X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פדרמן הגיש לבית המשפט תביעת דיבה נגד יוצרי הסידרה "חדר מלחמה" ובראשם כותב התסריט יאיר לפיד; לטענת פדרמן הדורש 55,000 ש"ח, הביטוי שנאמר עליו בסידרה כאילו "איננו בדיוק יהודי" פוגע ומשפיל את כבודו
▪  ▪  ▪
פדרמן, איננו בדיוק יהודי?

פעיל הימין נועם פדרמן הגיש (יום ה', 3.2.05) בבית משפט השלום בירושלים תביעת דיבה על סך 55,000 ש"ח נגד יוצרי סידרת הדרמה "חדר מלחמה", ובראשם יאיר לפיד.
פדרמן הוגדר באחת מתוכניות הסידרה מפי אחד הגיבורים המשתתפים בה, כמי ש"איננו בדיוק יהודי". לדעת פדרמן, שהגיש את התביעה בעצמו, בהגדרה זו יש משום הוצאת דיבה נגדו שיש בה כדי לבזות אותו וכדי להשפילו ברבים. הצגתו כך נעשתה במסגרת דו-שיח בין שני סוכנים, אשר דנו באפשרות לעצור יהודי במעצר מנהלי. במסגרת הדו-שיח אמר סוכן אחד למשנהו: "מה עם מעצר מנהלי", והסוכן השני ענה לו: "לא ליהודים". על כך ענה לו הסוכן הראשון: "נועם פדרמן ישב במעצר מינהלי", ואז ענה לו הסוכן השני: "הוא לא באמת יהודי".
"בעקבות הנ"ל", טוען פדרמן בכתב תביעתו, "ומתוך שמיעת תגובות של אנשים שונים ששמעו את האמור לעיל, חש התובע כי הפרסום מוטמע בציבור ושם עליו 'אות קין' שספק אם יהיה ניתן למחותו".
לטענתו, זמן קצר לאחר הקרנת הפרק האמור הוא פנה הן ליאיר לפיד והן למנכ"ל רשת (הזכיינית המשדרת את הסידרה) וביקש כי תפורסם התנצלות על הדברים שנאמרו בסידרה וכי יינתן לו פיצוי בסך 50,000 ש"ח על הדברים האמורים.
לטענתו, למרות פנייה זו ועד למועד הגשת התביעה, לא קיבל הוא כל תגובה מצד הנתבעים או מי מטעמם. יחד עם זה, ציין פדרמן, פרסם העיתון מעריב את תגובתו של לפיד על עצם המכתב שכתב ובה אמר לפיד: "לא מפתיע אותי שהאיש דורש התנצלות מדמות בדיונית, כי גם הוא ודעותיו בדיוניים בעיני".
לטענת פדרמן, הגדרתו כמי שאינו באמת יהודי, בתוכנית בזמן צפיית שיא, מהווה הוצאת לשון הרע, "בהיותה לא רק חסרת בסיס אלא השמצה פרועה". פדרמן ממשיך וטוען כי קיטלוגו כמי שאינו יהודי, "יש בה כדי להפוך את התובע למושא של שינאה בקרב כלל הציבור הישראלי". יתרה מכך, "הנקיבה בשמו דווקא", טוען פדרמן, "נעשתה בזדון ונועדה לפגוע בו מבחינה תדמיתית".
"הצגתו כמי שאינו באמת יהודי, יש בה כדי לבזות, להשפיל ולפגוע בשמו הטוב, כמי שפועל למען עם ישראל הוא העם היהודי, גם אם יש מי שיחלוק על כוונותיו", טוען פדרמן ומוסיף כי על הנתבעים היה לדעת, כי יש בחובה של הצגתו כמי שאינו באמת יהודי, פגיעה קשה בו ובשמו הטוב כמו גם במעמדו הציבורי וזאת ללא כל בסיס.
לאור האמור דורש פדרמן, כי בית המשפט יחייב את הנתבעים, לפיד, וסלי הפקות ורשת, לשלם לו יחד ולחוד פיצוי בסך 55,000 ש"ח וזאת למרות שלטענתו הוא מעריך את נזקו כגבוה יותר. כמו כן, דורש פדרמן כי ביהמ"ש יחייב את הנתבעים בפרסום התנצלות חד-משמעית בעת שידור הסידרה "חדר מלחמה".
יצויין, כי סיכויי התביעה קלושים, וזאת לאור ההלכה הרחבה של בית המשפט העליון בעניין חופש הביטוי וחופש היצירה. נזכיר כי אחד המקרים המפורסמים בהם הוגשה תביעה על פגיעה בשמו הטוב של אדם היה במקרה שנודע כבג"צ גיורא סנש, שם נטען כי דמות בדיונית במהלך שידור סידרה על משפט קסטנר האשימה את חנה סנש בבגידה שמעולם לא התרחשה. משפחתה של סנש טענה כי יש בכך כדי להוציא את דיבתה של סנש וזאת מאחר והציבור עלול לחשוב כי מדובר בפרט אמיתי.
בפסק דין שעורר הדים רבים דחה אז בית המשפט טענה זו ברוב של 2 מול 1 (חשין התנגד), וקבע כי חופש הביטוי והיצירה גוברים על הפגיעה בשם הטוב, וזאת גם אם עשוי היה מאן-דהוא להבין כי המדובר בפרט אמיתי ולא בפרט בדוי. ניתן לומר לאור הלכה זו כי פדרמן יצטרך לעבוד קשה כדי לנצח בתביעתו ולשכנע את בית המשפט כי מקרהו חמור יותר מהמקרה של סנש.
__________________
ת.א. 2189/05 - נועם פדרמן נ' יאיר לפיד ואח'

תאריך:  05/02/2005   |   עודכן:  05/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורלי ממן
בהמשך צפויה להימשך המגמה החיובית לנוכח היעדר אלטרנטיבות ורמת ריביות נמוכה בארץ ובעולם; האפיק הסולידי צפוי להמשיך להתחזק בשל תנועות הון לארץ, הציפיות האינפלציוניות הנמוכות וצימצום ההיצעים
אורלי ממן
לשוק העבודה האמריקני נוספו במהלך חודש דצמבר 146,000 משרות; שכר עבודה ממוצע לשעה בארה"ב עומד על 15.9 דולר
אורלי ממן
ההכנסות ברבעון הרביעי היו הכנסות שיא של 33.6 מיליון דולר; את שנת 2004 סיימה החברה עם הכנסות של 100 מיליון דולר; הרווח הרבעוני הסתכם ב-6.3 מיליון דולר
יפעת גדות
החגיגות והריקודים לאורך רחובות ריו החלו כשראש העיר קורא למין בטוח והממשלה מחלקת11 מיליון קנדומים בחינם
גל ברגר
אחת ממטרות הכנס: לחדד את הקשר בין מערך הטרור לבין הלבנת כספים והברחות סמים; בכנס משתתפים נציגים מכל העולם מתחום הביטחון והמאבק בטרור; לוב לא הוזמנה לכנס עקב המתיחות עם הסעודים על-רקע תוכניתו של קדאפי להתנקש ביורש העצר הסעודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il