X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
העלות לתוכנית צמצום העוני צריכה לבוא מתוך מסגרת התקציב - ולא על-ידי גידול בהוצאות הממשלה; במרכז התוכנית: החלת מס הכנסה שלילי, צמצום מספר העובדים הזרים, מעבר מקצבאות לעבודה והנהגת פנסיה חובה; האוצר: בתוכנית אין כל חדש
▪  ▪  ▪
נתניהו: בתוכנית אין כל חדש

קצב: קליין מגלה רגישות מיוחדת לבעיות החברתיות

בנק ישראל הציג היום (א', 4.7.04) את הצעתו ליישום אסטרטגיה לצמצום העוני בישראל - בפני נשיא המדינה, משה קצב. במרכז התוכנית - עידוד הרחבת התעסוקה ושינויים במערכת הרווחה.
מסמך המציג את האסטרטגיה הועבר לידי שר האוצר, בנימין נתניהו, והוצג בפני שר התמ"ת, אהוד אולמרט ושר הרווחה, זבולון אורלב.
קצב שיבח את נגיד בנק ישראל, דוד קליין, שלדבריו מגלה רגישות מיוחדת לבעיות החברתיות. לדבריו, טובת החברה הישראלית חייבת להיות חלק מהאינטרס הכלכלי של מדינת ישראל. "כאשר יש אי שקט חברתי, הכלכלה אינה יכולה להיות יציבה.
"לא ניתן להשיג יעדים כלכליים כאשר קיימות מצוקות חברתיות. התנאי להבראה כלכלית הוא תכנית כלכלית תתחשב בשכבות החלשות", אמר קצב.
בבנק ישראל מציינים, כי תוכנית רב-שנתית זו מוצגת במטרה שתהווה בסיס לדיון כולל ורחב במדיניות החברתית של הממשלה.
"חשוב שדיון כזה יתקיים במסגרת דיוני התקציב לשנת 2005. זאת, לצד האסטרטגיה הכלכלית - ובמרכזה המסגרת למשמעת תקציבית - שהממשלה החליטה עליה עבור השנים הבאות", נמסר מהבנק המרכזי.
קביעת יעד למאבק בעוני
בבנק ישראל אומרים כי יש לצמצם את תחולת העוני (שיעור העניים באוכלוסיה) ואת פער ההכנסות הממוצע - כל אחד ב-4 נקודות האחוז בהשוואה לרמתם ב-2002, תוך 10 שנים.
זאת, תוך התכנסות לאורך זמן כמקובל בקביעת יעדי העוני בעולם. "חשוב לדאוג שהשגת היעדים הללו תלווה גם בשיפור מצבם היחסי של העניים ביותר.
"חשוב להוסיף בעתיד מדידת עוני לפי צרכים חיוניים - בנוסף למדידה היחסית המקובלת כיום. כמו כן, מוצע לכלול כבר עתה בהגדרת ההכנסה למדידת עוני - הכנסות נוספות ובפרט זקיפת הדיור.
"יש להגדיר יעדים ספציפיים נוספים המשרתים את אותה מטרה והם: הגדלת שיעור התעסוקה (אחוז המועסקים מהאוכלוסייה בגיל 15-64) בכ-10 נקודות אחוז, לשיעור המקובל ב-OECD, תוך 10 שנים.
"משמעות ההמלצה, בהתחשב בגידול האוכלוסייה, שמספר המועסקים יגדל בכ-90 אלף לשנה בעשור הקרוב. לו הממוצע בעולם היה מקובל גם בישראל - היה מספר המועסקים היום גבוה בכ-400,000 - יותר ממספר המובטלים.
"יש לשפר את רמת הבריאות, החינוך וההשכלה בקרב אוכלוסיות ספציפיות בהן קיימת בעיה. זאת מאחר שתופעת העוני נובעת גם מחוסרים בתחומים אלה", נמסר מבנק ישראל.
הכלים למאבק בעוני:
כלים לטיפול במשפחות עניות שראש המשפחה הוא בגיל העבודה וניתן להשמה בעבודה - במטרה לתמרץ ולהגביר את סיכוייו להשתלב בשוק העבודה:
- הפחתה משמעותית של מספר העובדים הזרים, בהמשך למאמץ הנוכחי וקביעת יעד כמותי לשיעור העובדים הזרים מתוך כוח העבודה בגובה 4 אחוזים בתוך 3 שנים, שיביא שיעור זה לסביבה המקובלת במדינות ה-OECD, זאת על ידי השוואת עלות העסקתם לזו של עובד ישראלי מקביל; המשך צמצום מספר ההיתרים; הגברת האכיפה של חוקי העבודה בכלל וההעסקה של עובדים זרים. כמו כן יש לבטל את הכבילה של העובד למעבידו, על ידי מתן היתר העבודה במישרין לעובד.
- זירוז הקמתם של מרכזי התעסוקה (בהתאם להמלצות ועדת תמיר) והגדלת מספרם. חשוב להרחיב את הנגישות למרכזים הללו גם לאנשים שאינם מתקיימים מגמלת קיום מתמשכת תוך העדפה של אנשים מעוטי הכנסה.
- הענקת הטבות מס (tax credit) למעוטי הכנסה, שיגדלו עם היקף התעסוקה, גודל המשפחה, ויקטנו עם רמת ההכנסה.
- מוצע להתאים את חוק עידוד השקעות ההון - בנוסף למטרות המסורתיות שלו - גם לעידוד התעסוקה של מעוטי השכלה. מוצע שהסבסוד יינתן לא רק בתמורה לצבירת הון פיסי - אלא גם לצבירת הון אנושי של עובדים מעוטי השכלה. אחד הקריטריונים לקבלת הסבסוד יהיה היקף הרחבת התעסוקה.
- יש לפעול לצמצום העוני דרך מערכת החינוך, תוך שימת דגש על תכני החינוך החיוניים להשתלבות עתידית בתעסוקה של תלמידים עם רקע סוציו-אקונומי חלש.
כלים לטיפול במשפחות עניות שראש המשפחה בגיל העבודה וכושר השתכרותו מוגבל - במטרה להבטיח להם רמת קיום מינימלית נאותה:
- הגדלת הגמלה להבטחת הכנסה בהתאם לגודל המשפחה במשפחות גדולות במיוחד (עבור ילדים שכבר נולדו). תוספת הגמלה עבור כל ילד נוסף תלך ותפחת.
- כתנאי מוקדם להפעלה יעילה של מערכת הכלים המוצעת, יש לשפר את מבחני ההכנסה והתעסוקה ואכיפתם. חשוב שמבחן ההכנסה יכלול הכנסות מכל המקורות, לרבות מבעלות על דירה (זקיפת הכנסה) והכנסות שונות בעין. המבחן צריך להיות מבוסס על הכנסות נטו מתשלומי חובה שונים.
כלים לטיפול בקשישים הנמצאים מתחת לקו העוני - במטרה להבטיח להם רמת קיום מינמלית נאותה:
- הנהגת פנסיה תעסוקתית חובה - על מנת להגדיל את העצמאות הכלכלית של קשישים ולהקטין את תלותם בתשלומי העברה בעתיד. מוצע שביטוח החובה יהיה מוגבל בתקרת שכר של כ-1,500 שקל - מעבר לגמלה המשולמת ע"י הביטוח הלאומי - דבר שיאפשר בטווח הארוך - בשילוב עם קצבת הזקנה - קיום שהוא מעל לקו העוני. את הביטוח צריך לספק בתנאי שוק.
- הגדלה מדורגת של גובה השלמת ההכנסה בקרב קשישים מעוטי הכנסה, כך שהכנסתו הכוללת של הקשיש תאפשר מענה לצרכים מינימליים הולמים. צעד זה מחייב קביעת צרכים מינימליים הולמים ושיפור מבחן ההכנסה ואכיפתו.
שיפור מאגרי המידע
"על מנת לאפשר איתור משפחות נזקקות ויישום מדיניות ממוקדת באוכלוסיות הרלוונטיות, מומלץ לשלב בסיסי מידע, הקיימים בגופים ממשלתיים שונים", אומרים בבנק ישראל.
קביעת האחריות לביצוע המדיניות
אופיו הרב-ממדי של העוני מחייב שגם הטיפול בו יהיה תוצאה של פעולה משולבת של זרועות הממשלה השונות. חשוב שתיקבע אחריות-על באמצעות ועדת שרים או קבינט כלכלי-חברתי, לביצוע ותאום של המדיניות.
"חשוב, שהמדיניות תלווה במחקר שוטף על השלכות אמצעי המדיניות בבנק המרכזי.
עלות התוכנית
אומדן העלות התקציבית הנדרשת ליישום ההצעות המובאות כאן בשלב הראשוני מסתכם בכ-550 מיליון עד כ-1.1 מיליארדי שקלים לשנה.
עיקר העלות (300 עד 800 מיליוני ש"ח) משקפת את עלות תוכנית המס השלילי. עם זאת, מדגישים בבנק ישראל, כי העלות לתוכנית כזו צריכה לבוא מתוך מסגרת התקציב - וללא הגדלת הוצאות הממשלה הכוללות.
בבנק ישראל מציינים כי שיעור המשפחות העניות הגיע בשנת 2002 ל-18.1 אחוזים (כ-339 אלף משפחות) מכלל המשפחות בישראל, ובמשפחות אלו חיו 21.1 אחוזים מכלל הנפשות.
ההכנסה הממוצעת של משפחה ענייה היתה נמוכה בכ-30 אחוזים מקו העוני. "בעיית העוני החמירה על פני זמן, והיא ניכרת גם בהשוואה בין-לאומית. ממדי העוני שונים מאוד בין קבוצות אוכלוסיה שונות.
"בולטת במיוחד בעיית העוני בקרב משפחות ללא מפרנסים ומשפחות גדולות, בסקטורים הערבי והחרדי ובקרב מעוטי השכלה. לנוכח ממדי בעיית העוני והחרפתה בשנים האחרונות חשוב להקצות תקציבים לטיפול בעוני כבר עתה, ולא לחכות לגידול במקורות המימון לאחר שתתחדש הצמיחה. זאת תוך שמירה על מסגרת התקציב", מדגישים בבנק ישראל.
"עיקר המאמץ הממשלתי לטיפול בבעיית העוני הופנה במיוחד מאז תחילת שנות השמונים לתמיכה כספית ישירה בעניים באמצעות תשלומי העברה שהלכו וגדלו לאורך השנים. במקביל, החל משנת 1993 הותרה העסקת עובדים זרים ומספרם גדל בשיעור ניכר באותו עשור, דבר שפגע בסיכויי התעסוקה ובשכרם של ישראלים מעוטי השכלה.
"המדיניות יצרה תמריץ שלילי הולך וגובר ליציאה לעבודה, היות שהכנסתו של מי שלא עבד, מגמלאות והטבות נלוות, הפכה להיות גבוהה יחסית ליכולת ההשתכרות שלו, בעיקר ברמות השכר הנמוכות.
"בעקבות שינוי בתפישה לגבי הטיפול בבעיית העוני באמצעות עידוד התעסוקה במדינות מערביות רבות במחצית השנייה של שנות ה-90, ובעקבות הצורך הגובר בקיצוץ הגירעון הממשלתי בישראל, החל משנת 2001, השתנתה הגישה גם בישראל.
"הצעדים שננקטו בישראל עד כה כללו בעיקר קיצוץ בתשלומי העברה החל משנת 2002. בניגוד ליישום תכניות לעידוד תעסוקה במדינות אחרות, בישראל תכניות כאלה עדיין לא הופעלו, למעט תכניות לעידוד התעסוקה למשפחות חד-הוריות.
"כמו כן, ננקטו לאחרונה צעדים לצמצום מספר העובדים הזרים בישראל, דבר שישפר את סיכויי ההשתלבות של ישראלים מעוטי השכלה בתעסוקה", נמסר מבנק ישראל.
האוצר: בתוכנית אין כל חדש
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי בדו"ח שהוצג על ידי בנק ישראל, אין למעשה כל חדש. "חלק גדול מן הצעדים שעליהם ממליץ בנק ישראל כבר מיושמים במסגרת מדיניות הממשלה, כגון: צמצום מספר העובדים הזרים ושילוב ישראלים בעבודה במקומם ועידוד המעבר מקצבאות לעבודה (כולל תוכנית יישום לחד הוריות והשקתה של תוכנית ויסקונסין).
"בנוסף, רק לאחרונה השלים צוות משותף לאוצר ולבנק ישראל דו"ח המלצות לטיפול בעוני, שחלק ניכר ממנו אמור להיות מיושם במסגרת תקציב 2005 שבהכנתו עוסקים כעת".

תאריך:  04/07/2004   |   עודכן:  04/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלית יצחק
הסדנא, אשר תערך ב-5-6 ביולי, תתמקד בהתמודדות עם רעידות אדמה; במסגרת הסדנא יערכו קבוצות דיון בהן יתמודדו אנשי מד"א עם התפקידים האפשריים למד"א במסגרת ההיערכות הלאומית לרעידות אדמה בישראל
עומר כרמון
משרד החוץ האירני: "סדאם הכריז מלחמה על אירן, רצח אירנים רבים, השתמש בנשק כימי נגד חיילים ואזרחים אירנים"; "ארה"ב נמנעה מלדון את סדאם על פשעים שביצע נגדנו, בשל רצונה להסתיר את תמיכתה בו במהלך מלחמת אירן-עירק"
מירב לוי
מהנתונים עולה כי השנה חל גידול של 30% במספר הנבחנים; משרד החינוך קורא לתלמידים להשתמש בשירותים שמציע אתר האינטרנט של משרד בחינוך
גל ברגר
כך עולה מסקר חדש המתפרסם היום; עוד עולה מהסקר, כי קיים רוב בקרב הציבור הישראלי והפלשתיני, התומך ביוזמה המצרית ובהצבת כוח רב לאומי חמוש ברצועת עזה ב"יום שאחרי"
מירב לוי
התחרות מתקיימת באוניברסיטת בר אילן ותימשך 8 ימים; בין המשתתפים: אמיר באן ושי בושינסקי, מפתחי תוכנת המחשב "דיפ ג'וניור" ואומיד טביבי, מפתח תוכנת ה"פלקון"; תעשיית משחקי המחשב מגלגלת כיום כ-200 מיליארד דולר בשנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il