X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך דורשת האגודה לזכויות האזרח מהפצ"ר; טוענת: איברהים חלפאלה, קשיש פלשתיני בן 75 מחאן יונס המרותק לכיסא גלגלים, נהרג השבוע בעת שדחפורים הרסו את ביתו; טוענת: המדיניות שלא לפתוח בחקירה היא זלזול בחיי אדם
▪  ▪  ▪

האגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה לפרקליט הצבאי הראשי, אלוף ד"ר מנחם פינקלשטיין, בבקשה לפתוח בחקירה מיידית ומקיפה של מותו של איברהים חלפאלה, קשיש פלשתיני בן 75 מחאן יונס שבדרום רצועת עזה, נכה המרותק לכיסא גלגלים, שנהרג לטענתה כתוצאה מהריסת ביתו על-ידי כוחות צה"ל שפעלו באזור, במסגרת פעולה להריסת בתים ששימשו מחסה למחבלים.
במכתב ששיגר פראס עלמי מהאגודה, הוא כותב כי מדיווחי המרכז הפלשתיני לזכויות האדם והעיתונות הישראלית והערבית עולה, שביום ב' השבוע (12.7.04) סמוך לשעה 4 לפנות בוקר, נכנסו כוחות גדולים של צה"ל, שכללו דחפורים, טנקים ונגמ"שים, לחלקו המערבי של מחנה הפליטים חאן יונס. לפי גרסת צה"ל, הכוחות הגיעו לפאתי המחנה כדי להרוס בתים המשמשים לירי לעבר ישובי גוש קטיף.
על-פי המידע שהתקבל באגודה, הרסו לכאורה הדחפורים בית שבו שהה הקשיש חלפאלה, שלא הספיק לברוח מהבית. באגודה טוענים, כי גופתו של הקשיש התגלתה בין ההריסות של ביתו לאחר שכוחות צה"ל יצאו מאזור.
עלמי מציין, "כי בימים האחרונים נכנסו כוחות צה"ל כמה פעמים לאזור חאן יונס והרסו מספר גדול של בתים, חיבלו בתשתיות המשמשות את התושבים במקום, וגרמו לנזקים כבדים ברכוש. חשוב לציין, כי מדובר באזורים המרוחקים מהתנחלות גוש קטיף. בנסיבות אלה, מתעורר ספק בטעם הצבאי העומד ביסוד פעולות צה"ל, שכאמור נומקו בכך נועדו לסכל פיגועים נגד ההתנחלות".
כוח כובש חייב לדאוז לזכויות הבסיסיות של התושבים
"ככוח כובש", נאמר בפניית האגודה, "מדינת ישראל מחוייבת לשמור על שלומם וביטחונם של התושבים הפלשתינים בשטחים. חובה זו מעוגנת בתקנה 43 לתקנות האג. זאת ועוד, מחובתה של מדינת ישראל להגן על חייהם ושלמות גופם של התושבים הפלשתינים ולמנוע פגיעות בהם. כך על-פי הוראות המשפט החוקתי הישראלי ועל-פי הוראת סעיף 27 לאמנת ג'נבה הרביעית. בגרימת מותם של אזרחים פלשתינים, מקפח צה"ל את זכותם הבסיסית של התושבים לחיים ומפר את החובות המוטלות עליו".
האגודה כותבת עוד, כי "החובה להגן על חיי התושבים ולמנוע פגיעות בהם מטילה על צה"ל חובה נוספת לחקור כל מקרה מוות של פלשתיני, אשר אירע במהלך פעילותו של צה"ל בשטחים".
באגודה אומרים, כי כבר פנו פעמים רבות בדרישות לחקור את נסיבות מותם של אזרחים פלשתינים, שקיפחו את חייהם במהלך פעולות שונות, שמבצע צה"ל בשטחים. "למרות פניותינו הרבות, המקרים בהם פותח צה"ל בחקירת מצ"ח הם בטלים בשישים לעומת מספרם, ההולך ורב, של מקרי מוות של פלשתינים בשטחים. מדיניות זו מביעה זלזול בחיי אדם ובערך קדושת החיים".
בעבר צה"ל היה חוקר כל מקרה של הרג פלשתיני
בחודש אוקטובר שעבר, עתרו האגודה לזכויות האזרח וארגון 'בצלם' לבג"צ (9594/03) בדרישה להורות לפצ"ר לפתוח בחקירת מצ"ח בכל מקרה בו נהרגו "אזרחים פלשתינים שלא לקחו חלק בלחימה", כתוצאה מירי של חיילי צה"ל.
בעתירה נטען, כי מאז תחילת אינתיפאדת אל-אקצא ועד היום, נהרגו על-ידי כוחות הביטחון הישראליים יותר מאלף פלשתינים בלתי חמושים, בהם למעלה מ-400 קטינים. למרות זאת, רק 70 מחקירות מצ"ח שנפתחו מאז אוקטובר 2000, עסקו בעבירות הקשורות לירי, ורק חלקן מתייחס למקרי מוות. חקירות אלה הובילו להגשתם של תשעה כתבי אישום בלבד.
עוד טענו, כי במהלך האינתיפאדה הראשונה פעל צה"ל לפי פקודת מטכ"ל 33.0304, שחייבה פתיחה בחקירת מצ"ח בכל מקרה בו נהרג אזרח פלשתיני, למעט באירועים שהוגדרו כ"פעילות חבלנית עויינת". ואולם, בתחילת האינתיפאדה הנוכחית שינתה הפרקליטות הצבאית את מדיניותה, בטענה שמדובר ב"סכסוך מזויין שאינו מגיע לכדי מלחמה", וקבעה כי חקירת מצ"ח תיפתח רק במקרים בהם עולה "חשד לחריגה חמורה מכללי ההתנהגות המחייבים". לטענתם, ההחלטה מתקבלת בהתאם לתוצאות התחקיר המבצעי [ראו קישור].

תאריך:  14/07/2004   |   עודכן:  14/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
במהלך יולי-אוגוסט יתקיימו בחוף פרישמן פעילויות "שעה בשקיעה", במהלכן יעבירו בכל יום מנחים מקצועיים, תרגילי הרפיה, מדיטציה והתבוננות
יפעת גדות
משטרת ישראל והמכון הישראלי לדמוקרטיה יזמו במשותף מפגש ראשון של הפורום שנועד לזהות את האתגרים שעומדים בפני משטרת ישראל בשנים הקרובות; המפגש התקיים בהשתתפות מפכ"ל המשטרה
מירב לוי
יחיעם עובד בעיריית הרצליה מאז 1983 ושימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל העירייה
מירב לוי
בנוסף ללימודים יצאו הסטודנטים לטיולים להכרת הארץ ויפגשו עם אוכלוסיות שונות
יפעת גדות
אמהות 'טריות' חשות כי הן נמצאות תחת לחץ לחזור לגזרתן שלפני הלידה במהירות; מאשימות את האמהות הסלבריטאיות; למעלה מ-80% אמרו כי אמהות מפורסמות, הגורמות לירידה במשקל להראות דבר כה פשוט, מהוות דוגמא רעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il