X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חברי הכנסת גדעון סער ומשה כחלון מהליכוד הניחו הצעה שיזמה לשכת עורכי הדין, לעגן את ה"הגנה מן הצדק" בחקיקה; מדובר בדוקטרינה שהפסיקה אימצה, אך מיעטה מאוד להשתמש בה; מדובר במקרים של "התנהגות בלתי נסבלת של הרשות", רדיפה, דיכוי או התעמרות בנאשם
▪  ▪  ▪

חברי הכנסת עו"ד גדעון סער ומשה כחלון הניחו אמש (ג', 28.12.04) על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית לתיקון חוק סדר הדין הפלילי, אותה יזמה וניסחה יו"ר הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, עו"ד רחל תורן, המעגנת בחקיקה את ה'הגנה מן הצדק'.
התעמרות או רדיפה של הנאשם
"הגנה מן הצדק" היא טענה מקדמית שנאשם במשפט פלילי יכול להעלות. משמעות הטענה: אין לברר את אשמתו או חפותו של הנאשם, משום שאין באפשרותו של בית המשפט להעניק לנאשם משפט הוגן או שיש בניהול המשפט פגיעה בחוש הצדק וההגינות המשפטית.
במקרה שבית המשפט מקבל את הטענה, הוא מוסמך להפעיל את סמכותו הטבועה ולבטל את כתב האישום - כולו או חלקו, ואף לזכות את הנאשם. ואולם, צעדים אלה נעשים רק במקרים בהם מדובר ב"התנהגות בלתי נסבלת של הרשות", רדיפה, דיכוי או התעמרות בנאשם, או במקרים בהם "המצפון מזדעזע ותחושת הצדק האוניברסלית נפגעת, דבר שבית המשפט עומד פעור פה מולו ואין הדעת יכולה לסובלו", כלשון השופטים בפסק הדין הידוע בפרשת הרצת המניות [ע"פ 2910/94 ארנסט יפת ואח' נ' מדינת ישראל].
מדובר בדוקטרינה שאינה מצויה בספר החוקים הישראלי, אלא בית המשפט העליון החליט לאמצה כשהוא שואב אותה מתוך הפסיקה האנגלית. עם זאת, בתי המשפט קיבלו טענה זו במספר מועט מאוד של מקרים. מעבר לכך, עד היום לא אושר בבית המשפט העליון ביטולו של כתב אישום בגין הגנה זו. העליון אמנם הכיר בהגנה, כאמור, אך נמנע מליישמה.
ביהמ"ש יפקח על הסבירות שבהגשת כתב אישום
הצעת החוק מציעה כעת להכיר בסעד ה'הגנה מן הצדק' כטענה מקדמית, מקום שהרשות נהגה כלפי הנאשם בחוסר צדק קיצוני או שההחלטה להגיש את כתב האישום היא חסרת תום-לב או אינה סבירה בנסיבות העניין. למעשה, הצעת החוק מבקשת לעגן את המצב הקיים, כמו שהוא.
"נוכח מגוון הנסיבות האפשריות ודרגות החומרה של התנהגות הרשות", מסבירים יוזמי התיקון, "מוצע לאפשר לבית המשפט לבטל את כתב האישום או חלקים ממנו, ובמקרים חריגים ויוצאי דופן אף לזכות את הנאשם".
לדבריהם, ההגנה מקנה לבית המשפט סמכויות שבדין לפקח על הסבירות שבהגשת כתב אישום, סמכויות שעד היום היו נתונות בידי רשויות התביעה או היועץ המשפטי לממשלה. עיגונה של ההגנה בחוק יאפשר פיקוח ויבטיח שרשויות התביעה ינהגו בנאשם על-פי כללי הצדק ויפעלו בסבירות, בהגינות, במידתיות, באחריות ובתום-לב.
טענה מקדמית שתישמע גם במהלך המשפט
"מעצם טיבה", אומרים סער וכחלון בדברי ההסבר להצעת החוק, "ההגנה מתאימה להיכלל במקבץ הטענות המקדימות בסעיף 149 לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), מאחר שאין היא מתייחסת לתוכן כתב האישום ולחומר הראיות, אלא מתמקדת בהתנהגות רשויות התביעה והחקירה ובנסיבות הגשת כתב האישום".
"עם זה, במקרים רבים בהם העובדות המבססות את הטענה יתגלו במהלך ניהול המשפט, יוכל הנאשם להעלות טענה זו בהזדמנות הראשונה שתהיה לו, בדומה למצב הקיים לגבי רוב הטענות המקדמיות".
אמש דיווחנו כאן, כי גם פרופ' זאב סגל מאוניברסיטת תל אביב תומך בהצעה לעגן את ההגנה בחוק. לדבריו, שופטים מתלוננים על-כך שבעוד שלתביעה יש סמכות לקבוע במקרים מסויימים שאין הצדקה להגשת כתב אישום, אין סמכות כזו לשופטים, והם נאלצים לדון בכל כתב אישום המוגש לבית המשפט, גם אם לדעתם אין עניין ציבורי בקיום המשפט [ראו קישור].

תאריך:  29/12/2004   |   עודכן:  29/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
אספן העתיקות עודד גולן והסוחרים רוברט דויטש, שלמה כהן ופאיז אל-עמלה, נאשמים בכמה מקרים של זיוף וסחר בעתיקות מזוייפות ב-20 השנים האחרונות; הפרקליטות: הזיוף האיכותי תעתע אפילו במומחים; בין הזיופים: גלוסקמת יעקב אחי ישו, כתובת המלך יהואש, רימון השנהב במוזיאון ישראל ועוד; הנאשמים מסרו את הפריטים למומחים כדי לוודא שהזיוף מספיק איכותי
מיכאל דבורין
כך עולה מתכנית העבודה של חברת "נתיבי איילון" לשנת 2005 המתפרסמת היום; לדברי החברה הפרויקטים המתוכננים לשנה זו הינם בהיקף כספי כולל של 1.25 מיליארד ש"ח
אלונה קורן
לצורך כך רכשה החברה חלק ממתחם תנובה באזור בכ-22 מליון דולר
מיכאל דבורין
בראיון שהעניק הנשיא המיועד של אוקראינה, ויקטור יושצ'נקו, לאהרן גרנות מהעיתון החרדי "משפחה" הבטיח הוא לפתח את קשרי המסחר עם ישראל וציין כי אחד מביקוריו הראשונים יהיה בישראל; יושצ'נקו גילה גם כי אמו הצילה יהודים בשואה
מיכאל דבורין
כך פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב שקיבל את עתירת האגודה לזכויות האזרח בנושא וקבע כי אין למשרד הפנים סמכות להתנות את הטיפול בבקשה להעניק מעמד לבן זוגו הזר של אזרח ישראלי בכך שבן הזוג יצא תחילה מתחומי המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il