X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המועצה לשימור אתרים: אישור החוק הוא צעד חשוב ומבורך. כעת יש לפעול במלוא המרץ להשלמת החקיקה
▪  ▪  ▪

חוק מוזיאון הכנסת (בית פרומין) אושר פה אחד בקריאה ראשונה (ד', 5.1.05). המועצה לשימור אתרים אמרה בתגובה, כי אישור החוק הוא "צעד חשוב ומבורך, בדרך לשימור מבנה בעל חשיבות לאומית-היסטורית מהמדרגה הראשונה, תוך הענקת הכבוד הראוי לו בדמות הפיכתו למוזיאון בית המחוקקים של מדינת ישראל".
החוק אושר בקריאה ראשונה ברוב מוחלט של 63 חברי כנסת וללא מתנגדים. עם זאת, מדגישה המועצה כי שימורו של בית פרומין לא יובטח עד שיושלם תהליך החקיקה, ולכן על הכנסת לפעול לאלתר, ובמלוא המרץ, לאישורו של החוק גם בקריאה שנייה ושלישית.
רקע כללי
בית פרומין, הנמצא ברח' המלך ג'ורג', שימש כמשכנה הראשון של כנסת ישראל בירושלים, ובין השנים 1966-1950 פעלו בו הכנסת הראשונה עד החמישית. מעל דוכן המליאה נאמו בלהט בן-גוריון, בגין, אשכול, בורג, שרת, באדר, גולדה מאיר, בן אהרון ורבים אחרים, ובמקום זה ממש התקבלו מספר רב של חוקים שסייעו רבות לעיצובה של מדינת ישראל, ובהם חוקי יסוד (הכנסת, הממשלה, נשיא המדינה), חוק השבות, חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, חוק שוויון זכויות האישה, חוק הביטוח הלאומי, חוק שעות עבודה ומנוחה ועוד.
לאחר מעברה של הכנסת למשכנה הנוכחי, שימש המבנה את משרד התיירות, עד מעברו של המשרד לקריית הממשלה לפני כשנה וחצי. הקרקע, שבמקור היתה שייכת למינהל מקרקעי ישראל, נמכרה תמורת 10 מיליון ש"ח בלבד ליזם פרטי, שעל-פי התוכנית שהופקדה בשנת 1992 בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה - התעתד להרוס כליל את המבנה ולהקים תחתיו מבנה בן 16 קומות למגורים, למלונאות ולמסחר.
בעקבות מאבק ציבורי שהובילה המועצה לשימור אתרים, וביוזמת המועצה, הגישו חברי הכנסת רן כהן (יחד), אילן שלגי (שינוי), ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל) ויורי שטרן (האיחוד הלאומי) ארבע הצעות חוק שמטרתן הפיכת בית פרומין למוזיאון הכנסת ולמרכז ללימודי דמוקרטיה ושלטון.
ההצעות אוחדו להצעה אחת, עליה חתמו 13 ח"כים נוספים: אורי אריאל, אורית נוקד, עבד אלמאלכ דהאמשה, דוד טל, רוני בריזון, רשף חן, חמי דורון, יעקב מרגי, אהוד רצאבי, יגאל יאסינוב, מלי פולישוק-בלוך, אתי לבני ואילן לייבוביץ'. ועדה מיוחדת, בראשותו של ח"כ יורי שטרן, ואשר הורכבה מנציגי ועדות הפנים, הכספים והחינוך, שקדה רבות על הנושא והיא שהגיעה לנוסח הסופי של החוק שאושר היום. לקידום החקיקה תרם רבות גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהיה מראשוני התומכים להפיכת המבנה למוזיאון בית המחוקקים.
חוק מוזיאון הכנסת קובע בין השאר, כי במימון תקציב המדינה ישוחזר המבנה למצבו בעת ששכנה בו הכנסת, ישומר במצבו המשוחזר ויוכשר להפעלתו כמוזיאון. המוזיאון עצמו יופעל על-ידי ועד מנהל ומועצה בת 15 חברים: שבעה ח"כים מכהנים, אליהם יצטרפו שבעה חברים עליהם ימליץ יו"ר הכנסת (שני ח"כים לשעבר, מומחה לשימור אתרים, שני מומחים בהיסטוריה ובמדע המדינה ושני נציגים נוספים) וכן ראש עיריית ירושלים. החוק אף קובע במפורש כי כל הפוגע בבית פרומין, או מבצע בו שינויים בניגוד להוראות החוק - דינו מאסר שלוש שנים.
יוסי פלדמן, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים: "אנו שמחים על כך שהכנסת הכירה בחשיבות שימורו של בית פרומין, ומשוכנעים שנבחרי הציבור יפעלו במהירות להשלמת תהליך החקיקה שיבטיח את עתידו של המבנה, המהווה אבן דרך כה חשובה בתולדות מדינת ישראל והכנסת בפרט, והמבטא יותר מכל את לב לבה של הדמוקרטיה הישראלית".

תאריך:  05/01/2005   |   עודכן:  05/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל דבורין
החברה הודיעה היום כי תיישם ותתחזק פתרון לתשתית מיחשוב פיננסי בחברת התרופות החמישית בגודלה בהודו Wockhardt Pharmaceuticals; בנס מציינים כי מתוך 10 חברות הפרמצבטיקה המובילות בעולם, 6 שיתפו פעולה עם החברה בעבר או בהווה
אורלי ממן
צופים מדדים נמוכים בשלושת החודשים הקרובים: דצמבר וינואר 0.3%-, פברואר 0.0%; "הסתברות של 50% שהריבית תרד בשיעור נוסף של 0.2% לרמה של 3.5% בסוף ינואר 2005
מיכאל דבורין
כך טוען מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, שקורא היום לשר התמ"ת, אהוד אולמרט, לקרוא את פקידי המינהל לסדר ולחייב אותם למלא החלטות המועצה כלשונן ולא לעשות דין לעצמם
נועם שרביט
כך טוענת התנועה לאיכות השלטון; מדובר במינויים של יעקב דיין לראש המטה המדיני לשר החוץ, וניסים בן-שטרית למשנה למנכ"ל משרד החוץ; לטענת התנועה, מדובר בתפקידים בכירים שאינם בגדר "משרת אמון", ואי קיום המכרז פוגע בהזדמנותם של מועמדים פוטנציאליים אחרים לזכות בתפקידים
הדר פרבר וסוכנות איי.פי
פרסמה הוראות לקראת "מלחמת הגנה" נגד ארה"ב בה כלולים מקלטים תת-קרקעיים אליהם יועבר מזון, נשק ותמונות של המנהיג, קים ג'ונג איל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il