X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המסמך הכולל 34 עמודים מיועד למורים ותלמידים כאחד ומהווה מסגרת לפיתוח האקלים והתרבות בבית הספר; על-פי הסטנדרטים יוכן תקנון בית ספרי המגדיר את הגבולות, הזכויות ונהלים בבית הספר, יתקיים פיקוח מוגבר במקומות המועדים לאלימות; צוותי המורים יתודרכו לנוהלי טיפול במקרי אלימות, סמים ופגיעות מיניות
▪  ▪  ▪

בימים אלה מפיץ משרד החינוך את המסמך: "סטנדרטים לפיתוח, לניהול ולבקרה של האקלים הבית ספרי", לשיפור חיי התלמידים והמורים בזמן השהייה בבית הספר. המסמך הכולל 34 עמודים מחולק לשלושה חלקים המסכמים את הסטנדרטים החדשים שעל-פיהם יפעלו מורים ותלמידים גם יחד בשטח בית הספר.
המסמך נועד למנהלים ולמורים כאחד ומהווה מסגרת לפיתוח, לניהול ולהערכה של האקלים והתרבות בבית הספר. הנחת היסוד בהבניית הסטנדרטים היא שבית הספר, כמי שאחראי להתפתחותם הכוללת של התלמידים, יוערך על-פי האקלים והתרבות שבו, ולא רק על-פי הישגים הלימודיים של התלמידים.
חלק א': כללים למיגור תופעות האלימות
חלקו הראשון של המסמך, מציב כללים למיגור תופעות האלימות בשטח בית הספר. במסגרת זאת, יוכן תקנון בית ספרי, אשר יבנה בשיתוף מורים, תלמידים והורים, המגדיר זכויות, גבולות, חובות אחראיות, נהלים ותגובות ברורות למי שמפר אותם.
יתקיים פיקוח מוגבר בזמנים ובמקומות המועדים לסיכון גבוה לאלימות. תתקיים ההערכה שיטתית וקבועה של רמת האלימות ואקלים בית הספר לאורך השנה, תוך נקיטת הפעולות הבאות:
- רתימת באי בית הספר לקראת האבחון;
- דיון בממצאים והפקת לקחים בצוות;
- תרגום הממצאים לתוכנית התערבות וביצועה;
כמו כן, תצא לפועל פעילות קבועה וסדירה של ועדה בית ספרית המטפלת בהתנהגויות סיכון שונות על-פי חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים, הפועלת למניעתן והעוסקת בקידום אקלים בטוח. קיומן של פעולות המבטיחות זיהוי והפסקת התנהגויות של הצקה, חרם, סחיטה והשפלה בקרב התלמידים.
תדרוך צוותי המורים בנוגע לנוהלי הטיפול באירועים כגון: אלימות, סמים ופגיעות מיניות, המתרחשים בבית הספר. קיומם של מפגשי למידה והדרכה לצוות המורים, לנציגי חברת הילדים ומועצת תלמידים נושא אקלים בית הספר ומניעת אלימות. קיומה של התערבות מערכתית בעקבות אירועים, וקיומו של תהליך הפקת לקחים.
סטדנרטים חדשים לשיפור אבטחת בטיחות התלמיד
באשר להבטחת בטיחות התלמיד בשטח בית הספר, קובעים הסטנדרטים החדשים כי בכל בית ספר יפעל רכז/ת בטיחות בית ספרי, תוך הגדרת התפקיד, הסמכות והאחריות לפי הנדרש.
- הפעלת ועדת בטיחות משותפת לתלמידים, למורים, להורים ולנציגי הקהילה, שתעסוק באופן קבוע וסדור במזעור סיכונים, בטיפול ובמניעת התנהגויות מסוכנות, ובהפקת לקחים מאירועים שהתרחשו במוסד החינוכי.
- קיומה של פעילות הדרכה והסברה להבטחת שלומם ובטיחותם של התלמידים, כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים.
- קיומו של מנגנון המאפשר לתלמידים ולהורים לפנות אל מחנכים ואל רכז הבטיחות כדי לדווח על מפגעים וכמעט תאונות
קיום תדרוך לצוותי המורים בנוגע לנהלי הטיפול באירועים כגון: תאונות, פגיעות של ילדים, מפגעים מסוכנים בשטח המוסד והתנהגויות מסוכנות בהפסקות (על פי חוזר מנכ"ל ס"ב 6) ובפעילויות מחוץ לבית הספר (טיולים, סיורים וכד')
קיומו של מבדק בטיחות שנתי על ידי הרשות או משרד החינוך בתחום הפיזי וההתנהגותי.
- קיום תחקירי תאונות ואירועי "כמעט ונפגע" בשעות מחנך ו/או בפורומים בית ספריים, לצורך למידה והדרכה ויישום פעולות מתקנות
- קיומו של רכז בטיחות בדרכים בבית הספר: הגדרת תפקידו, סמכויותיו ואחריותו לפי הנדרש קיומה של תשתית תעבורתית ראויה ובטוחה בסביבתו המיידית של בית הספר, תוך דגש על מעברי חצייה מסומנים ומתומררים, מעקות וגדרות בטיחות, תחנות הסעה לתלמידים בנויות על פי הוראות הבטיחות, מפרצי חנייה, גידור ועוד. ליווי, מעקב ופיקוח על התנהגות התלמידים והתלמידות במקומות אלה
- קיומה של תוכנית כוללת לפעילות בתחום הבטיחות בדרכים הכוללת בין השאר, הוראה והדרכה להבטחת שלומם ובטיחותם בדרך של התלמידים והתלמידות ולעידוד תרבות התנהגות בדרך.
כללים לקידום יחסי האכפתיות והכבוד הדדי
סטנדרט נוסף מדבר על קידום יחסי אכפתיות וכבוד בין באי בית הספר. במסגרת זאת יתקיימו שיחות אישיות בין מורה (מחנך/ת) לכל אחד מהתלמידים.
- קיומם של זמנים קבועים לשיחות משוב על המצב הלימודי, החברתי וההתנהגותי של התלמיד;
- קיומם של פורומים מגוונים להידברות בין מורים לתלמידים על נושאים שונים;
- קיומם של מפגשים קבוצתיים, כיתתיים, שכבתיים ובית ספריים לשיח על אודות איכות הקשרים והיחסים בקרב התלמידים;
- קיומן של מסגרות בהן מירב התלמידים פועלים למען תלמידים: לקידום הידברות, לניהול קונפליקטים, לגישור ועוד;
- קיומן של קבוצות משימה ומסגרות לפעילות למען בית הספר, לחונכות לימודית וחברתית ולעזרה הדדית;
- קיומו של שיח מִגדרי רציף, המכוון לצמצום פערים בין שני המינים תוך טיפוח כישורים, יכולות ותחומי עניין שייכות ומעורבות;
- קיומן של יחידות זמן במהלך השעורים לחשיבה ולתכנון מסגרות קבועות ומתחלפות לקידום השייכות, האחריות ומעורבות התלמידים כלפי הכיתה, בית הספר והקהילה;
- קיומן של מסגרות שונות שבהן פועלים מירב התלמידים למען הכיתה, בית הספר והקהילה;
- בניית נהלים בשיתוף הנהלה, מורים תלמידים והורים המקדמים את זכויות האדם במסגרת בית הספר ומחוצה לו;
- קיומם של נהלים ומסגרות ליצירת קשרים עם תלמידים הנעדרים מהלימודים על ידי המורים והתלמידים;
- קיומן של פעילויות חווייתיות בהן משתתפים מורים ותלמידים
תלמידים משתתפים בעיצוב פני בית הספר; לתלמידים ניתנת הזכות להביע את דעתם בנושאים שונים בבית הספר.
במסגרת שיפור האקלים הבית ספרי, תופעל תוכנית בית-ספרית אשר תכלול קיום של מפגשים של כלל הצוות לתהליך חשיבה, תכנון הטמעה ויישום הלמידה הרגשית והלמידה חברתית. קיומם של תהליכים להגברת מודעות הצוות החינוכי לזכויות תלמידים.
הקצאת זמן במסגרת השיעורים הנלמדים ובמסגרות כלל בית ספריות ללמידה רגשית וחברתית, להתנסות אישית וקבוצתית עקבית ושיטתית.
קיומה של הערכה פנימית שוטפת על ההישגים הנדרשים בלמידה הרגשית ובלמידה החברתית, תוך שיתוף כלל הצוות והתלמידים בבחירת כלי ההערכה, בהערכה עצמה, בדיון אודות הממצאים, בהפקת הלקחים ובתרגומם לתוכנית המשך.
כמו כן, תופעל תוכנית שנתית ורב-שנתית של סיורים וטיולים המדגישים מעבר לערכים של הכרת הארץ גם היבטים חברתיים כגון: שייכות חברתית, עזרה הדדית ולקיחת אחריות.

תאריך:  25/10/2004   |   עודכן:  25/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
הסרט שהופק עבור ערוץ 8 - נגה תקשורת נבחר לאחד משמונת המועמדים הסופיים לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר באירופה
מחלקה ראשונה
ישראל הגיעה השנה לחדירת הפס הרחב המשמעותית ביותר בכל רחבי אירופה ואמריקה - חדירה של כ-47% לבתי אב
גלית יצחק
אינסייטק קיבלה את אישור FDA לאולטרה סאונד ממוקד לטיפול לא פולשני בשרירנים; בכ-50% מהנשים בישראל עשויים להימצא שרירנים (מיומות) ברחם; לאחר הטיפול החולה יכולה לחזור לפעילות רגילה כעבור מספר שעות
הדר פרבר
במארב בשבוע שעבר נרצחו כ-50 עירקים ככל הנראה על-ידי קבוצת מורדים הלבושים במדי צבא עירקים
הדר פרבר וסוכנות איי.פי
הפגינו מול משרדי CARE בראשם עומדת חסאן; עד כה לא לקחה שום קבוצה אחריות לחטיפתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il