X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי אירוע בו דרס אדם את דודו במתכוון הוא "תאונת דרכים"; המשמעות - שאיריו זכאים לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים; בערעור נהפכה ההחלטה ונקבע: למעשה הדריסה אין זיקה ל"סיכון תחבורתי"
▪  ▪  ▪

שופטי בית המשפט העליון אהרן ברק, אליעזר ריבלין ואשר גרוניס, דחו לאחרונה (19.5.04) את הטענה כי מעשה דריסה מכוון באמצעות מכונית, שגרם למותו של הקורבן ולפציעתו של אדם נוסף, עשוי להיחשב כ"תאונת דרכים" כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. המשמעות: הנפגעים בתאונה, או שאיריהם, אינם זכאים לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
ביוני 97' נהרג איברהים אל אסד, ובנו נפצע, כשרכב נהוג בידי אחיינו פגע בו. כתוצאה מהפגיעה נחבט אל אסד אל האדמה, וכעבור חמישה ימים מת מפצעיו. התברר כי הדורס, מאג'ד אל אסד, היה מסוכסך עם המנוח. ביום הדריסה הבחין מאג'ד, שנהג ברכבו, במנוח הולך עם בנו לעבר ביתם, ממרחק של כ-250 מטר. הוא האיץ את הרכב ופגע בשניים. בית המשפט המחוזי בבאר שבע מצא אותו אשם בהריגה ובגרימת חבלה בנסיבות מחמירות.
בנו ואשתו של איברהים תבעו את מאג'ד ואת חברת הביטוח דולב, שביטחה את השימוש ברכבו. הם טענו, כי על אף שסעיף 1 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי "לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם", מדובר בתאונת דרכים ולפיכך הם זכאים לפיצוי מכוח החוק. הנימוק: לטענתם, חל במקרה זה החריג לכלל נגד מעשה מכוון, לפיו "הנזק נגרם על-ידי המעשה עצמו ולא על- ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי".
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ציפורה ברון, קיבלה את עמדת שאיריו של איברהים אל אסד וקבעה, כי אכן מדובר בתאונת דרכים. השופטת נימקה את החלטתה בכך שהרכב בו נהג מאג'ד שימש למטרות תחבורה רגילות, שכן מאג'ד נהג בו לפחות 250 מטרים לפני האירוע, בכיוון ביתו, ולפיכך "הזיקה לסיכון תחבורתי רגיל חזקה במקרה דנן הרבה יותר מאשר במקרה שהמעשה המכוון גרם במישרין לנזק"; כלומר, שקיים קשר הדוק בין פעולת הדריסה לבין בסיכון הטבעי הנובע בשימוש ברכב.
חברת הביטוח לא ויתרה, והגישה ערעור על קביעתה של השופטת ברון. החברה טענה, כי הפגיעה באיברהים היתה תוצאה ישירה של מעשה מכוון נגדו, בו שימש הרכב ככלי לגרימת נזק וה"זיקה לסיכון התחבורתי" במקרה זה היא אפסית. עוד טענה החברת הביטוח, כי הקביעה שמדובר בתאונת דרכים "אינה מתיישבת עם השכל הישר" והיא שומטת את הקרקע מתחת לסייג המדבר על מעשה מכוון, שכן לפי הגיונה, כל מקרה של דריסה מכוונת ייחשב לתאונת דרכים, אם הנהג הדורס ייסע מספר מטרים לפני הדריסה עצמה.
בית המשפט העליון קיבל, כאמור, את הערעור. בפסק הדין, שנכתב על-ידי השופט אליעזר ריבלין, קובע בית המשפט כי מדובר במקרה מובהק שבו השימוש שנעשה ברכב נועד לגרום נזק. "צודקת המבקשת בטענתה, כי בין אם נסע מאג'ד ברכבו לפני הדריסה מרחק של מאתיים חמישים מטרים, כפי שסבר בית המשפט קמא, ובין אם לאו, אין הדבר מעלה או מוריד. הקביעה, כי נתקיים שימוש ברכב למטרות תחבורה או בזיקה לסיכון תחבורתי קודם למעשה המכוון, אינה רלוונטית כאן, אפילו היה מקום - ואין אנו סבורים כך - להפריד בין מקטעי הנהיגה השונים בדרך אל הדריסה", כותב ריבלין.
"אכן", מסכם השופט, "לא כל המקרים המכוונים הוצאו מגדרו של החוק, ובהתקיים אירוע בו נגרם הנזק על-ידי השפעת המעשה על השימוש ברכב ולא על-ידי המעשה עצמו, לא נשללת תחולתו של חוק הפיצויים. ניתן להעלות על הדעת מקרים בהם תקשה האבחנה בין נזק שנגרם על-ידי המעשה עצמו לבין נזק שנגרם על-ידי השפעת המעשה על השימוש ברכב (למשל - כתוצאה מזריקת אבנים על רכבו, מאבד הנהג את שליטתו ברכב ומתהפך; ר.כ.).
ברם, קושי שכזה אינו מתעורר במקרה זה. המעשה המכוון שעשה מאג'ד בא לידי ביטוי בעצם השימוש ברכב – בדריסה מכוונת של המנוח ושל בנו. קרי, המעשה והשימוש ברכב חד הם, ומשכך יש לראות בנזק שנגרם תוצאה ישירה של המעשה המכוון".
רע"א 855/04 דולב חברה לביטוח בע"מ נ' כאמלה אל אסד ואח'

תאריך:  25/05/2004   |   עודכן:  25/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
לווייתנים מסוג רייט מצויים בסכנת הכחדה בעקבות התנגשות עם ספינות מסחר, גדרות תיל ורשתות
יפעת גדות
הקמפוס דואג לבנייה ירוקה בפקולטות השונות בטכניון ופעילויות הסברה של אגודת הסטודנטים בטכניון לקהל המרצים, הסטודנטים, ולקהל הרחב, בנושאי איכות הסביבה
גלית יצחק
המשטרה פתחה במבצע בעקבות עשרות פניות של אזרחים ובעלי עסקים, במרכזים המסחריים באשדוד, אשר הפעילות העבריינית סביב נגע הסמים בשכונתם, שיבשה את שלוותם ואת שגרת יומם; החשודים הובאו להארכת מעצר
יפעת גדות
30 סרטים ישראליים יקחו חלק השנה בתחרות; בפעם הראשונה יתארח הפסטיבל גם בסינמטק שדרות וסינמטק נצרת; במהלך שבוע הפסטיבל יתקיימו ברחבת הסינמטק התל-אביבי אירועי חוצות
רועי כוכבי
ועדת משנה של ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דניאל בנלולו, גיבשה פשרה בין משרדי האוצר, הביטחון והתחבורה, שיחלקו ביניהם את עלות הנסיעות - 120 מיליון ש"ח; ההסכם "מכסה" את החיילים עד סוף שנת 2005
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il