X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
העליה לארץ מהווה אחוז ניכר מהגידול
▪  ▪  ▪

מאז 1994 ועד 2000 עלו הקצבאות ששילם המוסד לביטוח לאומי לתושבי ישראל מ-18 ל-39 מיליארד ש"ח, עליה ריאלית של %44, שהיא עליה של %6.3 לשנה בממוצע.
כך עולה מעבודה שהכין ד"ר עודד לויתן, ממחלקת המחקר בבנק ישראל. במקביל, גדלה האוכלוסיה בכ-%20. שתי חמישיות מהגידול מהווה העליה לישראל.
מבדיקת הנתונים עולה, כי העולים השפיעו מאוד על עליית היקף קצבאות הביטוח הלאומי בשנים האחרונות, ושלא רק עליית משקלם באוכלוסייה ותכונותיהם הדמוגרפיות המיוחדות של העולים בעת עלייתם הם שהביאו לכך, אלא גם ההתערות שלהם בארץ, כפי שבאה לידי ביטוי בעליית משקל מקבלי הקצבאות בקרבם.
עיקר הממצאים:
משקל העולים בין מקבלי קצבאות הביטוח הלאומי גבוה ממשקלם באוכלוסיה כולה ופער זה אף גדל עם השנים. שורש ההבדל נעוץ בתכונות הספציפיות של העולים: המבנה הדמוגרפי של העולים המאופיין באחוז קשישים גבוה, הרכב גילים שונה המתבטא במשקל הגבוה לעומת הוותיקים של קבוצות גילאי 55+, ואחוז משפחות חד-הוריות גבוה יותר מכפליים מאשר אצל הוותיקים.
אפיונים אלה מקבלים ביטוי בתוצאה נוספת: משקל קצבאות הביטוח הלאומי בהכנסתם הכוללת של העולים (ובה הכנסה מעבודה, תמיכה ממשלתית, והכנסות אחרות) גבוה מאצל הוותיקים - רבע אצל העולים לעומת כשביעית באוכלוסיית הוותיקים.
את התרומה של העולים לגידול היקף קצבאות הביטוח הלאומי ניתן לפרק לשני רכיבים: אחד, תרומת תוספת העולים לאוכלוסיה - תוספת העולים לאוכלוסיה היתה גדולה משיעור הריבוי הטבעי של האוכלוסיה בישראל, וכתוצאה מכך עלה משקל העולים בתקופה הנסקרת מכ-%11 לכ-%16.
השני, תרומת עליית משקל העולים המקבלים קצבאות בקרב כלל אוכלוסיית העולים, שהיא פועל יוצא של לימוד הקריטריונים לתשלום הקצבאות.
משקל זה גבוה אצל העולים לעומת הוותיקים, והוא עוד עלה בתקופה הנסקרת מ-%37.1 ל-%39.7. במקביל, גם בקרב האוכלוסיה הוותיקה חל גידול במשקל מקבלי הקצבאות, אך זאת באופן איטי יותר. כמו כן, התנודות של משקל מקבלי הקצבאות הוותיקים והעולים היו בעיתוי דומה יציבות יחסית עד 1996, ואחר כך עליה, כשזו של העולים מהירה יותר.
משקל העולים בענפי השלמת הכנסה, אבטחת הכנסה, ואבטלה, גבוה הרבה ממשקלם באוכלוסיה. לעומת זאת, בענף הילדים משקל העולים נמוך ממשקלם באוכלוסיה. תופעות אלה קשורות לאפיונים הדמוגרפיים של העולים, בהם אחוז קשישים גבוה, שלא צברו מספיק שנות ותק בעבודה, כך שרובם ככולם בענף זיקנה ושאירים מקבלים השלמת הכנסה, בעוד שאצל הוותיקים שיעור מקבלי השלמת הכנסה נמוך משליש.
במקביל, בקרב המשפחות המקבלות קצבת ילדים, משקל העולים הוא כששית, שיעור המוסבר על-ידי איפיונים דמוגרפיים של העולים - מספר הילדים בממוצע למשפחת עולים הוא 1.6, בעוד שאצל משפחת ותיקים הוא 2.8. משקלם הגבוה של העולים בענפי אבטלה והבטחת הכנסה %24, ו-%37, בהתאמה, לעומת משקלם הכולל באוכלוסיה כ-%16, דבר הקשור, בין השאר, למשך שהותם בארץ, ולתכונות כוח העבודה.

תאריך:  20/02/2002   |   עודכן:  20/02/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il