X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המכסים על הסחר מישראל לירדן יירדו בשליש ואילו המכס על היצוא הירדני לישראל יירד למחצית; שני הצדדים ימשיכו ויורידו המכסים באופן הדרגתי עד לפטור מוחלט בשנת 2010; שתי המדינות חתמו בשנת 1995 על הסכם סחר חלקי, בו עיקר ההטבות ניתנו לצד הירדני
▪  ▪  ▪

שר התמ"ת, אהוד אולמרט יחתום ביום ה' הקרוב (23.12.04) על הסכם סחר משודרג בין ישראל וירדן. ההסכם ייחתם בירדן, עם שר התעשייה הירדני, אחמד ט'וגן הינדאווי.
שתי המדינות חתמו בשנת 1995 על הסכם סחר חלקי, בו עיקר ההטבות ניתנו לצד הירדני. "לאחר קרוב לעשור, בו הפגינה ירדן פתיחות כלכלית בהצטרפה לארגון הסחר העולמי וחתמה על הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי וארה"ב, הוחלט לשדרג את ההסכם הקיים, המכסה רק חלק קטן מהיקף הסחר בין המדינות - להיקף סחר רחב", נמסר ממשרד התמ"ת.
אולמרט אמר כי ביצוע ההסכם יחל מיד עם סיום הליכי האישרור של ההסכם, בתחילת שנת 2005. המכסים על הסחר מישראל לירדן ירדו בשליש ואילו המכס על היצוא הירדני לישראל ירד למחצית. שני הצדדים ימשיכו ויורידו המכסים באופן הדרגתי עד לפטור מוחלט בשנת 2010.
לדברי אולמרט, הנכונות של הצדדים לליברליזציה כה עמוקה בסחר, משקפת את הבסיס הכלכלי האיתן שהצדדים יצקו למערכת היחסים ביניהם, כמו גם את היכולת הטמונה בין הצדדים לשת"פ כלכלי בשוקי היצוא.
לדבריו, ההסכם יאפשר לישראל ולירדן לצבור ביניהם, במסגרת הצבירה הפאן אירופית, ובכך לגוון את אפשרויות השת"פ הבינ"ל.
כאמור, שלב נוסף בשדרוג הסכם הסחר בין הצדדים נובע מההרחבה הצפויה של מערכת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון. ואולם, האיחוד האירופי מתנה את קיום הסכם הסחר החופשי בין מדינות המבצעות צבירה ביניהן, טרם היצוא לאיחוד.
ירושלים ועמאן החליטו על שדרוג ההסכם, לאחר שצוותים המשותפים לירדן, ישראל ונציבות האיחוד האירופאי, זיהו את פוטנציאל הסחר הגלום בצבירה משותפת למול שווקי האיחוד האירופי ומדינות אפט"א.
הצבירה המדוברת, שצפויה להיפתח בפני מדינות הים התיכון ברביע הראשון של שנת 2005, תפתח בפני שת"פ של מפעלים ישראלים-ירדנים את שוק הצרכנים האירופי, המונה מעל 450 מיליון איש.
צמצום אי הסימטריה
רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת: "בעקבות ההסכם למעלה מ-60% מהסחר הבילטרלי בין המדינות (ע"פ נתוני 2003) יהא פטור ממכס בשנת 2010. ואולם, בגין הצפי כי הצבירה תגביר את הסחר, כמו גם הורדות המכסים המהותיות, צפוי כי היקף הסחר הפטור ממכס יהא גבוה בהרבה.
נקודה נוספת אותה הדגישה רונית קן, הינה כי צוות המו"מ הישראלי הונחה לצמצם ככל הניתן את אי הסימטריה, הקיימת בהסכם משנת 95' לטובת ירדן.
כיום, מסרה קן, כ-10% מסך היצוא הישראלי לירדן (ללא הסחר הקשור ל-QIZ) נהנה מהטבת מכס מוגבלת בשיעור של 15%. לעומת זאת, למעלה מ-50% מהיצוא הירדני לישראל כיום הינו פטור ממכס, ועוד כ-20% הנהנה מפטור ברמות שונות.
בעקבות ההסכם, בשנת 2010, למעלה מ-60% מהיצוא הישראלי לירדן יהא פטור ממכס (ע"פ ההערכה שמרנית) - לעומת 80% מהיצוא הירדני לישראל.
בשנת 2003 נאמד היצוא הישראלי לירדן בכ-30 מיליון דולר. זאת, ללא היצוא הישראלי במסגרת ה-QIZ שנאמד בקרוב ל-60 מיליון דולר. היצוא הירדני לישראל נאמד באותה שנה בכ-17 מיליון דולר ארה"ב.

תאריך:  21/12/2004   |   עודכן:  21/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלונה קורן
כך נמסר ממשרד התמ"ת; בשבוע שעבר ביקרו בסין נציגים מחברות ההיי-טק הישראליות ECI, גילת, אלווריון, רד דאטה, תדיראן סקופוס ו-MTS
אלונה קורן
על פי אומדנים ראשונים יגדל הפדיון בענפי המסחר והשירותים בשנת 2004 ב-8.5% לעומת שנת 2003; זאת לאחר ירידה של 1% בשנת 2003 לעומת שנת 2002
אלונה קורן
הקרן פועלת לעידוד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקניות מתחומי הטכנולוגיה; בין החברות האמריקניות המשתתפות בסבב זה: טקסס אינסטרומנטס, קיוסרה, חברת סטארבנד ואחרות
עומר שיקלר
ארבע תינוקות חלו בצרפת ושניים מהם נפטרו; בבדיקות שערכו במשרד הבריאות לא נמצא החיידק בתרכובות המשווקת בארץ; משרד הבריאות ממליץ להורים המשתמשים בתרכובת זו לפנות לרופא על-מנת להחליף את המזון
יואב יצחק
בניגוד לפרסומים - מוזס אינו ממנה עכשיו עורך, במקום משה ורדי המסיים תפקידו; יואל אסתרון ימונה לסגן העורך - תחת ארנון מוזס; בימים אלה משפצים עבורו לשכה ליד זו של מוזס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il