X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביהמ"ש רמז, כי הוא מסכים עם קביעת ביהמ"ש המחוזי, שהחיוב עבור הפעימה האחרונה של שיחות שנותקו שלא ע"י הצדדים - אינה בגדר "הטעיה" לפי חוק הגנת הצרכן; רק אם ביהמ"ש העליון יקבע בדיון הנוסף ב"הלכת א.ש.ת.", כי ניתן להגיש תביעות ייצוגיות מכוח תקנה 29, יוכל התובע להגיש את תביעתו מכוחה
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון רמז השבוע, כי הוא מסכים עם קביעתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדחה תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית, שהגיש לקוח סלקום בעניין החיוב עבור שיחות שנותקו ("שיחות נופלות").
התביעה הוגשה מכוח עילת ההטעיה שבחוק הגנת הצרכן ולחלופין, מכוח תקנה 29 לתקנות סדר הדין האזרחי, המאפשרת אף היא להגיש תובענה ייצוגית בתנאים מסויימים. השופטים אליעזר ריבלין, מרים נאור ואליקים רובינשטיין רמזו לתובע, עו"ד אבנר פינקלשטיין, למחוק את הערעור שהגיש על החלטת בית המשפט המחוזי.
"פעימת מונה" היא 12 שניות או חלק מהן
כידוע, התשלום עבור שיחות סלולריות מתבצע לפי משך השיחה, בה נעשה שימוש ב"זמן אוויר". לצורך קביעת שעורי החיוב נקבע בתנאי הרשיון של חברות הסלולר, כי "פעימת מונה" אחת היא פרק זמן של 12 שניות או חלק מהן, שבמהלכו מתבצעת השיחה. יוזם השיחה מחוייב על-ידי חברות הסלולר לפי מספר פעימות המונה באותה שיחה, מרגע תחילתה ועד להפסקתה על-ידי המתקשר או מקבל השיחה.
בתביעה שהגיש פינקלשטיין, באמצעות עו"ד עופר בן-צבי ממשרד עורכי הדין באואר כחלון, נטען כי קיימים מקרים בהם שיחת הטלפון מופסקת או מתנתקת שלא ביוזמת יוזם השיחה או מקבלה, אלא בשל אירוע חיצוני טכני כלשהו. לטענתו, במקרים מעין אלה אין מקום לחייב את יוזם השיחה בעבור פעימת המונה האחרונה, שבמהלכה "נפלה" או "הופסקה" השיחה שלא ביוזמת אחד המשוחחים.
תובע את הפעימה האחרונה בשיחות ה"נופלות"
עו"ד פינקלשטיין תבע בתביעתו נגד סלקום את החזר הכספים ששולמו על-ידו עבור פעימת המונה האחרונה שנמנתה בשיחות שהופסקו שלא ביוזמת המשוחחים או מי מהם. הוא צירף לתביעה בקשה להכיר בה כתביעה ייצוגית, המוגשת בשם כל מנויי החברה שנפגעו מהגבייה של הפעימה האחרונה של "השיחות הנופלות". את סכום התביעה הוא העמיד על כ-73 מיליון ש"ח.
לטענתו, סלקום גובה למעשה תשלום בגין שירות שלא סופק על ידה. לדבריו, "הפעימה האחרונה", היינו אותו פרק זמן של פחות מ-12 השניות האחרונות של השיחה שבמהלכו היא נותקה שלא ביוזמת המשוחחים, לא סופקה ללקוח ואין היא רשאית לגבות עבורה תשלום, שכן מותר לה לגבות תשלום עבור פעימות מונה אך ורק כפי שנקבע בתנאי רשיון ההפעלה שקיבלה.
גביית התשלום עבור הפעימה האחרונה במקרים של "שיחות נופלות" מהווה, לטענת פינקלשטיין, הטעיה של המנוי לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, ולכן קמה לו עילת תביעה אישית והצדקה להכיר בה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן.
המחוזי: אין מדובר ב"הטעיה" של הלקוחות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, נסים ישעיה, דחה כאמור את תביעתו של פינקלשטיין, בנימוק שאין מדובר ב"הטעיה" לפי חוק הגנת הצרכן. השופט קבע, כי "העובדה שהשיחה מתנתקת או 'נופלת' לעיתים בשל סיבות כאלה או אחרות, שלא ביוזמת 'יוזם' השיחה או מקבל השיחה, ידועה למבקש (ולכל מנויי חברות הטלפונים הסלולריים והטלפונים הקוויים) כתופעה מקובלת הנגרמת בשל סיבות שונות, בין אם 'באשמת' המשיבה, היינו בשל תקלה כלשהי ברשת, ובין אם ב'אשמת' אחד המשוחחים שנכנס למעלית או חניון בהם 'הקליטה' קלושה או בלתי אפשרית".
"לתובע ידועה העובדה כי לא ניתן למנוע לחלוטין את תופעת 'השיחות הנופלות' ברשתות סלולריות והוא מודע ומכיר את אופן גביית התשלום על-ידי המשיבה בשיטת פעימות בנות 12 שניות".
"אם כך", הוסיף השופט ישעיה, "תוהה אני: במה הוטעה המבקש על-ידי המשיבה ומדוע תיחשב או תיראה גביית תשלום עבור הפעימה האחרונה, שנקטעה שלא ביוזמת מי מהמשוחחים, משום 'הטעיה' לפי חוק הגנת הצרכן. אין 'מעשה' כזה של המשיבה, עליו מלין המבקש, עונה על הגדרת ה"הטעיה" בחוק הנ"ל ועל-כן לא ניתן לבסס עילת תביעה על-פי סעיף 2 שבו".
עם זאת קבע השופט, כי "יתכן וחיוב זה עבור הפעימה האחרונה והבלתי שלמה, מקנה ליוזם השיחה עילת תביעה חוזית מכח דיני החוזים הכלליים (גם בכך אני בספק)".
הלכת א.ש.ת. מונעת תביעה מכוח תקנה 29
גם את העילה החלופית לניהול התביעה כייצוגית עליה הצביע התובע, דחה השופט ישעיה. "לאחרונה פסק בית המשפט העליון בפרשת א.ש.ת הידועה (רע"א 3126/00), ברוב דעות, כי אין לאשר ניהול תובענה יצוגית המבוססת על עילות תביעה שאינן מעוגנות בחוקים ספציפים המתירים הגשת תובענה יצוגית (כמו חוק הגנת הצרכן) מכח תקנה 29 לתקנות סדר הדין האזרחי".
השופט ציין, כי אמנם הלכת א.ש.ת. מצויה כעת בעיצומו של דיון נוסף בבית המשפט העליון, אולם עד שיכריעו 9 השופטים בדיון הנוסף, ההלכה בעינה עומדת ולכן דחה את התביעה גם מכוח תקנה 29 [להרחבה בנושא תקנה 29 והלכת א.ש.ת., ראו קישורים].
פינקלשטיין לא אמר נואש וערער, כאמור, לבית המשפט העליון על ההחלטה, אולם בדיון שנתקיים השבוע רמזו לו השופטים כי יוטב אם ימחק את ערעורו, כאשר הוא שומר על זכותו להגיש את התובענה שוב בעילה לפי תקנה 29, ככל שניתן יהיה לעשות זאת לאחר שיינתן פסק הדין בדיון הנוסף בעניין א.ש.ת.
את חברת סלקום ייצגו עורכי הדין ברק טל ודקלה דרורי ממשרד יגאל ארנון ושות'.
ע"א 1205/04 אבנר פינקלשטיין נ' סלקום ישראל בע"מ

תאריך:  27/11/2004   |   עודכן:  27/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ביילין, יו"ר מרצ-יח"ד, הודיע כי יפעל לתמוך בממשלת שרון או להימנע בהצבעה על התקציב כדי למנוע קריסתה; המטרה, אמר: לאפשר לשרון ליישם ההינתקות
מיכאל דבורין
הכרזת הפרלמנט האוראיני מהווה רק המלצה ואין לה כל תוקף מחייב אך ההערכה היא כי יהיה קשה להתעלם ממנה; ביהמ"ש האוקראיני ידון בעניין ביום שני
גל ברגר והסוכנויות
אלמונים ריססו הלילה על דלת ביתו של אימאם מרוקני באי קורסיקה צלב קרס וכתובת נאצה; הם ירו לעבר הדלת וניסו לפרוץ אותה, אך לבסוף עזבו את המקום; לפני כמה ימים הותקף סטודנט סורי בידי חיילים בריטים; הוא הוכה בבקבוק ואיבד את עינו בתקרית
גל ברגר
הדוח השנתי של הלשכה הפלשתינית המרכזית לסטטיסטיקה קובע שעד יוני הקרוב יצטמצם הפער בין היהודים לפלשתינים וערביי ישראל שבין הירדן לים, לכדי פער של 200 אלף נפש בלבד; ב-2020 יגדל הפער לכ-2 מיליון לרעת האוכלוסייה היהודית
מיכאל דבורין
הייתה בסך הכל הקפיצה ה-35 בתולדות האמפייר סטייט בילדינג מאז שהוקם בשנת 1931; הנהלת הבניין ההסטורי הביעה צער על הארוע אך מבקשת להדגיש כי המדובר בארוע נדיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il