X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
יותר מאלף עובדים יפוטרו ממפעל, שהשפיע רבות על הנוף המוטורי בישראל
▪  ▪  ▪

חברת פורד העולמית הודיעה, כי היא תפסיק את ייצור המכוניות במפעל דגאנהם, המוכר כוותיק והגדול במפעלי פורד בבריטניה.
במפעל יוצרו דגמים שאפיינו את תקופת הזוהר של תעשיית הרכב הבריטית, ובמקביל איפיינו את קשריה ההדוקים של פורד עם המשק הישראלי.
בין הדגמים שיוצרו בדגאנהם ונימכרו היטב בישראל, זכורים הקורטינה, אנגליה, קאפרי, פרפקט, זודיאק וזפיר. מאז 1990 יוצרה בו הפיאסטה החסכונית, אשר מכירותיה בישראל היו נמוכים מאוד יחסית לדגמים קודמים.
כ-1,100 עובדים יפוטרו לאלתר מהמפעל. באופן רשמי הוכרז, כי קווי הייצור יוסבו להרכבת מנועי דיזל ולעריכת תכניות השתלמות למנהלים, אך גורמים בענף הרכב מעריכים, כי הסבה זו לא תחזיק מעמד לאורך זמן. שביתות תכופות ויחסי עבודה מתוחים בין העובדים להנהלה, מאיצים את תכנית ההתייעלות, אשר הוכתבה ממטה פורד העולמי בדטרויט.
הקשרים העיסקיים בין ישראל למפעל הבריטי, החלו עוד בתקופה בה היה זכיון הייבוא נתון בידי משפחת לוינשטיין החיפאית. קשרים אלה חוזקו מאוד כאשר עברה סוכנות היבוא לידי איש העסקים ג'ו בוקסנבוים, אשר היה ידיד אישי למשפחת פורד האמריקנית. יורש הסוכנות, צבי נטע, המשיך בייבוא מכוניות עבור מינהל הרכב הממשלתי, וכך צויידו במכוניות המפעל פקידי ממשלה וציי רכב גדולים - כמשטרת ישראל.
עם התחזקות הקשרים העיסקיים בין חברת פורד העולמית לחברת מזדה מיפאן, ועל-רקע האטת ייבוא מכוניות פורד לישראל, הועברה הבעלות על סוכנות פורד המקומית לידי ייבואנית מזדה - חברת דלק מוטורס.
מאז חנך בנו של הנרי פורד את המיפעל בשנת 1929, יוצרו בו 11 מיליון מכוניות. הראשונה שבהן היתה הפורד 'מודל A' המפורסמת, בגירסה מסחרית.
ההחלטה על הפסקת ייצור המכוניות במפעל התקבלה לפני כשנתיים, על-רקע התארגנות מחדש בקרב קונצרן פורד העולמי. בלחץ הוועדים נידחה יישום ההחלטה, אלא שהפסדי פורד האירופית המוערכים בכ-1 מיליארד דולר, לא הותירו עוד ברירה. התיישנות קווי הייצור בבריטניה מעיקים על קונצרן פורד העולמי, אשר הפסיד 5 מילארד דולר ברבעון האחרון של 2001.
מרבית עובדי המפעל וותיקים מאוד, וניכר כי יתקשו למצוא מקום עבודה חלופי. מגמה זו מתחזקת לנוכח חיסולה הכמעט מוחלט של תעשיית הרכב הבריטית העצמאית. ממצב של שליטה בשוק הרכב האירופי, נדחקה בריטניה באופן מתמשך המגיע עתה לשיאו.
ראשית, חוסלה תעשיית האופנועים, ובעיקבותיה חוסלה תעשיית המכוניות. כל שנותר עתה בבריטניה הם מפעלי נישה קטנים, ומפעלי הרכבה של יצרניות הרכב היפניות, המבקשות לעקוף את החוקים בדבר שיווק הדדי בין השוק האירופי ליפן. מפעלים ומותגים מפוארים כרולס רויס ובנטלי, נתונים בבעלות גרמנית וגורמים בינלאומיים זרים.
חברת פורד משיקה בימים אלה מכונית חדשה מדגם פיאסטה. אלא שהסבת המיפעל בדגאנהם לייצור הדגם החדש כרוך בהשקעת סכומים ניכרים, אשר עשו את הייצור בו לבלתי כדאי. עם הפסקת הייצור יחדל גם להתקיים דגם המזדה 121 החסכונית אשר הורכבה במפעל, ובמקומה תוצג המזדה הקטנה מדגם 'דמיו' המבוססת על שילדת הפיסטה החדשה. מכונית זו תיוצר החל מהאביב הקרוב במפעלי החברה בולנסיה שבספרד.

תאריך:  24/02/2002   |   עודכן:  24/02/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס באר
המכוניות מייצרות שדה מגנטי המסוכן לבריאות
Nfc
יואב יצחק
ההסכם התאפשר לאחר שהפלשתינים איבדו תוך מס' ימים כ-50 מאנשיהם; צה"ל יימנע מכניסה לשיטחי A ויאפשר למנגנוני הביטחון לבלום פיגועים
יואב יצחק
כל העיר פרסם ידיעה לפיה אולמרט קיבל תרומה למערכת הבחירות - מחאלד מסלאני, שנחשב כמקורבו האישי; ישלם בנוסף פיצוי והוצאות בסך 54 אלף ש"ח
יואב יצחק
שני השרים מקיימים הידברות עם חלק משרי הליכוד וש"ס הנחשבים מתונים, בניסיון לשכנעם לתמוך בקבינט המדיני-ביטחוני בהצעה לשחרר את ערפאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il