X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הוקדמה ביומיים העברת השלטון בעירק

עירק זכתה לעצמאות ביום פתיחת פיסגת נאט"ו

נאט"ו תעניק לישראל מעמד של 'שותפות'; צרפת וגרמניה מתנגדות לבקשת ארה"ב לאמן בשטח עירק את כוחות הביטחון העירקים; טורקיה דורשת מארה"ב לפרק מנשקם את הכורדים בצפון עירק; הכורדים מודיעים כי יסייעו לצבא עירק בשמירת הביטחון
▪  ▪  ▪

פיסגת נאט"ו נפתחה ביום העברת השלטון
ביום העברת השלטון בעירק לידי הממשלה הזמנית, הגיעו לאיסטנבול (יום ב', 28.6.04), ראשי 26 המדינות החברות בברית נאט"ו (איטליה, איסלנד, אסטוניה, ארה"ב, בלגיה, בולגריה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, טורקיה, יוון, לוקסמבורג, לטביה, ליטא, נורבגיה, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פולין, פורטוגל, צ'כיה, צרפת, קנדה ורומניה).
בשל החשש לשלומו של נשיא ארה"ב, העביר ג'ורג בוש את לילו הראשון בטורקיה בבית השגריר האמריקני ולא במלון הילטון כפי שתוכנן תחילה.
כזכור, ביום ה' (24.6.04) התפוצץ מטען חבלה קטן במלון הילטון באנקרה שגרם לקטיעת רגלו של שוטר טורקי. שעות אחדות לאחר מכן התפוצץ מטען באוטובוס באיסטנבול. ארבעה אזרחים טורקים נרצחו [ראו קישור].
הטקס הוקדם ביומיים
בטקס חגיגי שנערך במתחם כוחות הקואליציה בבגדד העביר המושל הזמני של עירק, פול ברמר האמריקני, את השלטון לידיו של ראש ממשלתה הזמנית של עירק, עיאד אל-עלאווי. ברמר צפוי לעזוב היום את עירק ולשוב לביתו.
במהלך הטקס הסביר ברמר את ההחלטה להקדים את העברת השלטון ביומיים: "אמרתם שאתם מוכנים לריבונות. החלטנו שאנחנו מסכימים איתכם. אני עוזב את עירק כשאני בטוח שהממשלה תוכל לדאוג לעתידה".
נשיא עירק, רזי אל-יאוור, אמר בטקס: "מדובר ביום היסטורי ומשמח, יום שכל עיראקי חיכה לו בכליון עיניים".
נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, קרא לממשלה החדשה לחדש את קשריה הדיפלומטים של עירק עם ארה"ב.
מעמד 'שותפות' לישראל
בפיסגת נאט"ו צפויה להתקבל החלטה על שידרוג קשרי נאט"ו עם שבע מדינות 'הדו שיח הים-תיכוני' וביניהן ישראל. ההחלטה תעניק לקשרים מעמד של 'שותפות'.
בעקבות ההחלטה יוזמן חיל הים הישראלי להשתתף בסיכול הברחות אמצעי לחימה וציוד לייצור נשק השמדה המונית. אוניות חיל הים ומטוסי חיל האויר יורשו לסייע בבדיקת כלי שיט חשודים בים התיכון. נאט"ו תוכל לסייע מעתה לישראל בלחימה בטרור, שיקום בעקבות אסונות טבע ובלחימה בהברחות.
אימון כוחות הביטחון העירקים
על פי טיוטת הצעת ההחלטה שתאושר בפיסגה, מסכימה ברית נאט"ו לאמן את כוחות הביטחון העירקים.
בטיוטא לא מצוין היכן יאומנו החיילים. ארה"ב וראשי הממשלה הזמנית בעירק דורשים לקיים את האימונים בעירק. צרפת וגרמניה, אשר טירפדו את היוזמה האמריקנית לשליחת חיילי נאט"ו לעירק, מתעקשות לבצע את האימונים מחוץ למדינה.
ראשי הממשלה הזמנית בעירק ביקשו מנאט"ו לסייע לצבא עירק המדולל, המונה כיום כ-10,000 חיילים בלבד. העירקים מתנגדים לכל הצעת סיוע משכנותיה של עירק, בהן הם חושדים כי ינסו להתערב בענייניהם הפנימיים.
הכורדים בצפון עירק
צבא עירק קיבל ביום א' (27.6.04) חיזוק משמעותי, לאחר שמנהיגי הכורדים בצפון עירק, מסעוד ברזאני וג'לאל טלבאני, הורו ל-100 אלף חייליהם "להתמזג עם כוחות הביטחון העירקים ולסייע לממשלה הזמנית לשמור על הביטחון במדינה".
ככל שמתקרב מועד העברת השלטון לידי הממשלה הזמנית בעירק, הולך וגובר גל הטרור במדינה. כוחות הביטחון העירקים בסיוע 140 אלף חיילים אמריקנים הקימו מחסומים ואף הטילו עוצר על מספר אזורים. עובתה השמירה סביב מתקנים חיוניים, כגון תחנות כוח ומאגרי נפט.
עיתוני טורקיה מדווחים (יום ב', 28.6.04), כי סוגיית הכורדים בצפון עירק עמדה במרכז שיחותיו באנקרה של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, עם ראש ממשלת טורקיה, טאיפ רצ'יפ ארדואן, ועם נשיא טורקיה, אחמט נצ'ידאת סזר.
טורקיה מבקשת מארה"ב להפסיק את פעילותם החמושה של הכורדים בצפון עירק. לטענתה, הכורדים בעירק עומדים להקים מדינה עצמאית, דבר שיגרום לתסיסה בקרב הכורדים המתגוררים בדרום-מזרח טורקיה.
כזכור, העיתון האמריקני, הניו יורקר, פירסם כתבת תחקיר בשבוע שעבר המצטרפת לידיעות שפורסמו בשמונת החודשים האחרונים בטורקיה ובמדינות ערב, לפיהן מסייעת ישראל לכורדים בצפון עירק [ראו קישורים].
בוש: "טורקיה כדוגמא"
במהלך פגישתו של נשיא ארה"ב עם ראש ממשלת טורקיה (יום א', 27.6.04), הביע בוש את הערכתו ל"דוגמא אותה קבעה טורקיה - מדינה מוסלמית המעודדת את הדמוקרטיה ושלטון החוק".
בוש הביע את תמיכתה של ארה"ב בצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי: "אני מאמין שצריך להיקבע תאריך יעד לכך", אמר הנשיא האמריקני.
החטופים הטורקים
רשת הטלוויזיה, אל-ג'זירה, שידרה בשבת (26.6.04) קלטת וידיאו של ארגון טרור הסר למרותו של אחד מבכירי אל-קאעידה, אבו-מוסעב אל-זרקאווי.
בקלטת נראו שלושה אזרחים טורקים שנחטפו בעירק. הטרוריסטים איימו לערוף את ראשם של החטופים במידה וטורקיה לא תודיע בתוך 72 שעות על הפסקת סיועה לכוחות האמריקנים בעירק.
שר ההגנה הטורקי אמר בתגובה: "טורקיה נלחמת בטרור יותר מ-20 שנה. הטרוריסטים מבקשים דברים רבים ואף פעם לא התייחסנו לדרישות שלהם ברצינות".
בקלטת הווידיאו קוראים החוטפים לערוך הפגנות המוניות נגד ביקורו באיסטנבול של נשיא ארה"ב.
הפגנות באיסטנבול
עשרות אלפי בני אדם מפגינים בימים האחרונים ברחובות איסטנבול כנגד ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש. המפגינים קוראים "לסלק את ארה"ב מהמזה"ת", "בוש - תסתלק מטורקיה", שורפים את דגלי ישראל וארה"ב ואת תמונותיו של בוש, ומניפים את דגלי עירק [ראו תמונות].
נושאים נוספים על סדר היום
- ארה"ב דורשת ממדינות ברית נאט"ו לוותר על כ-90% מחובותיה של עירק המסתכמים ב-120 מיליארד דולר. צרפת וקנדה מוכנות לוותר על הרבה פחות.
- סיוע הבנק העולמי בשיקומה של עירק.
- שליחת כוח נאט"ו לאפגניסטן.
- קריאה לאירן לשתף פעולה עם הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית.

תאריך:  28/06/2004   |   עודכן:  28/06/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
לאחר 15 חודשים של עלייה מתמדת ברמת האופטימיות, מתאפיין הרבעון השני בהתמתנות ברמת הציפיות ביחס למצב הכלכלי ולמהלכים שיאפיינו את ענף ההיי-טק
רנית נחום-הלוי
ל-Nfc נמסר, כי מתגבשת הערכה ששרון מנסה למשוך זמן ומעדיף להעביר את כל הפגרה בממשלה הנוכחית; חברי סיעת יהדות התורה יקיימו היום ישיבה, במהלכה יכריעו האם להמשיך במגעים הלא רשמיים עם הממשלה או לא
עומר כרמון
בקלטת וידיאו ששידרה לפני חצות (א') רשת אל-ג'זירה, נראה אדם כשעיניו מכוסות; בתעודת החוגר שלו מופיע שם פקיסטני, אך מצוין כי הוא חייל מארינס
נועם שרביט
מעוצמת הפיצוץ קרס חלק ממוצב האורחן שעל ציר טנצר; חילוץ החיילים התנהל תחת אש כבדה של המחבלים וירי פצמ"רים; החמאס והפת"ח נטלו אחריות משותפת לפיגוע; החייל ההרוג: סמל ראשון רועי ניסים, בן 20 מראשון לציון
רנית נחום-הלוי
את הדברים אמר פרץ בכנס מחוז תל אביב של המפלגה; פרס בכינוס בפני חברי בורסת היהלומים: גוש קטיף עולה לישראל הון עתק ואין לו שום ערך כלכלי או ביטחוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il