X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
זו היתה דרשה מתונה ומאופקת, שכאילו נכתבה מראש כדי להסב נחת לגורמים בירושלים; דרשה המשלבת קריאה להתרחק מהאלימות והקיצוניות, לצד תביעה לנהוג סובלנות עם ה'אחר'; הטלוויזיה הפלשתינית משנה כיוון?
▪  ▪  ▪

כשהרשות רוצה היא פועלת, ומהר מסתבר. רק בתחילת השבוע שעבר פורסם, כי זו הורתה לכלי התקשורת שלה להימנע משידורי תכנים העלולים להתפרש על-ידי ישראל כהסתה. אמנם, מהרשות הפלשתינית יצאו מסרים סותרים (מנכ"ל רשות השידור, רדוואן אבו עייאש, אמר בשני ראיונות שונים - פעם אחת שקיבל הוראות ופעם נוספת, כי לא שמע כלל על הוראות אלה), אך בפועל, ראש הממשלה שרון אישר בפגישתו עם ועדת העורכים, כי ההסתה אכן פחתה.
למגמה החדשה מתווסף היום (א', 5.12.04) נתון נוסף: דרשת יום השישי האחרון ששודרה בטלוויזיה הפלשתינית, קראה "להתרחק מאלימות וקיצוניות" - כך מדווח המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון (ממר"י). הדרשה נישאה על-ידי הדרשן מוחמד ג'מאל אבו הונוד במסגד בעזה, במעמד יו"ר אש"ף אבו מאזן ובכירים פלשתינים נוספים. הדרשן הקריא את הדרשה מתוך דף נייר, שהוכן מבעוד מועד.
עד כה, ברוב המקרים שודרו דרשות יום השישי ממסגד השייח' עג'לין בעזה, ונישאו על-ידי דרשנים קבועים, שהבולטים בהם: השייח' איברהים מאדי והשייח' איברהים מודיריס. השניים הרבו להטיף לג'יהאד, ל'פעולות הקרבה', לאנטישמיות ולאנטי-אמריקניות. הפעם, רוח הדרשה היתה מעט שונה והדרשן קרא לפתח את השיח האיסלמי המודרני, להכיר באחר ואף לנהוג כלפיו סובלנות.
גורמים בממר"י מסרו ל-Nfc, כי אין זו הפעם הראשונה שמשודרת דרשה ברוח זו, אך עם זאת, אין מדובר בתופעה שכיחה. עוד אמרו הגורמים, כי גם השייח' אבו הונוד כבר נשא בעבר דרשות ששודרו בטלוויזיה הפלשתינית.
שבוע קודם כן, לא שודרה כלל דרשת יום השישי בטלוויזיה הפלשתינית, לראשונה בתולדות האינתיפאדה ובאופן שהגורמים העוקבים אחר המדיה הפלשתינית הגדירו כ'חסר-תקדים'. עם זאת, הללו לא ידעו להצביע בפירוש על שינוי קו או מפנה דרמטי בתכנים. במקביל נודע, כי במשרד החינוך הפלשתיני שוקדים בימים אלה ממש על הכנת ערכת הסברה, שתשווק את טענות ישראל בדבר הסתה במערכת החינוך הפלשתינית, כ"צייד מכשפות פוליטי".
להלן קטעים מדרשת יום שישי האחרונה [באדיבות מכון ממר"י]:
"אין ספק שהעידן הנוכחי הינו עידן מהפכות הידע, התקשורת והטכנולוגיה... דת האיסלם היא דת המתאימה לכל זמן ומקום. היא אינה מנותקת מכל המתרחש סביבה בעידן הזה או בכל עידן עתידי... אסור לשיח האיסלמי בן זמננו להיוותר כלוא בתבניות מסוימות ובמסגרות קפואות שכבר אינן הולמות את התפתחויות העידן והחיים. כלומר, יש צורך לפתח ולחדש את השיח האיסלמי המודרני".
"הקריאה לחידוש הזה אינה זרה לאיסלם... הקיפאון בחיי האומה האיסלמית מהווה גזר דין מוות מוראלי לאומה... משמעות החידוש [היא בין היתר] למרק את מראת הדת כדי שתישמר טהורה ונקייה... יש לכבד המוח האנושי, להכיר ב'אחר', לכבד את אנושיותו, ולגלות סובלנות ביחס כלפיו".
"באמצעות הדרך האיסלמית הזו להטפה דתית משתרשות בנפשות בני האדם המשמעויות של 'דרך הביניים' והמתינות והתרחקות מכל סוג של קיצוניות או נטייה לאלימות או לקנאות... העולם סביבנו מביט עלינו בצורות שונות ואף סומך על כך שאנו נתעלה על האגואיזם והאהבה העצמית כדי שנוכל להתקיים ולבסס את קיומנו".

תאריך:  05/12/2004   |   עודכן:  05/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאסר ערפאת
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי ממן
רושמת רווח נקי של כ-30 מיליון ש"ח מתחילת השנה; הנשיא אורי שנער: בשנת 2005 תמשיך קשת להגדיל את השקעותיה ותשיק למעלה מ-10 תוכניות חדשות"
מיכאל דבורין
שר הפנים המפוטר החליט להיענות לדרישתה של האגודה לזכויות האזרח, ולהעניק מעמד תושבות קבע לילדיהם של מהגרי עבודה, אשר נולדו או גדלו בישראל
מירב לוי
נתונים אלו הוצגו בכנס לרגל הצגת המודל הכלכלי האירי ויישומו בתחום התיירות בישראל; מנכ"ל התאחדות המלונות: יישום המודל הכלכלי האירי לתיירות יאפשר תוספת של 20 אלף מקומות עבודה ב-2005
גל ברגר
"המטרה היא להגיע לנקודה הזו עם כמה שפחות אבידות - זה צו הקוראן", מסביר מחמוד א-זהאר, בכיר החמאס בעזה; מדגיש: 'הודנא' לא עומדת כעת על הפרק; המועמד האיסלמי היחיד בבחירות ברשות קורא לפלגים האיסלמיים לשקול מחדש עניין החרמת הבחירות
מיכאל דבורין
זו העמדה שאימצה ועדת הפנים של הכנסת בהתאם להמלצת לשכת עורכי הדין; בישיבת הוועדה נידונה הצעת חוק ממשלתית לתכנון ובניה, שמטרתה לשנות את סכום האגרות המשולמות לאוצר המדינה בהגשת עררים על-ידי אזרחים נגד החלטות המדינה להפקיע קרקעות לצרכיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il