X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בקהיר עוצמים עיניים, בירושלים לא פצו פה; אך מה עשה טנק של צה"ל במקום בו אסורה נוכחות טנקים על-פי הסכם השלום בין ישראל למצרים מ-1979?; ההסכמה שבשתיקה - כך מכנים גורמי צבא את הפרת הנספח הביטחוני להסכם השלום, נוכח אוזלת היד המצרית
▪  ▪  ▪
אזור D, מהעבר הישראלי של הגבול

   רנית נחום-הלוי ועומר שיקלר
הרמטכ"ל התנצל על התקרית ברפיח: חוסר תיאום בין הכוחות

טנק צה"ל שירה בלילה שבין רביעי לחמישי פגז לעבר שלושת השוטרים המצרים, והרגם [ראו קישור], מלכתחילה - כלל לא היה צריך להיות שם. ברצועה ברוחב שלושה ק"מ הסמוכה לגבול עם מצרים (אותה רצועה המכונה: "אזור D"), אסורה נוכחות טנקים על-פי הסכמי השלום מ-1979. אדרבה, הרצועה נכנסת עמוק אל תוך רפיח הפלשתינית, שם מופעלים טנקים כמעט בשגרה.
איש לא פצה פה. לא בקהיר, בוודאי לא בירושלים. בפיקוד הדרום פתחו בתחקיר מואץ ומסכת הסליחות לא פסחה אף על ראש הממשלה עצמו. כל הצמרת המדינית ביטחונית נרתמה להסביר. איש לא נתן דעתו להפרה הגלויה של הסכם השלום בין שתי מדינות, הסכם שדבקות בו על סעיפיו השונים, היתה מונעת ללא ספק את התקרית המביכה, שהיתה על סף גלישה לתקרית דיפלומטית.
מתחקירים ראשוניים עולה, כי אחד הגורמים העיקריים לתקרית הוא בעייה בתקשורת בין הכוחות החדשים שהגיעו לשטח לבין כוחות השריון בגזרה. הכשל העיקרי שזוהה הוא בתיאום בין עמדת התצפית לטנק שירה - התצפית זיהתה חוליית מחבלים, אך הטנק צידד לעבר השוטרים המצרים. הרמטכ"ל, רב אלוף משה (בוגי) יעלון, הדגיש היום (ו'), "אין בעיה בתיאום עם המצרים, התיאום הוא מצויין" [ראו קישור].
מבית, צלחו המצרים את התקרית בשלום. עד לשעה זו לפחות, לא העלתה האופוזיציה המקומית (שלא כדרכה) את עניין הפרת הסעיף הנוגע לנוכחות הטנקים באזור D, על סדר היום מחדש. הפרת הסעיף הביטחוני בהסכם השלום רק העמיקה לאורך ארבע שנות אינתיפאדת אל-אקצא. בצה"ל אומרים, וכפי הנראה בצדק, כי מדובר בהסכמה שבשתיקה בין ירושלים לקהיר. "המצרים לא נוקפים אצבע", אומר גורם צבאי ל-Nfc, "הם יודעים, שבכל פעם שיש אירוע פח"ע אנו מזיזים טנקים בקרבת הגבול".
בסעיף 2 (סעיף קטן 1 ד') בנספח 1 להסכם השלום בין ישראל למצרים, תחת הכותרת "פרוטוקול בדבר נסיגה ישראלית וסידורי ביטחון/קביעתם של האזורים והקוים הסופיים", מוגדר אזור D, כאזור המתוחם בקו D (קו כחול-מפה 1) ממזרח ובגבול הבינלאומי ממערב. כאמור, מדובר ברצועה ברוחב 3 ק"מ. "באזור זה יהיה כוח ישראלי מוגבל של ארבעה גדודי חי"ר, מתקניהם הצבאיים, ביצורי שדה ומשקיפי האומות המאוחדות... הכוחות הישראליים באזור D לא יכללו טנקים, ארטילריה וטילים נגד טנקים, חוץ מטילי קרקע אוויר אישיים", נכתב בנספח.
בשוטף, טנקים של צה"ל אכן לא מסתובבים לאורך הגבול. עם זאת גם נוכחות הטנקים בצמוד למוצבים לאורך ציר פילדלפי (כמו במוצב גירית למשל) אסורה על-פי ההסכמים. אמת, קשה להאשים את צה"ל שנאלץ להתמודד ולייצר פתרונות בשטח לנוכח ההפקרות הביטחונית החוגגת בצד המצרי של הגבול. ועדיין, אחד הלקחים שיצטרכו לחשוב עליו כעת, הוא כיצד לאכוף את סעיף 2 בנספח 1 או לפחות להיצמד אליו כמה שניתן, כדי למנוע הישנות תקריות כאלה בעתיד, ולו על-מנת להבטיח למצרים שקט מבית.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "המקרה המצער שאירע עדיין נמצא בתחקור ובירור, ואין מקום להתייחס בשלב זה להיבטים נוספים. מדינת ישראל וצה"ל עומדים בקשר ישיר עם המצרים בכל הנוגע לבירור נסיבות האירוע".

תאריך:  19/11/2004   |   עודכן:  19/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל ברגר
בגוש קטיף נחתו הבוקר שש פצצות מרגמה - ארבעה בני אדם לקו בחרדה; שני מחבלים שזחלו לכיוון ציר פילדלפי בדרום הרצועה בניסיון להניח מטען, נורו ונפגעו; ששה מבוקשים נעצרו הלילה בשטחי הגדה
רנית נחום-הלוי
הדיון בנושא החל ביום ו' בעקבות פסיקת סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת שרה סירוטה
עומר שיקלר
אמר את הדברים בטקס חנוכת הספריה הנשיאותית הנושאת את שמו; 30 אלף מכובדים הגיעו להשתתף באירוע; בוש לשר שלום: תהליך השלום בראש סדר העדיפויות
אלונה קורן
יו"ר ועד עובדי טפחות: "לא ניתן ליונס לעשות מה שעשה לעובדי בנק הפועלים; צריך לזכור שאנחנו עובדים ולא עבדים"
אלונה קורן
מנכ"ל בזק: עיסקה זו משתלבת היטב במדיניות בזק למקד את פעילותה ב'עסקי הליבה' שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il