X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השניים מוצאים להורג בעוון השתתפותם בחולית ריגול וחבלה ישראלית, פעילות שנודעה בשם "העסק הביש"
▪  ▪  ▪

היום לפני 51 שנה, ב-31 בינואר 1954 מוצאים להורג במצרים ד"ר משה מרזוק ושמואל עזר בעוון השתתפותם בחוליית ריגול וחבלה ישראלית, פעילות שנודעה בשם "העסק הביש".
פרשת "העסק הביש" עוררה סערות רבות ולא ירדה מסדר היום הציבורי במשך שנים רבות. תחילתה בשיחות שהתנהלו בין מצרים לבריטניה על פינוי הצבא הבריטי מתעלת סואץ, מהלך שעורר חשש רב בישראל.
מודיעין צה"ל העלה רעיון לחבל באופן מכוון במתקנים ובמבנים מערביים במצרים, כדי לערער את האמון של מדינות המערב במצרים.
לצורך ביצוע פעולות החבלה גוייסה חוליה מקומית של יהודים מצריים, אך 13 מחבריה נלכדו לאחר שאחד מהם נתפס בדרכו לביצוע פיגוע. על חברי החוליה הוטלו עונשי מאסר כבדים, ושניים מהם נדונו למוות.
הצנזורה אסרה על פרסום פרטי "הפרשה", ולאחר שנים נודע כי מפעילי החוליה היו קציני צה"ל בכירים, וכי הדרג המדיני לא היה מעורב. השאלה הנוקבת הייתה "מי נתן את ההוראה"? פנחס לבון, שר הביטחון דאז, התפטר מתפקידו, וכמוהו "הקצין הבכיר" בנימין ג'יבלי. לימים, בשנת 1960, הועלתה הפרשה מחדש.
ד"ר משה מרזוק היה רופא, יליד מצרים. בצעירותו נימנה עם פעילי התנועה הציונית והתעניין מאוד בדת היהודית, מקורותיה ושורשיה. שמואל עזר, הצעיר ממנו, היה יליד מצרים, שימש כמורה באלכסנדריה וכמפקד רשת היהודים שפעלה מתוך אמון כי פעולתם תסייע לישראל. היה בדרגת רב-סרן.
השניים, כחלק מהחוליה, שהוכשרה בישראל לפעולות ריגול, בהוראתו של ראש אמ"ן, בנימין ג'יבלי, הטמינו פצצות בבתי קולנוע, במשרד דואר ובמרכזי מידע של ארצות הברית בקהיר ובאלכסנדריה, מתוך כוונה שפעולות אלה ייתפסו כפעולות של רשת טרור מצרית, ויערערו את יחסיה של מצרים עם ארצות הברית ובריטניה.
בשנה שעברה, ביום הזכרון ה-50 לסוכני המודיעין הישראלי שהוצאו להורג במסגרת "עסק הביש" אמר אחיו של מרזוק "בגדו בהם ובזכרם פעם נוספת". המשפחות ביכו על כך שהממשלה ושאר המוסדות בישראל שכחו את יום הזכרון ולא טרחו לשלוח נציג מטעמם לטקס.

תאריך:  31/01/2005   |   עודכן:  31/01/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שרביט
המדינה מבקשת מביהמ"ש העליון רשות ערעור על זיכויים של מנהלת בית הספר 'לוריא' בירושלים, שרה אנג'ל, וסגן מנהל מחלקת החינוך בעיריה, דוד בוחבוט, מאשמת גרימת מותה ברשלנות של התלמידה בת ה-9; טוענת: המחוזי צמצם את אחריות מנהלי בתי ספר ומנהלים בעיריות, באופן המעמיד בסכנה יום-יומית את התלמידים
נועם שרביט
היועמ"ש דחה את הערר שהגיש המטה למען א"י על החלטת פרקליט המדינה שלא לחקור את שלושת אנשי השמאל בגין התבטאויות חריפות שלהם נגד המתנחלים; מזוז: "מדובר בהתבטאויות שאף אם יהיה מי שיחלוק עליהן או יבקר אותן במישור הציבורי, אין הן עולות כדי עבירה פלילית"; בימין זועמים: מזוז אפילו לא גינה את הדברים החמורים
הדר פרבר
הנשיא האמריקני טרם הגיב על הבחירות, אך שרת החוץ הטריה אמרה בשמו: הנשיא מרוצה מהעם העירקי
גל ברגר
כתב אישום חמור הכולל 19 סעיפים הוגש היום נגד הקצין החשוד באונס פקודתו; הוא נאשם בעשרה מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדות מיניות ואיומים; לפי כתב האישום, הוא אנס את פקידתו בבית מלון בת"א, בחדרה שבביתה, בלשכתו וברכבו הצבאי; כמו כן, הטריד מינית שתי חיילות נוספות
רנית נחום-הלוי
על-פי הצעת החוק שהגיש ח"כ שאול יהלום, תבוטל הזיקה בין אדמות קק"ל למינהל מקרקעי ישראל והן יוצאו מניהולו כדי שניתן יהיה למכור אותן ליהודים בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il