X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ערפאת פתח במגעים להשגת פשרה עם הפת"ח; היום יוחלט סופית: האם אבו עלא מתפטר; התוהו ובוהו החל בעקבות גל החטיפות ברצועה בסוף השבוע; חללי אל-אקצא מוחים על מינוי מוסא ערפאת; ערפאת הסכים לאחד את מנגנוני הביטחון
▪  ▪  ▪
דחה על הסף את התפטרות אבו עלא. ערפאת

סאיב עאג'ז, מפקד המשטרה

ג'באלי, נחטף והודח

אבו שבאכ, ביקש להתפטר

עומר כרמון
דיווחים סותרים לגבי התפטרות אבו עלא

 קישורים
  זעזוע ברוסיה: מי רצח את העורך הראשי של המגזין "פורבס" ברוסיה

שוהדא אל-אקצא נגד מוסא ערפאת - מערכה שנייה
כ-150 חמושים מהזרוע הצבאית של הפת"ח, גדודי חללי אל-אקצא, תקפו אמש (א', 18.7.04) את מטה המודיעין הצבאי של מוסא ערפאת ברפיח, בניסיון ללחוץ עליו להתפטר. בחילופי האש שהתנהלו בין הצדדים, נפצעו לפחות 18 פלשתינים, 3 מהם באורח קשה.
ערפאת, ששימש ראש מטה המודיעין הצבאי, "שודרג" ביום שבת לתפקיד מפקד הביטחון הלאומי ברצועה. בעקבות זאת, שרפו אנשי חללי אל-אקצא את המטה של מוסא ערפאת בחאן יונס.
מדובר בעוד תקרית המהווה למעשה "מרד" של דור הביניים בפת"ח נגד הדור הוותיק המכונה 'פת"ח טוניס'.
דור האינתיפאדה הצעיר יחסית, מבקש להיכנס להנהגה ולכן הם מבקשים שלא לרכז את כל הסמכויות בידי היו"ר ערפאת ואנשיו. מוסא ערפאת הוא אחיינו של יו"ר הרשות ונחשב לאחד ממקורביו.
היום יוכרע סופית: האם אבו עלא מתפטר
יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, אמר אתמול (א') לראש הממשלה הפלשתיני, אבו עלא (אחמד קריע), כי התפטרותו נדחית לאלתר ו"אינה קיימת" מבחינתו. כך אמר סאיב עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלשתיני, לסוכנות הידיעות AP.
ערפאת ואבו עלא, נועדו במוקטעה ברמאללה, לראשונה מאז הגיש אבו עלא את התפטרותו. אבו עלא הכריז בשבת על התפטרותו בישיבת חירום של הקבינט הפלשתיני על-רקע ההידרדרות הביטחונית בשטחים. אבו עלא הגדיר את האירועים בעזה "אסון" ואמר כי "מדובר בכאוס שמעולם לא ראינו כמוהו". ערפאת לא נכח באותה פגישה.
אחד ממקורביו של אבו עלא, חסן אבו-ליבדה, אמר כי ראש הממשלה הפלשתיני לא שינה את דעתו ובכוונתו להתפטר מתפקידו.
מוסא ערפאת לא נרתע מהביקורת;
מפקד הכוח הימי בעזה התפטר במחאה
כמו כן, מפקד הכוח הימי הפלשתיני בעזה, ג'ומעה ראלי (אבו זאכי), התפטר במחאה על מינוי מוסא ערפאת, אחיינו של יו"ר הרשות, למפקד הביטחון הכללי ברצועה. במכתב ההתפטרות, כתב מפקד הכוח הימי המתפטר על מוסא ערפאת: "הוא גמד, שפל, ועלול להוביל את הפלשתינית למלחמת אחים". בנוסף, התפטרו מפקדי סניפים של הפת"ח בחאן יונס וברפיח.
הסערה המתחוללת סביב שמו של מוסא ערפאת, אחת הדמויות השנואות ביותר ברצועת עזה, לא מנעה את מינויו הבוקר באופן רשמי לתפקיד החדש. "רק זה שמינה אותי יוכל לפטר אותי", הבהיר במעמד המינוי. הוא ציין כי מקבל הוראות אך ורק מיאסר ערפאת, נערך להילחם בכל האוייבים הפוטנציאליים ויתעלם מקולות המחאה.
מופז: כסאות מוזיקליים ואשליית רפורמות
שר הביטחון, שאול מופז, התייחס אתמול להידרדרות הביטחונית ברצועה, ואמר כי ערפאת מנסה ליצור אשלייה של רפורמות. השר מופז אמר את הדברים בישיבת הממשלה.
"ערפאת יוצר אשליה של רפורומות אך בפועל לא עושה דבר... אנו צופים במשחק הזה של כסאות מוזיקליים כבר לא מעט זמן... כל החילופים הם של אותה הגווארדיה הוותיקה... מה שהיה הוא שיהיה", ציין מופז.
בהתייחסו ליוזמה המצרית בנוגע ל"יום שאחרי", אמר שר הביטחון, כי העבודה עם מצרים תחל בסוף החודש במסגרת הועדה המשותפת שהוקמה לשם כך.
מיליציות חמושות השתלטו
על מוסדות רשמיים של הרשות
עשרות פלשתינים חמושים מפלג אבו ריש של הפת"ח השתלטו הלילה על המפקדה של מוסא ערפאת, המפקד החדש של הביטחון הכללי ברצועת עזה, בח'אן יונס, פתחו באש לעבר השומרים במקום והציתו את המשרד.
בעקבות המשבר המחריף ברשות הפלשתינית, גוברת ההתקוממות נגד יאסר ערפאת עצמו. אלפים הפגינו נגד ערפאת וקראו למרד נגדו. המפגינים קראו: "די לשחיתות", ותבעו מערפאת לחזור בו ממינוי אחיינו, מוסא ערפאת, למפקד על הביטחון הכללי (הבטכ"ל). צעירי הפת"ח הוציאו כרוז, ובו הביעו התנגדותם למינוי מוסא ערפאת. גם אנשי גדודי חללי אל-אקצא הוציאו כרוז, ובו הם דורשים מערפאת לבטל את המינויים ולפטר את האישים המושחתים ברשות.
קו אדום: קהיר-מוקטעה
בקול ישראל דווח אתמול, כי אחד היועצים של ערפאת יצא לקהיר לדיון ברפורמות ברשות הפלשתינית ובתוכנית ההינתקות.
המצרים מעורבים מאז תחילת המאורעות ברצועת עזה ומנהלים מגעים ישירים עם לשכת ערפאת ברמאללה, כמו גם עם בכירים פלשתינים נוספים. שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-ריט, קרא לפלשתינים להוכיח לעולם כי מסוגלים לכונן מדינה.
אבו עלא: מנופף בפיטורין
ראש הממשלה הפלשתיני, אבו עלא, הודיע כאמור לקבינט הפלשתיני בשבת, כי אין בכוונתו לחזור בו מהתפטרותו. כך אמר השר הפלשתיני, ג'מאל שובכי, בתום ישיבת חירום של הממשלה שארכה כמה שעות.
אבו עלא מונה לתפקיד בספטמבר אשתקד לאחר התפטרות ממשלת אבו מאזן, אשר נתקלה בקשיים להעביר את הרפורמות ברשות. בשעתו הואשם ערפאת, כי לא החמיץ הזדמנות לטרפד את המהלכים שניסה להוביל אבו מאזן. אבו עלא, הנחשב לבובה של ערפאת, לא הסב נחת לקהילה הבינלאומית, ובראשה - וושינגטון וקהיר. לא אחת היו דיווחים על כך שמצרים דורשת להחליפו ולהציב במקומו דמות חזקה יותר, שאינה "יס-מנית" של הראיס.
מוקדם יותר דווח, כי ערפאת דחה את התפטרותו של אבו עלא - דברים שקיבלו אישור מצד סאיב עריקאת, העומד בראש צוות המו"מ הפלשתיני. ואולם, מלשכת ערפאת נמסר, כי לא ידוע כלל על הגשת התפטרות מצד ראש הממשלה. גם נביל אבו רודיינה, יועצו של ערפאת, הכחיש את הדברים.
צו נשיאותי: איחוד מנגנוני הביטחון
גורם המקורב לאבו עלא ציין, כי ערפאת ביקש מראש הממשלה הפלשתיני שלא להתפטר, והתחייב לאחד את מנגנוני הביטחון הפלשתיניים לשלושה זרועות ביטחו, כפי שנדרש ממנו על-ידי הקהילה הבינלאומית מזה תקופה ארוכה וכהיענות ללחץ המצרי בכיוון זה. היועץ אבו רודיינה אישר זמן קצר לפני הדיווחים את דבר התפטרותו של אבו עלא, כי ערפאת פרסם צו נשיאותי המורה על איחוד המנגנונים: הביטחון הכללי (בטכ"ל), המשטרה הפלשתינית והמודיעין הכללי (מודכ"ל).
פיטורין בלחץ הרחוב
בסוף השבוע פיטר ערפאת בלחץ הרחוב הפלשתיני שורה של בכירים בתחום הביטחון ומינה גורמים חדשים במקומם. מוסא ערפאת, אחיינו של יו"ר הרשות, ששימש עד כה כמפקד המודיעין הצבאי ברצועה, מונה למפקד על הביטחון הכללי (הבטכ"ל) במקום עבד אל-ראזק אל-מג'אידה. מוסא ערפאת הינו דמות שנוייה במחלוקת ובעלת יריבים רבים מאוד ברצועה.
בנוסף, פוטר מפקד המשטרה הפלשתינית, ראזי ג'באלי, שניצל מכמה ניסיונות התנקשות בעבר על-רקע מאבקים פנימיים, ובמקומו מונה סאיב אל-עאג'ז. הבוקר (א') אומר אל-עאג'ז בראיון לעיתון "אל-חיאת" הלונדוני כי שלוש סוגיות ניצבות בראש סדר העדיפויות שלו: להשיב את החוק והסדר במשטרה, לאחר מכן ברחוב הפלשתיני ולאחר מכן לטפל בשחיתות.
ג'באלי נחטף בשבת על-ידי חמושים בגין מעורבותו בפרשיות שחיתות רבות, ושוחרר כמה שעות לאחר מכן [ראו קישור], בעקבות התערבות ערפאת. קלטת, בה מתועד ג'באלי על-ידי חוטפיו בה כשהוא מודה בכספי הציבור בהם מעל, נשלחה ללשכת ערפאת במוקאטעה ברמאללה.
ארבעת הצרפתים שנחטפו בשבת במחנה הפליטים ח'אן יונס, בדרום הרצועה, שוחררו אף הם. גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח, דרשו היום שלא "לשרבב" את שמם לאירועים האחרונים ברצועה.
שני בכירים נוספים הגישו התפטרות במהלך השבת - ראש המודיעין הכללי, אמין אל-הינדי, וראש מנגנון הביטחון המסכל ברצועת עזה, ראשיד אבו שבאכ, אך ערפאת סירב לקבל גם את התפטרותם [ראו קישור].
ירושלים: אין פרטנר
ככל שקרב "היום שאחרי" הנסיגה הישראלית מרצועת עזה, הולכים וגוברים הקולות לשינוי ברחוב הפלשתיני. הביקורת מתוך הפת"ח התעצמה אף היא בשבועות האחרונים והתמקדה בדרישה לכונן רפורמות בכל התחומים, ובראשם הביטחוני והכלכלי, ולערוך בחירות דמוקרטיות למוסדות הפת"ח והרשות כאחד.
מירושלים נמסר בתגובה: "התוהו ובוהו השורר בשטחי הרשות מוכיח כי בעתיד הנראה לעין לא ניתן יהיה להגיע לסיכומים עם הרשות הפלשתינית. אין פרטנר פלשתיני ולכן יש ליישם את תוכנית ההינתקות".

תאריך:  17/07/2004   |   עודכן:  19/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל ברגר
השניים יתמודדו על תפקיד הרמטכ"ל בעוד שנה או שנתיים, עם תום הקדנציה של הרמטכ"ל, משה יעלון; האלוף אשכנזי נשאר קרוב לצלחת ומונה לפרוייקטור "פיתוח, גיבוש ועדכון תפיסת ההפעלה של צה"ל"; האלוף חלוץ, בן 56, נחשב לסגן הרמטכ"ל המבוגר בתולדות צה"ל
אלי רביץ
תושב חיפה בן 19 נרצח על-רקע פלילי; גופתו נמצאה בגן ציבורי על-ידי עובר אורח כשעליה סימני אלימות קשים; צוות חקירה מיוחד הוקם לפענוח הפרשה אך טרם נעצרו חשודים
עומר כרמון
ועדת החקירה שבדקה את הכשלון המודיעיני במניעת פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001: "עשרה מחוטפי המטוסים עברו באירן בתקופה שבין אוקטובר 2000 לפברואר 2001"; "אירן הורתה לפקידיה במעברי הגבול שלא להחתים את דרכוניהם של פעילי אל-קאעידה"
יואב יצחק
פריצקי הלין נגד לפיד זמן קצר לפני חשיפת הקלטת; טען וחשש כי לפיד ניסה לייצור תשתית לכניסת איש מן החוץ כדי להעמידו כמס' 2 בשינוי; פריצקי יעיד גם על לחצים שהופעלו עליו מצד גורמים כלכליים
עומר כרמון
נשיאת הפיליפינים שלחה את יועצה לביטחון לאומי לביקור בלתי מתוכנן בדמשק; היועץ ביקש מאסד להפעיל את השפעתו על ארגון אל-קאעידה כדי שישחרר חטוף פיליפיני; ארה"ב מאשימה את סוריה בסיוע לטרוריסטים בעירק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il