X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"ההצבעה" היום-יומית בשווקים חשובה כדי לטפח את הגברת מתן הדין והשקיפות של קובעי המדיניות הכלכלית; שווקים פיננסיים משוכללים מטילים משמעת על הממשלה וגורמים לה לא להשלים לאורך זמן עם סטיות ומחויבויות שלקחה על עצמה
▪  ▪  ▪

השווקים הפיננסיים - שבהם נסחרים נכסים פיננסיים, כמו מניות, אג"ח, מט"ח חוזים עתידיים על נכסים סחירות, חוזים עתידיים ואופציות על מניות מט"ח שער ריבית ועוד, מהווים נדבך מרכזי בכל כלכלה מודרנית. כך אמר (ג', 14.12.04) המשנה לנגיד בנק ישראל, ד"ר מאיר סוקולר, בכנס הרצליה.
"בדרך כלל, החשיבות של קיומם של השוקים הפיננסיים, לצד מערכת בנקאות מפותחת, באה לידי ביטוי הן בשיפור התיעול של החיסכון אל ההשקעות, גורם התורם לצמיחת המשק והן ליכולתו של המשק לייעל את חלוקת הסיכונים הפיננסיים בין היחידות הכלכליות השונות הפועלות בו.
"שווקים פיננסיים מפותחים תורמים, איפוא, חיובית הן לצמיחתו של המשק והן לעמידותו בפני זעזועים שונים.
"לשווקים פיננסיים יש חשיבות נוספת, והיא תרומתם לשיפור איכות המדיניות המקרו-כלכלית - המדיניות התקציבית ומדיניות הריבית.
למשל, קיומו של שוק אג"ח ממשלתיות סחיר, המשמש כ"סמן" לשוק המשכנתאות, מהווה, בין השאר, אמצעי להטלת משמעת על המדיניות התקציבית. זאת, משום שכאשר התוואי המוצהר של המדיניות התקציבית להקטנת הגירעון אינו נתפס כאמין ע"י הציבור - זה יסכים להמשיך ולהלוות לממשלה רק במחירים נמוכים יותר או בתשואות גבוהות יותר.
"מאחר והתשואות על אג"ח הממשלתיות מהוות בסיס לתמחור המשכנתאות, הרי שהקשר בין ירידת האמינות של המדיניות התקציבית לעליית הריבית על המשכנתאות נעשה מיידי וברור יותר. כתוצאה מכך, כאשר הממשלה נעשית ערה לקשר זה, היא דואגת ביתר שאת לשמור על אמינותה בתחום המדיניות התקציבית.
"אין זה מקרה שבשנים האחרונות הולכים ופוחתים הוויכוחים לגבי גודל תקציב הממשלה או גודל הגירעון המתוכנן של הממשלה ואלה מתמקדים בהרכב התקציב ובסדר העדיפויות. שווקים פיננסיים משוכללים מטילים משמעת על הממשלה וגורמים לה לא להשלים לאורך זמן עם סטיות ומחויבויות שלקחה על עצמה.
"באופן דומה, משרתות הציפיות לאינפלציה הנגזרות משוק ההון (הפער בין אג"ח נומינלית לאג"ח הצמודה למדד לתקופה זהה) את מדיניות הריבית. כאשר ציפיות אלה נמצאות באופן עקבי בתוך תחומי יעד יציבות המחירים (1-3 אחוזים לשנה) מהוה הדבר איתות לבנק ישראל ששינוי מהותי במדיניותו, עלול להוביל לכך ששיעור האינפלציה בעתיד יחרוג מגבולו העליון (או התחתון, תלוי בכיוון השינוי) של יעד יציבות המחירים.
"אלה הן רק שתי דוגמאות לחשיבות הקשר שבין השווקים הפיננסיים לבין החלטות על מדיניות כלכלית. השווקים הפיננסיים אינם רק מושפעים מצעדי מדיניות שונים אלא גם משפיעים על המדיניות עצמה.
"בהקשר זה יש לראות את התוצאות היומיות המתקבלות מהשווקים הפיננסיים כמעין מנגנון הצבעה יום יומי המגובה בכסף, שאת תוצאותיה ניתן לפרש כהצבעת אימון או חוסר אימון במדיניות הכלכלית של הממשלה. כמובן שהמוטיבציה העיקרית של פרט או עסק לפעול בשווקים הפיננסיים אינה להעביר מסר של שביעות או חוסר שביעות רצון מהמדיניות הכלכלית, אך באופן עקיף, ניתן לפרש את צירוף הפעולות בשווקים אלה כמבטאות את חוות דעת השוקים על איכות המדיניות.
"מנקודת מבט זו, "ההצבעה" היום יומית בשווקים הפיננסיים חשובה כדי לטפח את הגברת מתן הדין וחשבון והשקיפות של קובעי המדיניות הכלכלית. בכך כי חיוני לטפח אותם לא רק בגלל ההשלכות לכך על התחום הכלכלי, שבו חשיבותם היא כאמור רבה לצמיחתו וחסינותו של המשק. ניתן לאמור ללא הפרזה, ששווקים פיננסיים מפותחים תורמים לביסוס והעמקת הדמוקרטיה", דברי סוקולר.

תאריך:  15/12/2004   |   עודכן:  15/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
צמצום פער הריביות עלול ללחוץ בכיוון פיחות של השקל - אולם נראה כי בנק ישראל לא יעלה בקרוב את הריבית
רנית נחום-הלוי
את הצעת החוק הגישה ח"כ יהודית נאות; בהצעת חוק אחראת שהגישה מוצע להקים מרכז רישום לסטודנטים הנרשמים למוסדות להשכלה גבוהה; המטרה: להקל על הסטודנטים הנרשמים בעת ובעונה אחת למספר מוסדות, ומשלמים לכל אחד כסף
קריות באינטרנט
תושבת קרית מוצקין המוכרת למשטרה כנרקומנית נמצאה בדירתה ללא רוח חיים; במשטרה מעריכים כי הרקע אינו פלילי
קריות באינטרנט
צעיר נעצר בקרית אתא לאחר שנחשד בגניבת בשמים מחנות; בחיפוש על גופו נמצאו 700 המחאות שנגנבו מבנק דיסקונט
יואב יצחק
ועדת החוקה של העבודה החליטה: מי שיקבל את מירב הקולות יוכל לבחור איזה תיק יקבל בממשלה מבין אלו שיימסרו לעבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il