מנכ"ל קבוצת בזק אמנון דיק אמר כי הרגולציה הנוכחית בישראל, שהיא לדבריו "עוינת, חריפה, מעורפלת ובלתי הגיונית" - עלולה לפגוע בסיכויי ההפרטה של בזק. הדברים נאמרו אתמול (ב', 14.6.04) בפורום The marker.
דיק אמר כי בשיחות עם משקיעים המתעניינים ברכישת בזק הוא שומע דאגה עמוקה מרמת הרגולציה בארץ.
"ביחד עם ראשי רשות החברות הממשלתיות, אנו יושבים בשיחות עם משקיעים ושומעים את הדברים בשפה ברורה. לפי הרישיון החדש של בזק, איזה תשובות שומע משקיע זר?
מה שכתוב ברישיון אלו אמירות לא ברורות בסגנון 'בשים לב למצב התחרות, המשרד ישקול...'. מה אמור המשקיע להבין מזה!? נערי הפלא של המשקיעים הזרים יושבים ומקשיבים ואפילו לא יודעים איזה מספרים הם צריכים להכניס לטבלת האקסל", אמר דיק.
דיק אמר כי ביותר ממחצית מדינות העולם כבר הופרטה חברת התקשורת הלאומית. "סקר של הבנק העולמי מגלה כי קיים מתאם ברור בין וודאות רגולטורית להצלחת ההפרטות.
"היכן שהיתה רגולציה עוינת חלו עיכובים. גם לגבי הפרטת בזק, המשקיעים הזרים מאד מודאגים מהרגולציה. גם מהעוינות שלה וגם מאי הבהירות סביבה. מי שמצפה שמשקיעים ישקיעו קרוב למיליארד דולר בתנאי עוינות רגולטורית ואי בהירות - בפירוש אופטימי יתר על המידה" אמר דיק.
לדבריו, הסבירות הגבוהה היא שהגופים שירכשו את גרעין השליטה בבזק יהיו זרים. "ואולם, עם רגולציה כזאת ורישיון כזה - בזק הרבה פחות אטרקטיבית למשקיעים. אני מכיר משולש ובו שלוש צלעות: פתיחת השוק לתחרות, הפרטה ודה-רגולציה. בתוך המשולש הזה מטפלים היטב בפתיחת השוק לתחרות, מקדמים באופן ראוי ובצדק את נושא ההפרטה - אבל על דה-רגולציה לא מדברים, לא עושים, ולצערי אפילו לא חושבים".
בעניין פתיחת שוק התקשורת הנייחת, ה-wire line, לתחרות אמר דיק: "אמרתי לא פעם שאני מתייחס בחיוב לפתיחת שוק התקשורת הנייחת לתחרות. ואולם, צריך לשים הדברים בפרופורציות. איכשהו, שוכחים להזכיר שהטלפוניה הנייחת מהווה כיום פחות מ-15% מהשוק.
"אם לדייק - כ-3.7 מיליארד מתוך כ-26 מיליארד שקל ששוק התקשורת מגלגל מדי שנה. הטלפוניה הנייחת - ה-wire line - מהווה כיום פלח שוק לא גדול, ויש לדעתי הפרזה גדולה בחשיבות הדרמטית שמייחסים לעניין" אמר דיק.