדן עשוי להגדיל את היקף ההכנסות, ולתרום לכדאיות הפרויקט.
מסקנות: - גשר יבשתי: לפי בדיקת הכדאיות של חברת MTG הפרויקט מאוזן מבחינה תפעולית (ללא רווח וללא הפסד) ומחזיר את ההשקעה ההונית המיוחסת לו. זאת, לא כולל פוטנציאל הכנסות משיתוף פעולה עם נמל עקבה.
- רכבת נוסעים: הכנסות בגין רכבת נוסעים צפויות לכסות את הוצאות התפעול, כך שהפעילות השוטפת תהיה מאוזנת. באוצר אומרים כי יש לבחון באופן יסודי את כדאיות הקמת מסילה בין פאתי העיר לנמל אילת.
סיכום:
האוצר נתן אישור עקרוני לפרויקט, על בסיס הנחות העבודה של חברת MTG. הוחלט להתחיל בביצוע תכנון הנדסי מפורט באמצעות חברת הרכבת עם דגש על המעבר בעיר אילת, ולקדם התכנון הנדרש בנמל אילת. התקציב לביצוע התכנון ההנדסי בשנים 2004-2005 מתוקצב במסגרת הסכם פיתוח של חברת הרכבת.
האוצר ינחה את הממונה על התקציבים במשרד לגבש הצעה בדבר מקורות המימון לפרויקט (לרבות שיתוף פעולה עם גורמים בינ"ל).
צוות שכולל נציגים ממשרדי התחבורה, האוצר, משרד רוה"מ וחברת הרכבת - יגבש הצעה למתכונת הפעלת הרכבת. הפרויקט יובא לאישור הקבינט לאחר סיום תכנון הנדסי מפורט ובחינת אומדן עלויות מעודכן.
רצ"ב מסלול הרכבת מאילת לאשדוד: