X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עו"ד ליאת שטיינברג הופיעה בפני שופט התעבורה בחיפה, שמואל יציב, כשעליה "סריג מעין צעיף" שחור; לבקשת השופט, היא הסירה אותו אך הוא עדיין סירב לאפשר לה לטעון בתיק; לאחר שסירבה לקבל את החלטתו, הוא סילק אותה מהאולם, משום ש"הפריעה" לדיוני ביהמ"ש; המדינה הודתה שההחלטה ניתנה בחוסר סמכות והנשיא ברק אישר זאת
▪  ▪  ▪
לא לפגוע בלקוחות בגלל עורכי הדין. הנשיא ברק [צילום: בוצ'צ'ו]

נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק, קבע כי החלטה של שופט בית משפט לתעבורה בחיפה, להפסיק את הדיון בתיק משום שהסניגורית לבשה "סריג מעין צעיף", שלא על-פי הנהלים, התקבלה בחוסר סמכות.
כללי לשכת עורכי הדין מחמירים בנושא ההופעה הייצוגית, ולפיהם על עורכות דין המופיעות בפני בית המשפט ללבוש "חולצה לבנה בעלת צווארון ושרוולים, וחליפה בצבע שחור או כחול או שמלה שחורה חסרת שרוולים, או במקום כל האמור לעיל - שמלה שחורה בעלת שרוולים עם צווארון לבן" (המופיעים במחוזי ובעליון מחוייבים גם בלבישת גלימה; נ.ש.).
הסניגורית הופיעה עם "סריג מעין צעיף"
ב-19 בדצמבר הופיעה עו"ד ליאת שטיינברג, שייצגה נאשמת בתיק תעבורה, בפני שופט התעבורה שמואל יציב בחיפה, כשהיא לבושה מכנסיים שחורים, חולצה לבנה ועליה "סריג, מעין צעיף, בצבע שחור". השופט יציב הורה לה להסדיר את לבושה כך שיתאים לכללים. היא יצאה מהאולם וחזרה אליו ללא הסריג. למרות זאת, החליט השופט שלא לאפשר לה לטעון בפניו. שטיינברג התעקשה שאין פסול בהופעתה, ומשעמדה על-כך והודיעה שאינה מקבלת את ההחלטה, עזב השופט את האולם.
כשחזר לאולם, נמסרה לו בקשה בכתב של הסניגורית לקבוע מועד אחר לדיון והוכחות. "שתי דקות לאחר מכן, חזרה הסניגורית לאולם כשהיא לבושה באותו אופן כמו שהופיעה לפני כן וביקשה לטעון". השופט דחה את מועד ההקראה בתיק, והורה לעו"ד שטיינברג לעזוב את האולם.
את ההרחקה נימק השופט בסעיף 72 לחוק בתי המשפט, הקובע בין היתר, כי הוא מוסמך להרחיק מהאולם אדם ש"מפריע לדיוני בית המשפט". אם המפריע לא שעה להתרעה, השופט אף רשאי לגזור עליו קנס או מאסר של שלושה חודשים. במידה והשופט נוהג כך, עליו לשלוח הודעה לנשיא בית המשפט העליון ולהודיע לו על הסנקציה בה נקט. הנשיא רשאי לזמן אליו את המעורבים וכן לבטל או לשנות מהעונש.
המדינה מסכימה שהחלטת השופט ניתנה שלא כדין
הנשיא ברק ביקש את תגובות המדינה ואת עו"ד שטיינברג לאירוע. שני הצדדים הודיעו לו, שבינתיים בוטל האישום נגד לקוחתה של הסניגורית, ולכן אין צורך לנקוט צעד כלשהו בתיק זה. נציגת המדינה, עו"ד תמר בורנשטין, אף הסכימה עם עו"ד שטיינברג שלא היה מקום למנוע מהסניגורית להופיע באותו מקרה, משום שלא היתה שם כל "הפרעה" לדיונים בית המשפט.
מעבר לכך, טענו הצדדים בהסכמה, כי סעיף 72 עצמו קובע שהוא אינו חל "על מי שנתון באותו עניין לשיפוט משמעתי על-פי חוק לשכת עורכי הדין, והוא נמצא באולם בית המשפט לרגל תפקידו". הנשיא ברק קיבל את הטענה וקבע, כי מאחר שעו"ד שטיינברג נכחה באולם בית המשפט לרגל תפקידה, והפרת כללי הלבוש נתונים לשיפוט המשמעתי של לשכת עורכי הדין, "לא היה רשאי בית המשפט להפעיל כלפי הסניגורית את סמכותו לפי סעיף 72".
"מעבר לכך", ציין ברק, "נוטה אני לקבל את עמדת המדינה, כי ספק אם יש לראות בהתנהגות הסניגורית - שלטענתה נבעה ממחלתה - הפרעה לדיוני בית המשפט. אף אם כך, ספק רב בעיני אם היתה זו הפרעה חמורה דיה, כדי להצדיק מניעת זכות הטיעון מן הסנגורית - ובאמצעותה מן הלקוחה אותה ביקשה לייצג".
ברק: אין לפגוע בנאשם בתיק פלילי בגלל בא-כוחו
ברק הזכיר, כי "מדובר בדיני תעבורה, שהם חלק מן המשפט הפלילי. לנאשמים - ולמערכת כולה - אינטרס כי עניינם יישמע בהקדם האפשרי, וכי לא יוטרחו לשוב לבית המשפט ללא צורך. על בית המשפט לגלות את האיפוק הנדרש בתנאים קשים של עומס בתיקים ובמתדיינים. ודאי כך בהפעילו סנקציות כלפי באי-כוחם".
ברק גם החליט שאין מקום לשיפוט משמעתי של עו"ד שטיינברג. "משבוטל האישום, ייסגר התיק ללא טיפול נוסף", קבע והורה להעביר את החלטתו לשופט שמואל יציב.
[בש"פ 11843/04]

תאריך:  24/01/2005   |   עודכן:  24/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
בגלריית "ברביקן" הלונדונית מוצגים מודלים של מבנים בתכנונו של הארכיטקט דניאל ליבסקינד, מעצב הדגם שייבנה באתר מגדלי התאומים בניו-יורק
יפעת גדות
יפעיל תוכנית רחבת היקף להכנת האוכלוסייה המקומית למצבי טראומה ולהתמודדות נפשית כתוצאה מאירועים טראומטיים; נחמן שי, מנכ"ל UJC ישראל, אמר כי "התגייסות הקהילה היהודית בארה"ב הייתה שוב מרשימה ומהירה, ומוכיחה כי בכל רגע של מצוקה יודעת הקהילה היהודית להתגייס לעזרה אזרחי מדינת ישראל"
יפעת גדות
אצלאן מחליפה את אריק שור שעבר לכהן כמנכ"ל קימברלי-חוגלה; בעלת תואר שני בכלכלת עסקים והתמחות במימון
מחלקה ראשונה
הסופרת יונת סנד: "ספר הנוגע בעוצמה רבה, נכנס לקרביים... יכולת אבחנה אנושית חדה... עומד באתגר הגדול של כל יצירה אומנותית: לייצג חוויה אנושית אצל הקורא כך שהוא יחווה אותה מחדש"
רנית נחום-הלוי
כך אמר מאיר דגן בסקירה שנתית בפני חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת; לדבריו: אירן השלימה הקמת מתקן ליצור דלק והגיעה ליכולת יצור בהיקף תעשייתי; מנגד, רוסיה מקפיאה העברת חומר דלק להפעלת הכורים; עוד אמר: קיים צפי להתגברות איום הטרור העולמי נגד מטרות יהודיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il