X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ההורים והוועד הציבורי נגד עינויים דורשים לחקור את האחריות הפיקודית לאירוע, בו נהרגה הילדה סמוך למוצב גירית ברפיח; לטענתם, את החקירה צריכה לנהל הפרקליטות האזרחית ולא הצבאית, שהיתה שותפה לכתיבת נהלי הפתיחה באש; דורשים לעצור משפטו של המ"פ, עד תום החקירה, משום שהיא עשויה להשפיע על האישומים
▪  ▪  ▪

הורי הילדה הפלשתינית אימאן אל-המס והוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, עתרו הבוקר (א', 23.1.05) לבג"צ בדרישה לחקור את האחריות הפיקודית לאירוע, בו נהרגה הילדה סמוך למוצב גירית ברפיח, בפרשה שזכתה לכינוי "וידוא ההריגה".
בעתירה שהגישו באמצעות עורכי הדין לאה צמל ומיכאל ספרד, נטען כי ישנן ראיות שחיילי מוצב גירית קיבלו פקודות בלתי חוקיות בעליל, לפיהן יש לירות על-מנת להרוג גם באזרחים שאינם מסכנים חיי אדם ומבלי לבצע נוהל מעצר חשוד. בהקלטה של רשת הקשר, נשמע לכאורה סרן ר' אומר: "תירו בכל מי שזע או זז במרחב, אפילו אם זה ילד בן 3". מתן הפקודה והציות לה, נטען בעתירה, מהווה פשע מלחמה ויוצרת אחריות פלילית למות הילדה.
להוציא את הפיקוח על החקירה מהפרקליטות הצבאית
העותרים דורשים גם להוציא את הפיקוח על החקירה מידי הפרקליטות הצבאית ולהעבירה לפרקליטות האזרחית, וזאת בשל מעורבותה של הראשונה בניסוח הוראות הפתיחה באש. בנוסף, הם מבקשים מבג"צ להוציא צו ביניים, שיורה לבית הדין הצבאי של פיקוד דרום, היושב בקסטינה, להפסיק את קיום משפטו של סרן ע' ר', הנאשם בביצוע וידוא הריגה בילדה, עד לבירור העתירה, משום שהחקירה שאותה הם מבקשים, עשויה להביא לשינויים בכתב האישום של המ"פ.
השופט התורן אליקים רובינשטיין, בפניו הונחה העתירה, הורה לפרקליטות הצבאית להגיש תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה לצו ביניים בתוך 10 ימים.
נהרגה בעת שנעה בשטח האסור לתנועת פלשתינים
אל-המס, שהיתה בת 13 במותה, נהרגה מירי חיילי צה"ל ב-5 באוקטובר כאשר היתה כביכול בדרכה לבית הספר. היא יצאה מביתה לכיוון הנגדי למקום בו מצוי בית ספרה, ונכנסה לשטח האסור לתנועת פלשתינים. לאחר שנפגעה מירי החיילים, יצא מפקד הפלוגה של גבעתי, סרן ע' ר', ועל-פי החשד וידא את הריגתה.
התחקיר המבצעי שניהל מפקד האוגדה לאירוע ניקה את חיילי המוצב מכל אשמה, אולם לטענת העותרים, עדויות חיילים שהגיעו לעיתונות העלו חשד שבוצעו עבירות במהלך האירוע. חקירת מצ"ח בפרשה העלתה חשד, כי מפקד הפלוגה וידא את הריגתה של הילדה והוגש כנגדו כתב אישום באשמת "שימוש בלתי חוקי בנשק". אף חייל לא הואשם באחריות למותה של הילדה.
העותרים: לא חקרו בכלל איך עשרות לוחמים פתחו באש
משפחתה של הילדה והוועד הציבורי נגד עינויים דרשו לעיין בחומר החקירה החסוי ולאחר מגעים שהתנהלו במשך שישה שבועות, הותר לעו"ד ספרד לעיין בחלק מהחומר.
"בעקבות עיון זה", נאמר בעתירה, "עמד עו"ד ספרד על חסרים משמעותיים ומרכזיים בחקירת מצ"ח וגובשה עמדתנו, שבגינה מוגשת עתירה זו: שחקירת הפרשה הקשה של הריגת הילדה אימאן אל-המס ניסתה אך ורק למצוא התאמה בין קליע קטלני וחייל יורה ולברר את נסיבות וידוא ההריגה".
לטענתו, "המשטרה הצבאית החוקרת ועימה הפרקליטות הצבאית, לא בחנו כלל את האחריות הפיקודית לאירוע, את השאלה כיצד זה שעשרות לוחמים מובחרים של צה"ל פותחים בירי קטלני כלפי 'דמות' (אם נקבל טענתם שלא הבחינו כי מדובר בילדה בת 13) שאינה מסכנת חיי אדם וזאת מבלי לבצע כל נוהל מעצר חשוד, בלי לאפשר ל'דמות' להיכנע ולהוכיח שאינה מתכוונת לפגוע באיש".
האישום: המ"פ רוקן מחסנית על הילדה המתה
בתוך כך, בבית הדין הצבאי נמשך היום משפטו של המ"פ, סרן ע' ר'. זהו הדיון השלישי במשפט, המצוי בשלב שמיעת העדויות. סרן ר' עצמו טרם העיד. הוא נאשם בעבירות של שימוש בנשק שלא כחוק, בשיבוש הליכי משפט, חריגה מסמכות והתנהגות שאינה הולמת, אך כופר בכל ההאשמות נגדו.
בכתב האישום שהוגש נגד סרן ר' נטען, כי הוא וחייליו זיהו דמות חשודה כ-100 מטרים מהמוצב, הסמוך לגבול ישראל-מצרים, באזור האסור לתנועת פלשתינים. מצה"ל נמסר אז, כי "הכוחות זיהו דמות חשודה הנעה הרחק משכונת המגורים, בשטח האסור לתנועת פלשתינים, כשהיא נושאת עימה תיק שנחשד כממולכד. זאת, נוכח התרעה ממוקדת לפגוע במוצב".
לאחר שהחיילים פתחו באש מהמוצב, ניגש ר' לעבר הדמות והתברר כי מדובר בילדה. אז הוא כיוון לכאורה את נשקו כלפי מטה וירה 2 יריות. לאחר מכן הוא שב אל הילדה וירה כ-10 כדורים נוספים כלפי מטה, עד שהתרוקנה מחסניתו.
לפני כחודש, ביקשה התביעה הצבאית להוציא מהקבר ברפיח את גופתה של הילדה, כדי לערוך בה נתיחה שלאחר המוות, אולם בני המשפחה סירבו לפנייה.
[בג"צ 741/05]

תאריך:  23/01/2005   |   עודכן:  23/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל ברגר והסוכנויות
העימות פרץ בין אנשי הפת"ח לבין חמושים מארגון "צבא השאם" המקורב לאל-קאעידה; האחרונים ביקשו לשחרר 6 מאנשיהם שנעצרו על-ידי מנגנון הביטחון במחנה, לאחר שניסו להתנקש במנהיג פת"ח מקומי
נועם שרביט
בנה הקטין של מיכל מור (41), שהיתה המאהבת של טננבאום, דרשה לקבל מהמדינה כספי תמיכה בסך 550 אלף ש"ח בגין התקופה בה היה בשבי, כשם שקיבלה משפחתו "החוקית"; המדינה: התשלום היה לפנים משורת הדין; השופטים: בזמן שאולי היה עילה לתשלום כזה, טננבאום לא היה בארץ, וכעת כבר אין עילה; ביניש רומזת: עליה לתבוע את טננבאום עצמו
גל ברגר
פארוק א-שארע אמר את הדברים בראיון לרשת ה-CNN; אתר האינטרנט "אילאף" מדווח, כי באחת מפגישותיו האחרונות רמז א-שארע, שלא יישאר בתפקיד שר החוץ עם סיום הקמת המבנה החדש של משרד החוץ בקרוב; כן נמסר על מתיחות בין ראש הממשלה המכהן לשר הפנים הסורי
מיכאל דבורין
בזק סיכמה עם הפניקס על השקעה ב-YES, על-בסיס הסכם הלוואות הבעלים שיש בינה לבין בזק; על-פי ההסכם, הפניקס תלווה לבזק 15 מיליון ש"ח, שייועדו כהשקעה ב-YES כהלוואות בעלים של בזק; סכום זה ייפרע במידה ו-YES תפרע את חובותיה כלפי בזק
מיכאל דבורין
כך עולה מדיווחה בשנתי של חברת דן אנד ברדסטריט; 55,000 חברות ועסקים בסכנת סגירה; עוד מדווח כי חברת טבע היא החברה המובילה את רשימת מאה החברות החזקות בישראל; אחריה בעשירייה הראשונה: חברת חשמל, בנק הפועלים, בנק לאומי, אמדוקס, כימיקלים לישראל, החברה לישראל, אי.די.בי, בזק ובז"ן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il