X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החברות בענף רשמו תשואה שלילית על ההון העצמי לראשונה מזה שנים; כמו כן, רמת המינוף בענף הנדל"ן גבוהה משמעותית מאשר בענפים האחרים - ובעקבותיה גם נטל החוב
▪  ▪  ▪

בנק ישראל, פרסם הבוקר (א', 27.6.04) חלק מתוך דו"ח היציבות הפיננסית לשנת 2003, שיפורסם במלואו ב-4 ביולי. מהחלק שפורסם, עולה כי בשנת 2003 נרשמה צמיחה חיובית של התוצר העסקי, בשיעור של 1.8%, לאחר שיעור צמיחה שלילי של כ-2.7% בכל אחת מהשנתיים הקודמות.
התפתחות חיובית זו התבטאה גם במדדים הפיננסיים מתוך נתוני הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות.
הרווח הגולמי והרווח התפעולי גדלו השנה לעומת השנתיים הקודמות, והרמה שנרשמה ברביע השלישי הייתה גבוהה אף מזו של השנים 2000-1997, למרות היקפי הפעילות הנמוכים יותר תוצאה המשקפת תהליכי התייעלות שעברו הפירמות בשנות השפל.
רווחיות זו התבטאה גם בתשואה חיובית להון במחצית השנייה של השנה, לראשונה לאחר תשואה שלילית בשנתיים האחרונות; יצוין כי תפנית חיובית בתשואה להון נרשמה כבר מתחילת 2002, אך היא נותרה שלילית עד למחצית השנייה של השנה הנסקרת.
מגמת הגידול המהיר של המנוף הפיננסי (הנמדד על ידי יחס ההתחייבויות למאזן ויחס ההתחייבויות להון העצמי), ששררה מאז תחילת השפל הנוכחי נעצרה השנה, ואף ניכרה בו ירידה קלה. תרמו לכך הן גידול ההון העצמי, בעקבות המעבר לרווח חיובי, והן עצירת גידולו של האשראי.
עם זאת, רמת המנוף בסוף 2003 הייתה עדיין גבוהה מאוד ביחס לסוף 2000, לפני השפל, שכן המנוף גדל בקצב מואץ ב-2001-2000. התיאוריה ומחקרים אמפיריים שונים מלמדים שרמת מנוף גבוהה יוצרת פגיעות, בהקשותה על יכולת פירעון האשראי בתקופות שפל, והיא אף משמשת אינדיקטור מקדים לאשראי בעייתי במערכת הבנקאות.
הנזילות במגזר העסקי, כפי שהיא נמדדת על ידי היחס השוטף בין הנכסים להתחייבויות בטווח הקצר, המשיכה לרדת השנה, ועמדה על 1.25 ברביע השלישי השנה, לעומת 1.38 ברביע השלישי של 2001, בהמשך למגמה ששררה בשנות התשעים, של ירידה ביחס זה.
ממחקרים אמפיריים עולה שצירוף של מנוף גבוה ויחס שוטף נמוך הוא סיבה מרכזית לקושי בפירעון אשראי ולהתערערות היציבות הפיננסית. לכן נראה שהיותו של היחס השוטף גדול מאחת, על אף ירידתו במשך העשור האחרון, סייעה ליכולת ההישרדות של המגזר העסקי בשנות השפל הנוכחי.
נטל החוב ירד השנה - לאחר התייצבות אשתקד ועלייה מהירה מאז תחילת השפל הנוכחי, בסוף 2000. לירידתו תרמו ההתאוששות במגזר העסקי (שהתבטאה בגידול הרווח התפעולי), עצירת גידולו של המנוף הפיננסי והירידה של עלויות המימון. עם זאת, נטל החוב נותר ברמה של אמצע 2001, שהייתה גבוהה בהשוואה לעשור האחרון.
מהשוואת השינויים במדדים בין שלושה ענפים במגזר העסקי מתברר, כי ההתאוששות בשנה הנסקרת הייתה בענפי התעשייה והמסחר והשירותים, ולעומתם נמשכה ההרעה בענף הבינוי והנדל"ן, שבו נרשמה השנה אף תשואה שלילית להון, לראשונה זה שנים. תמונה זו באה לידי ביטוי ברווחיות, בתשואה להון, בנטל החוב ובנזילות.
מהשוואה של רמת המדדים בין שלושת הענפים האמורים עולה, כי האיתנות הפיננסית של ענף הבינוי והנדל"ן, הנמצא בשפל מתמשך, היא הנמוכה ביותר.
כך, רמת המינוף בענף הנדל"ן גבוהה משמעותית מאשר בענפים האחרים, ובעקבותיה גם נטל החוב (אף ששיעור הרווח התפעולי בנדל"ן גבוה מאשר באחרים); גם נזילות הענף, הנמדדת על ידי היחס השוטף, מצביעה על המשך מגמת הירידה: בשנה הנסקרת הגיע שיעורה לכ-70% בלבד.
האיתנות הפיננסית בענף המסחר והשירותים נמוכה אף היא (אף שהיא גבוהה יותר מאשר ענף הנדל"ן). חלקם של שני ענפים אלו בסך האשראי הבנקאי למגזר העסקי הוא 70%.

תאריך:  27/06/2004   |   עודכן:  27/06/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי כוכבי
בית משפט השלום בירושלים דחה את גרסתם של השוטרים, שנכחו באירוע באיצטדיון "טדי" כלא אמינה; מתח ביקורת על הפרקליטות: "מוטב לו לכתב אישום זה שלא היה מוגש"
גל ברגר
סגן מפקד חטיבת הצנחנים: "הסתיים שלב אחד במבצע, התוצאות עד כה יביאו לרגיעה יחסית באיומים"; המבצע נמשך חמישה וחצי שבועות והוכתר אמש בהצלחה בעקבות חיסול שלושת ראשי הזרועות הצבאיות של הפת"ח, החמאס והג'יהאד האיסלמי בעיר
גל ברגר
למפגש, שנערך בסוף השבוע במלון קרלטון בנהרייה בחסות מכון המחקר IPCRI, הגיעו כ-40 פלשתינים מהגדה, הרצועה ומזרח ירושלים; בסוף נובמבר - יציגו צוותי העבודה המשותפים את רעיונותיהם בכנס בינ"ל בירושלים, עזה ורמאללה
גלית יצחק
התרופה Raptiva מבוססת על תהליך של הנדסה גנטית; היא מסייעת לטיפול בגורם המחלה עצמו ולא בנגעים בלבד; התרופה נמצאת בתהליך של אישור במשרד הבריאות בישראל
יפעת גדות
מחקר ראשון מסוגו; עלולים לפגוע בכמות הזרע של הגבר ולהפחיתה ב-30%; הסיכון הגבוה ביותר כשהטלפון תלוי על חגורת המכנסיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il