חברת "ישאייר" תעופה ותיירות בע"מ הגישה (יום ד', 8.12.04)כתב תביעה, בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נגד אל-על נתיבי אוויר לישראל בע"מ. כתב התביעה עוסק בניצול לרעה שעשתה אל-על במעמדה המונופוליסטי בקו לניו יורק, בקיץ 2004, על-מנת למנוע את חדירתה של "ישראייר" לקו זה ואת התחרות בו.
במסגרת כתב התביעה טוענת "ישראייר" כי אל-על הפרה בהתנהגותה את הוראות סעיף 29 לחוק ההגבלים העסקיים בכך שניצלה את מעמדה כמונופלין, על-מנת להפחית את התחרות בעסקים ובכך גרמה נזק כספי כבד ל"ישראייר" ולמעשה אלצה אותה להפסיק את טיסותיה.
כתב התביעה מפרט כיצד הורידה אל על את מחירי טיסותיה לניו יורק מייד עם תחילת טיסותיה של "ישראייר" לשם, למחירים בלתי ריאליים וטורפניים. עוד נכתב, כי אל-על יצאה במבצע לסוכנים עם תחילת טיסותיה של "ישראייר" לניו יורק במחיר של 350 דולר לכרטיס, מחיר דורסני שהינו ללא כל ספק מתחת לעלות המושב של אל-על עצמה.
עוד מפרט כתב התביעה כי אל-על איימה על סוכנים שלא ימכרו את טיסותיה של "ישראייר" ואף אילצה את הנהלת טרמינל 4 בשדה התעופה JFK בניו יורק, להעביר את "ישראייר" מדלפק המכירות שניתן לה בשדה על-ידי הנהלת השדה, אשר הייה מרכזי וסמוך לזה של אל-על, לדלפק מרוחק וזאת תוך כדי הפרת ההסכם עם "ישראייר".
"ישראייר" טוענת בכתב התביעה כי את כל זאת עשתה אל-על בשל חששה מהתחרות בקו ומתוך רצון לשמור על המונופולין הקיים לה בו. כמו כן, מובאת ידיעה עיתונאית לפיה עוד בטרם החלה "ישראייר" את טיסותיה לניו יורק, איים בכיר באל-על כי "אל על תתחרה בקו כך שלא יהיה כדאי לישראייר להפעילו", ואף ציין כי תחרות זאת תגרום נזק של 10 מיליון דולר לאל-על אך נזק זה הינו כדאי כי הוא "יפגע בתוכניתה של ישראייר להפעיל טיסות לניו יורק".
"ישראייר" מבקשת מבית המשפט שיקבע, במסגרת סעד הצהרתי, כי אל-על הפרה את הוראות סעיף 29 לחוק ההגבלים העסקיים באופן שהפחית את התחרות בעסקים ופגע בציבור. עוד מבקשת "ישראייר" לפסוק לה פיצויים בסכום של 8 מיליון ש"ח, כפיצוי לנזקים שגרמה אל-על ל"ישראייר" עקב פעילותה הבלתי חוקית.
מהנהלת "ישראייר" נמסר כי מטרת התביעה היא לגרום לכך שאל-על תחדל מהתנהגותה הטורפנית והבלתי חוקית. בישראייר מציינים כי חשוב שבית המשפט יפעל עכשיו על-מנת שאל-על תקיים את הוראות החוק ולא תנצל לרעה, בניגוד לחוק, את מעמדה כמונופולין בו.
היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל-על, אמיר שרף דחה על הסף את טענות ישראייר ביחס לניצול לרעה של כוחה של אל-על בקו לניו יורק ובדבר היותה של חברת אל על מונופול בקו כלשהו.
כידוע חברת אל-על מתמודדת מידי יום עם כ-100 חברות תעופה בינלאומיות על הקווים לישראל וממנה, וזאת גם על-פי דוח של הכלכלן דני מורג ממנהל התעופה האזרחי הישראלי אשר קבע ששוק התעופה בישראל הינו שוק תעופה תחרותי ומשוכלל וכי לאל-על מתחרות רבות בכל נתיב בו היא טסה, לרבות הקו לניו-יורק.
התחרות המשמעותית בקו לניו-יורק היא מול חברת קונטיננטל האמריקנית אשר הכפילה את כמות המושבים שלה בקו ניו יורק ת"א בקיץ האחרון, וכן מול חברות תעופה בינלאומיות סדירות אחרות הטסות לניו יורק דרך יעדים באירופה.
חלקה של ישראייר בתחרות זו הוא שולי ולא משמעותי ואינו עולה על אחוזים ספורים מכלל הקיבולת בקו זה.
עוד ציין שרף , כי רווחיות אל-על בשנת 2003 ותוצאותיה הכספיות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2004 מצביעים על ניהול מחירים המבוצע בצורה מושכלת ורווחית.
שרף ציין כי אל-על מציעה ללקוח תדירויות, רמת שירות ומגוון מחירים רב ותחרותי אשר מעמיד אותה ביתרון אל מול חברות סדירות ואל מול חברות שכר.
חברת אל-על, כחברה עסקית תחרותית, הוכיחה בשנתיים האחרונות כי היא יודעת להתמודד בשוק הישראלי בו נוספות מידי חודש חברות תעופה זרות וחברות שכר, ועל כן נראה כי הלקוח הישראלי מעדיף לטוס אל-על למרות ההיצע ההולך וגובר של אלטרנטיבות.
יש לציין כי כתב התביעה טרם התקבל במשרדי אל-על.