X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האונייה עלתה באש בחוף תל אביב לאחר שהופגזה מתותח של צה"ל, כדי למנוע את פריקת מטען הנשק שעליה על-ידי האצ"ל בניגוד להוראת הממשלה הזמנית
▪  ▪  ▪

היום לפני 56 שנה אוניית האצ"ל 'אלטלנה' עלתה באש בחוף תל אביב לאחר שהופגזה מתותח של צה"ל, כדי למנוע את פריקת מטען הנשק שעליה על-ידי האצ"ל, וזאת בניגוד להוראת הממשלה הזמנית. 16 חברי אצ"ל ושלושה חיילי צה"ל נהרגו בהתקפה.
הפרשה אירעה במהלך ההפוגה הראשונה של מלחמת העצמאות, תקופה שנודעה כמתוחה במיוחד ביישוב היהודי שהיה לחוץ בכל גבולותיו על-ידי צבאות ערב.
ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, שאף להשתית את מדינת ישראל על ממלכתיות, ולצמצם את הפיצול בין הזרמים הציוניים השונים. כוונתו של בן-גוריון היתה לאחד את הכוח העברי הלוחם תחת מסגרת אחת. הגעת האונייה הייתה לאחר הסכם פירוק האצ"ל שנחתם ב-1 ביוני.
ב"אלטלנה" שטו כ–900 עולים שנועדו לגיוס לאצ"ל, חלקם ניצולי שואה, והיא הובילה נשק בשווי מיליוני דולרים, אותו רכש האצ"ל בצרפת.
חילוקי דעות חריפים התגלעו בין בגין, מפקד האצ"ל אותה תקופה, לבן-גוריון, כשבגין דרש כי חלק מהנשק יועבר ל"גדוד הירושלמי" וחלק ליחידות האצ"ל אשר הוכפפו לצה"ל, בעוד בן-גוריון הסכים כי חלק מהנשק יועבר לירושלים, אך שאר הנשק יופקד ישירות בידי צה"ל.
סירובו של בגין הוביל לחילופי-אש. ב-22 ביוני ב-4 אחה"צ הורה בן-גוריון על הפגזת האניה, בהם מצאו את מותם שישה אנשי אצ"ל ושני חיילי צה"ל. למרות הפסקת האש שהושגה הפרשה נמשכה כאשר האונייה המשיכה לתל אביב ועל סיפונה כ-100 אנשי אצ"ל ובגין עצמו.
בן-גוריון שלח את יגאל ידין, קצין המבצעים של צה"ל, להכניע את "אלטלנה". התפתחות האירועים הובילה לפתיחת קרב נוסף, במהלכו סירבו מספר חיילי אצ"ל מבין שורות צה"ל למלא אחר הוראות הצבא ונעצרו.
הקרב הוכרע כאשר קידם בן-גוריון את אחד מתותחי צה"ל, והורה בסביבות ארבע אחר-הצהריים להפעילו. פגז התותח העלה את "אלטלנה" באש, שאילצה את רב-החובל לפקוד על נטישתה מחשש להתפוצצות חומרי הנפץ שבמחסני האונייה. בקרב זה נהרגו עשרה חברי אצ"ל נוספים, וחייל צה"ל.

תאריך:  22/06/2004   |   עודכן:  18/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
גופתו של גבר בן 39 שנמצאה ללא רוח חיים בדירתו נשלחה למכון לרפואה משפטית; אדם שכפי הנראה מעורער בנפשו ניסה לפגוע במאבטחים בבאר-שבע
הדר פרבר
סקר משותף של ABC וושינגטון פוסט מראה כי התמיכה במדיניות בוש הולכת ופוחתת, בכל הנוגע ליכולתו להלחם בטרור
אלונה קורן
השיפור במצב הכלכלי עדיין לא בא לידי ביטוי בירידת שיעור האבטלה - בשל העלייה החדה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה
עומר כרמון
11 ארגוני זכויות אדם סורים אירגנו את ההפגנה, שאמורה היתה להיות האירוע המרכזי במסגרת 'יום האסיר הפוליטי הסורי'; אסד: "דמוקרטיה אמיתית צריכה לבוא מהאנשים ולא להיכפות מבחוץ"
עומר כרמון
קבוצת אמנים ארגנטינאים צירפו דוגמניות על כדי לעשות למען השלום העולמי; "בחרנו במחאה עירומה, משום שלגבינו העירום מסמל טוהר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il