X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ואולם, הדבר גרם גם לעלייה מובהקת בתנודתיות שער החליפין
▪  ▪  ▪

במקביל לתהליך הגלובליזציה שעבר המשק הישראלי החל מאמצע שנות ה-90, חלו בשוק המט"ח מספר שינויים מבניים שנגעו לשיטת המסחר, גמישות משטר שער החליפין, היקף ההגבלות על תנועות ההון ומידת התחרותיות בשוק.
מחקר חדש שנכתב ע"י ד"ר גולן בניטה ואילן סוציאנו, מהמחלקה לפעילות המשק במטבע חוץ בבנק ישראל, ופרופ' בני לאוטרבך, מאוניברסיטת בר-אילן, בוחן כיצד ההתפתחויות המבניות בשוק המט"ח השפיעו על שכלול השוק, כפי שזה בא לידי ביטוי במידת הסחירות והנזילות של השוק וברמת התנודתיות של שער החליפין.
המחקר החדש מתמקד במספר שינויים מבניים שלהערכת החוקרים היוו גורם מרכזי בשכלול שוק המט"ח; הנחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:
(1) הגמשת משטר שער החליפין ע"י מספר הרחבות שבוצעו ברצועת הניוד של שער החליפין
(2) הסרת ההגבלות על תנועות ההון במסגרת תהליך הליברליזציה ובכללן, שינוי משטר הפיקוח על המט"ח במאי 1998
(3) התרת פעילותם של שני "ברוקרים" המתווכים במסחר הבין-בנקאי במט"ח (הנקראים "בוקסים").
נזילות שוק המט"ח משתקפת במחקר ע"י מספר מדדים מרכזיים הנתמכים במודלים תיאורטיים ובגישות אמפיריות מקובלות בכלכלה: 1) נפח המסחר היומי, המודד את היכולת לסחור בהיקפים גדולים במהירות גבוהה; 2) מרווח המסחר בין שער המכירה לשער הרכישה, המודד את עלות המימוש לסוחרים; 3) מדדי קייל ועמיהוד, המודדים את עומק השוק דהיינו, את יכולת השוק לספוג פקודות בהיקף כספי גדול ללא שינוי מהותי במחיר.
המחקר מוצא, כי השינויים המבניים הרגולטוריים - הרחבות שבוצעו ברצועת הניוד של שער החליפין וצעדים מרכזיים בתהליך הליברליזציה בשוק המט"ח - הובילו לגידול בהיקפי המסחר בשוק.
ואולם, בעקבות שינויים אלה, חלה גם עלייה מובהקת בתנודתיות שער החליפין. מאידך, לא נמצאה השפעה מובהקת ועקבית של שינויים אלה על מדדי הנזילות האחרים, כגון מרווחי המסחר ועומק השוק, אם כי, קיימת נטייה מסוימת לשיפור עומק השוק בעקבות השינויים המבניים.
בניגוד להשערת המחקר, לא נמצא שיפור ברמת הנזילות של שוק המט"ח בעקבות הנהגת ה"בוקסים". עם זאת, נמצא כי הסדרת פעילותם הובילה לירידה מובהקת ברמת התנודתיות היומית והתוך-יומית של שער החליפין. ממצא זה עקבי עם ההשערה שפעילות ה"בוקסים" תרמה להיווצרות מחיר מדויק יותר בשוק המט"ח (נקי יותר מ"רעשים").
על מנת לבחון את השפעת השינויים המבניים על נזילות שוק המט"ח, החוקרים בנו מודל אמפירי למרווח בין שער הקניה לשער המכירה במסחר, שהינו המדד המקובל לנזילות שוק. אחת התוצאות של המודל מצביעה על קשר בין רמת הפעילות של גופים פיננסיים זרים בשוק למרווח המסחר - כך, שככל שפעילותם עולה, כך מרווח המסחר עולה.
קשר זה נובע כנראה מהעובדה שגופים אלו נתפשים בשוק כמשקיעים מתוחכמים וכבעלי יכולת להסיט את המחיר כלפי מעלה או מטה. לכן, החוקרים סבורים כי הבנקים הישראליים מגינים על עצמם במסחר, ע"י הרחבת מרווח המסחר כאשר היקף הפעילות של הגופים הפיננסיים הזרים עולה.
לפיכך, המחקר מצביע על כך שלהשפעותיה החיוביות של פעילות הבנקים הזרים (על היקפי המסחר ויעילות שער החליפין) מתלווה גם מחיר - הרחבת מרווחי המסחר בין שער הקניה לשער המכירה.

תאריך:  23/11/2004   |   עודכן:  23/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
"התנאים לקבלת דיור ציבורי הוחמרו שוב ושוב, ובמקביל קוצץ בשיעור חד הסיוע בשכר הדירה; עשרות אלפי אנשים שפוטרו אינם עומדים בתשלומי משכנתא או שכר דירה, ונזרקו לרחוב"
רנית נחום-הלוי
הנתונים יוצגו בוועדה למעמד האישה בכנסת; מהם עולה: בשנת 2004 נרצחו 10 נשים על-ידי בני זוגן; בנושא עבירות מין נגד נשים נפתחו 2,999 תיקים; רוב הקורבנות, מבחינת פילוח עולים - ממוצא רוסי; שתי הצעות חוק: מניעת מתן נשק לאדם מסוכן ואיסור פרסום שם מתלוננת בעבירות מין
מיכאל דבורין
מתחקיר מזעזע שערכה הרשת הבריטית עולה כי במזרח אירופה עדיין ניתן לרכוש לאור היום, כמעט בגלוי לגמרי, תינוקות במחירים של כמה מאות דולרים בלבד
עומר שיקלר
בהצעת-החלטה שהתקבלה בערב (יום ב') בוועדה לזכויות אדם של האו"ם, אוזכרה לראשונה האנטישמיות; גוש מדינות ערב תמך לבסוף בהצעת ההחלטה; שגריר ישראל באו"ם, דני גילרמן, בירך על ההחלטה
מיכאל דבורין
מועמד האופוזיציה ויקטור יושנקו טוען כי תוצאות הבחירות שהראו ניצחון לראש הממשלה המכהן ינוקוביץ' זוייפו וכי הוא המנצח האמיתי; ביום ג' יקיים הפרלמנט האוקראיני דיון מיוחד בעקבות שערוריית הבחירות לנשיאות במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il