X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מומחים מצריים סייעו לעירקים 'לזנק קדימה' מבחינה טכנולוגית בנושא פיתוח הגז הרעיל, בשיאה של מלחמת עירק-אירן, כאשר בגדד השתמשה בגז עצבים כדי להרוג אלפי חיילים אירניים ואזרחים אירניים ועירקיים
▪  ▪  ▪

מצרים סיפקה בחשאי סיוע קריטי, הן טכנולוגי והן סיוע בכוח אדם מקצועי, לתוכנית הנשק הכימי של סדאם חוסיין בעירק בשנות ה-80, כך עולה מחקירה צבאית אמריקנית.
קבוצה מטעם ה-CIA בעירק, טוענת כי מומחים מצריים סייעו לעירקים 'לזנק קדימה' מבחינה טכנולוגית בנושא פיתוח הגז הרעיל, בשיאה של מלחמת עירק-אירן, כאשר בגדד השתמשה בגז עצבים כדי להרוג אלפי חיילים אירניים ואזרחים אירניים ועירקיים.
הדוח האמריקני הוא המהימן ביותר והמפורט ביותר מאז נשמע על שיתוף פעולה כזה בין מדינות ערביות בסוף שנות ה-80.
ממשלת מצרים דחתה האשמות אלו ושגרירות מצרים בוושינגטון חזרה שוב ושוב על הכחשות אלו כאשר נשאלה על-ידי סוכנות הידיעות AP לגבי דוח ה-CIA. אך בראיון עם AP מפקחי הנשק של האו"ם, שסרקו את המסמכים והמתקנים של עירק בשנות ה-90 אימתו ואישרו את ממצאי ארצות הברית.
ההשערה היא כי מצרים מזה זמן רב מחזיקה בנשק כימי. לדברי מומחים קיימות עדויות מוצקות כי מטוסי הקרב המצריים השתמשו פעמים רבות בפצצות גז חרדל נגד הכוחות המלוכנים במהלך התערבותה של קהיר במלחמת האזרחים בתימן בשנות השישים.
בשנת 1981, לאחר תחילת המלחמה עם אירן, ממשלתו של סדאם שילמה למצרים 12 מיליון דולר "בתמורה לסיוע בייצור ואחסון נשק כימי", כך לדברי פקחי הנשק האמריקנים בנספח לדוח המקיף, מסמך בן 350,000 מילים שפורסם בחודש אוקטובר האחרון.
הקבוצה שסקרה את עירק, אותה הוביל היועץ המיוחד של ה-CIA, צ'רלס דולפר, חיפשה במשך 20 חודשים, בשנים 2003-2004, אחר עדויות לנשק עירקי להשמדה המונית, וצוטטה על-ידי הנשיא בוש כנימוק לפלישה לעירק לפני שנתיים. הצוותים ערערו על טענותיו של בוש, כשמצאו כי עירק נטשה את תוכנית הנשק המתקדם שלה תחת הפיקוח של האו"ם בשנת 1991. בתהליך, חשפו האמריקנים פרטים עליהם לא דווח קודם לכן בנושא התוכניות, כמו הממצאים על מצרים ועל החימוש בנשק כימי.
במהלך השנים המוקדמות, מדענים מצריים סיפקו ייעוץ, טכנולוגיה והשגחה שאפשרו התקדמות מהירה וקפיצה טכנולוגית בנושא החימוש, כך נטען בדוח של דולפר.
משנת 1983 ועד 1988 השתמשו העירקים פעמים רבות בגז חרדל, בגז עצבים טבון, סארין ויתכן שאף בסוגים נוספים של כימיקלים נגד האירנים. רובם בשנת 1988, אז הפילו מטוסי הקרב העירקים פצצות גז סארין וחרדל על כפרים של מורדים עירקיים בכורדיסטן, וגרמו למותם של 5,000 אזרחים עירקיים כורדים.
בדוח דולפר נכתב גם, כי באמצע שנות ה-80 הזמינה בגדד את מומחי הנשק הכימי המצריים לעירק כדי לסייע בייצור הסארין, גז עצבים שכאשר שואפים אותו הוא גורם לתסמינים בתוך שניות - עוויתות, שיתוק, כשל במערכת הנשימה ומוות.
מחמישה טון בשנת 1984, ייצור הסארין בעירק עלה ל-209 טון בשנת 1987 ול-394 טון בשנת 1988, כך עולה מן הדוח.
פקחי הנשק האמריקנים ציינו שתי דוגמאות לסיוע מצרי:
- בשנת 1983, התאימו המצרים את מערכת הטילים 'Grad 122mm' העירקית כך שתוכל לשאת ראשי נפץ כימיים. נשק רב עוצמה זה יכול לשגר 40 טילים למרחק של 20 קילומטרים.
- שנה לאחר מכן, סיפקו המצרים לעירק טילים ארוכי טווח המצויידים במתקן מיוחד בראשיהם המכיל את הרעל.
ממצאי דוח דולפר לא הפתיעו את הפקחים האמריקניים המנוסים שנכנסו בתחילה לעירק בשנת 1991, לאחר שזו הובסה על-ידי כוחות הקואליציה בראשות ארצות הברית במלחמת המפרץ, במטרה להרוס את הנשק הכימי והביולוגי ולפרק את הפרויקט לבניית פצצות גרעיניות.
"היינו מודעים כבר משנת 1991 כי קיים קשר בין עירק למצרים בנושא הנשק הכימי", אמר רון ג. מנלי מבריטניה, יועץ בכיר לשעבר בנושא נשק כימי. לדבריו ראשי הנפץ, שהיו בתכנון מצרי היו רמז מוקדם לכך.
פקחי האו"ם ציינו גם הם פרטים על הקשר דרך חיפושים מקיפים בקרב מדענים ומשרדים ממשלתיים כשהם בודקים מסמכי מחשב עירקים ולבסוף על-ידי דיון "פתוח וכן" עם גורמים רשמיים במצרים, כך לדברי מומחה נוסף מהאו"ם.
בוושינגטון, דובר השגרירות המצרית, הישאם אלנקיב, חזר על ההכחשה הרשמית שוב: "למצרים אין כל קשר עם עירק בנושא הנשק הכימי".

תאריך:  13/03/2005   |   עודכן:  13/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הממשלה קיבלה את הצעת-ההחלטה: ועדת שרים, בראשות שרת המשפטים ציפי לבני, תבחן הממצאים והמסקנות בדוח ששון; עימות בין מרכיבי הקואליציה: העבודה דורשת פינוי עכשיו; הליכוד דורש פינוי רק אחרי ההינתקות; עו"ד טליה ששון נמנעה מבירור העובדות עם מועצת יש"ע
יפעת גדות
גם ארה"ב וגם גורמים ישראלים מכחישים את הדברים; על-פי הדיווח, שרון כינס את הקבינט בחוות השיקמים וזה קיבל החלטה חשאית לתקוף אם ייכשלו המאמצים הדיפלומטיים; ארצות הברית רמזה: לא נעמוד בדרכה של ישראל לעצור תוכנית הגרעין; יחידות עילית של צה"ל החלו באימונים
עומר שיקלר
כך הסביר מופז את החלטתו לקצר את תהליך ההינתקות לתקופה של שלושה שבועות; הוא הוסיף: גם חיילים ישתתפו בתהליך הפינוי; הרמטכ"ל יעלון: האירועים בלבנון מלמדים על שבריריות המצב; השניים נאמו בערב הוקרה לפצועי חיל השיריון
שלומי דיאז
החשוד נעצר בחשד לרצח החייל יגאל טרחוב לפני כחודשים בעקבות ריב על ליבה של צעירה; מצבו מוגדר קשה
עומר שיקלר
הזמנת הח"כים נעשתה בהזמנתו האישית של יו"ר הפרלמנט המצרי; בנוסף לריבלין ייצאו למצרים גם חיים אורון מיח"ד ומגלי והבה מהליכוד; בכנס ישתתפו מדינות שלישראל אין קשרים דיפלומטיים עימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il