X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
היו''ר הזמני מתנה קיום הבחירות בהצבעת ערביי מזרח י-ם

הפליטים בירדן דורשים להשתתף בבחירות

טרם התקבלה תגובת י-ם בנושא; בימים האחרונים היה מי שחשש כי "פריצת ההסכמים" בדמות הפקעת זכותם של ערביי מזרח י-ם להצביע בבחירות, תוביל לדרישות מסוג זה; בחמאס ובג'יהאד שוקלים להריץ מועמד איסלמי משותף בבחירות ברשות
▪  ▪  ▪
מוניב אל-מסרי, שוקל לרוץ בבחירות

גל ברגר
אבו מאזן נבחר כמועמד הפת"ח ליו"ר הרשות

נציגי הפליטים הפלשתינים בירדן דורשים להשתתף בבחירות הצפויות להיערך ברשות הפלשתינית ב-9 בינואר 2005, סמוך מאוד ליום השנה ה-40 להיווסדות תנועת הפת"ח. בירושלים טרם הגיבו לדברים.
בבתי האבלים לזכר יאסר ערפאת שהוקמו במחנות הפליטים בירדן, שבו וקראו אתמול נציגי הפליטים להנהגה הפלשתינית לשמור על העקרונות הלאומיים ובראשם זכות השיבה. "זוהי זכות מקודשת ולא ניתן לוותר עליה", ציינו.
בירדן נמנים כיום 1,740,170 פליטים פלשתינים (על-פי נתוני סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם-אונר"א מדצמבר אשתקד), 307,785 מתוכם מפוזרים ב-10 מחנות פליטים במדינה. לפי רישומי אונר"א, בירדן, סוריה, לבנון, בשטחי הגדה ובעזה ישנם 4,136,449 פליטים פלשתינים.
בישראל היה מי שחשש מאפשרות שפתיחת הסכמי הביניים, קרי הפקעת זכותם של ערביי מזרח ירושלים להצביע בבחירות ברשות הפלשתינית - זכות שניתנה להם עוד בבחירות של 1996 על-פי הסכמי אוסלו, עלולה להוביל לדרישות מסוג זה ברוח "פריצת ההסכמים". ב-96' לא הותר לפליטים להצביע בבחירות.
בימים האחרונים ניטש ויכוח בשאלת מתן זכות בחירה לתושבי מזרח ירושלים המחזיקים באזרחות ירדנית או פלשתינית [ראו קישור]. בקרוב צפויה להיבחן הסוגיה הרגישה בממשלה.
שר החוץ, סילבן שלום, אמר הבוקר (ג', 16.11.04) בראיון לקול ישראל, כי ישראל תאפשר לפלשתינים לקיים בחירות בלי כל מגבלות כדי להבטיח בחירות חופשיות והוגנות. "יש להתנות כל סיוע לפלשתינים במעשים של ממש ובדרישה למלא אחר התחייבויותיהם ב'מפת הדרכים'", אמר השר.
"או מזרח ירושלים - או ביטול הבחירות"
ראוחי פתוח, היו"ר הזמני של הרשות, אומר היום בראיון לרשת הטלוויזיה "אל-ערביה", כי אם לא יתקיימו בחירות במזרח ירושלים, הבחירות לא ייערכו כלל.
מוחמד דחלאן, השר הפלשתיני לשעבר, הודיע על תמיכתו באבו מאזן כמועמד מטעם הפת"ח בבחירות והבהיר, כי אין בכוונתו להתמודד בעצמו. "אבו מאזן יכול להיות גשר בין העבר וההווה לבין העתיד - הוא יוכל ללכד את כל הדורות יחד", הוסיף דחלאן.
זכריה זביידי, מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין, אמר, כי אנשיו לא ימסרו את נשקם אלא אם ימומשו זכויות העם הפלשתיני. הוא ציין, כי אבו מאזן עדיין אינו המועמד המוסכם של הגדודים לתפקיד יו"ר הרשות.
מועמד משותף לחמאס ולג'יהאד
בתוך כך, טרם התקבלה בקרב הארגונים האיסלמיים ובראשם החמאס והג'יהאד האיסלמי החלטה האם להציג מועמד מטעמם בבחירות. כזכור, המועד האחרון להצגת מועמדות יחול ב-1 בדצמבר. לדברי מקורות פלשתינים, מתנהלים מגעים קדחתניים בין שני הארגונים במגמה להציג מועמד איסלמי משותף מטעמם. מאידך, דובר בג'יהאד אמר אתמול, כי ארגונו יחרים את הבחירות.
הבוקר (ג') אישר המיליארדר הפלשתיני מוניב אל-מסרי את דברי מקורביו מאמש, כי הוא שוקל ברצינות להגיש מועמדות בבחירות. אל-מסרי, נצר למשפחה מכובדת משכם, היה מקורבו של יאסר ערפאת ומועמדו לתפקיד ראש הממשלה הפלשתיני הראשון (אולם, בלחץ הוועדה המרכזית של הפת"ח נבחר בשעתו אבו מאזן לתפקיד). אל-מסרי הוא איש עסקים מבטיח שבבעלותו חברות בינ"ל, אשר תרם רבות לפיתוח הכלכלה הפלשתינית ומוכר היטב בחוגים מערביים. הוא ליווה את ערפאת בשעותיו האחרונות (הוא הבכיר הפלשתיני שהתעלף במסוק של ערפאת, בטרם צאתו מרמאללה לרבת עמון).
שני שמות נוספים העולים בהקשר לבחירות הם מוסטפא ברגותי העומד כיום בראש גוף הנקרא "היוזמה הפלשתינית" ועבד א-סתאר קאסם, מרצה באוניברסיטת א-נג'אח וממתנגדיו החריפים של הסכם אוסלו.
מקורביו של אבו מאזן מאשימים:
משמר הנשיאות של ערפאת אחראי לירי
יו"ר אש"ף, מחמוד עבאס (אבו מאזן), נועד אמש עם ועדת המעקב העליונה של הפלגים הלאומיים והאיסלמיים, הכוללת את נציגי 13 הפלגים הפלשתיניים בעזה. אבו מאזן צפוי להישאר בעזה לפחות עד יום חמישי.
קודם לפגישה, נועד אבו מאזן עם ראשי מנגנוני הביטחון והנהגת הפת"ח ברצועה. זו עסקה בתקרית הירי שלשום בסוכת האבלים לזכר יאסר ערפאת, בה נהרגו שניים משומרי ראשו של אבו מאזן. בינתיים הקימה הרשות ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע. לפי שעה מסתמן, כי מדובר במאבקי כוח בין אנשיו של מוחמד דחלאן לבין אנשיו של מזכיר הפת"ח בעזה, אחמד חילס (אבו מאהר). מקורביו של אבו מאזן מאשימים את משמר הנשיאות של ערפאת באחריות לירי.

תאריך:  16/11/2004   |   עודכן:  16/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאסר ערפאת
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר וסוכנות איי.פי
התרגז על כך שאשתו, מורה בבית הספר, קיימה רומן עם המנהל; חתך את אצבעו של אחד הילדים ולבסוף נכנע
מירב לוי
במועצה טוענים כי הטענה שקיצור החופש יסייע במניעת אלימות ושימוש בסמים אינה הגיונית; מדגישים: חינוך לערכים אלה צריך להיות מגיל צעיר ולא יתערר במהלך החופש הגדול
גלית יצחק
כך קבע אתמול השר נוה; מתן החיסון לתלמידי כיתה א' יגדיל את העמידות של הילדים מפני המחלה; משרד הבריאות דיווח לאחרונה על עלייה חדה בשיעור החולים במחלת השעלת בישראל
יפעת גדות
דיאטה דלת שומן מועילה יותר מדיאטה דלת פחמימות כשמדובר בשמירה על משקל לטווח ארוך; דיאטה דלת פחימות, כמו אטקינס יכולה להיות אפשרות טובה לגברים שרוצים לרזות באופן מיידי
מירב לוי
פרופ' יצחק אפלויג: חשוב כי הוועדה תבחן ותמצא פתרונות יצירתיים באופן שיאפשר סיוע בשכר לימוד לסטודנטים נזקקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il