בג"צ הוציא היום (ב', 14.3.05) צו ביניים, המתיר לשר התחבורה, לחזור ולהפעיל קווי אוטובוסים בבאר שבע, באמצעות זכייניות זמניות במקומם של נהגי מטרודן השובתים באופן חסר תקדים, כבר 105 ימים "על גבם" של תושבי באר שבע.
את העתירה לבג"צ הגיש ראש עיריית באר-שבע יעקב טרנר וזאת בעקבות פסיקתו מעוררת המחלוקת של בית הדין הארצי לעבודה שקבע לפני כשבועיים כי החלטת שר התחבורה להכניס זכייניות נוספות "כדי להציל את התושבים ואת העיר מהשיתוק שאחז בה עקב אי עבודת התחבורה הציבורית", הייתה בלתי חוקית ובבחינת "שבירת שביתה". טרנר טוען כי החלטה זו היא בלתי מידתית ופוגעת קשות בתושבי העיר. כזכור גם שר התחבורה שטרית הביע תרעומת רבה על החלטה זו ולא הסתפק בביקורת בתקשורת אלא אף דאג ליידע את נשיא בית הדין הארצי לעבודה השופט סטיבן אדלר מה הוא חושב על פסק הדין שהוציא מידיו.
שר התחבורה אגב הודיע במספר הזדמנויות בשבוע האחרון כי גם הוא מתכוון להגיש בשבוע הבא עתירה מטעמו בנושא ושתי העתירות תתאחדנה לכדי עתירה אחת, אשר בג"צ ידון בה בשבוע הבא, כאשר בינתיים כבר נכנס לתוקף עיכוב הביצוע של פסיקת בית הדין הארצי לעבודה.
השר שטרית בירך על החלטת בג"צ מהיום להוציא את צו הביניים ואמר: "לא מדובר כאן בניצחון אישי אלא בברכה לתושבי העיר. מהיום הראשון עמדתנו היתה לטובת האזרחים - הקשישים והעניים - אשר נאלצו לחיות בלי תחבורה ציבורית. תפקידי כשר התחבורה הינו לדאוג לכך שמצב זה לא יימשך. החלטת בג"צ עושה צדק לאזרח הקטן".
רקע: מאבק שנוי במחלוקת של הנהגים בחברת מטרודן על חשבון האוכלוסייה נזכיר, כי שביתת העובדים פרצה לאחר שהללו תבעו לעגן את זכויותיהם מול הנהלת מטרודן, תוך קבלת הסכם קיבוצי שייחתם בשיתופה הפעיל של ההסתדרות. העובדים שקיוו כי האיום בהשבתת תחבורה ציבורית בעיר מרכזית בישראל יספיק אך נדהמו לגלות כי הנהלת מטרודן לא מתכוונת להתקפל בפניהם והעימות הלך והחריף.
בשנת 2003 זכתה חברת "מטרודן" במכרז של משרד התחבורה, לספק שירותי תחבורה ציבורית בעיר באר שבע למשך 6 שנים. על-פי ההסדר, המדינה תקבל ממטרודן 21 מיליון ש"ח לשנה, אשר 5 מיליון מתוכם מועברים לעיריית באר שבע.
ועד עובדי החברה פנה להנהלה בבקשה לנהל מו"מ שיביא לחתימת הסכם קיבוצי עם העובדים, ולביטול הסכמי העבודה האישיים שנחתמו עם כל אחד מהנהגים. אולם זו סירבה בנימוק שבאופן אידיאולוגי היא אינה דנה עם נציגויות של עובדים, אלא מוכנה לנהל מו"מ עם כל עובד בנפרד.
מרחב הנגב של ההסתדרות, שהוא ארגון העובדים היציג ב"מטרודן", ניסה לפשר בין הצדדים, ללא הצלחה. בשל כך, פתחו העובדים בשביתה לפני 105 ימים, והתחבורה הציבורית בעיר שובשה קשות. בין לבין, פנתה מטרודן לבית הדין האזורי לעבודה, וזה אסר על העובדים לחסום את הכניסה למתחם מטרודן. בנוסף, התיר בית הדין לחברה להפעיל את התחבורה באמצעות העובדים שאינם שובתים, אך אסר עליה לעשות כן באמצעות עובדים חדשים שתקבל.
ההסתדרות מבקשת משר התחבורה להתערב ההסתדרות ביקשה משר התחבורה להתערב בניסיון לפתור את המשבר, ובינתיים החלה זעקת התושבים לגבור, משום שנאלצו לנסוע במוניות. השר שטרית דחה את הבקשות מצד חברי כנסת לשלול את הזיכיון של מטרודן, בנימוק שהאשמה אינה תלויה בה. וכך לפני כחודשיים וחצי החליט השר שטרית כי חברת התחבורה 'קווים' תשלח 16 אוטובוסים לעיר ותפעיל חלק מקווי השירות, לאחר שזו זכתה במכרז פנימי שנערך בין מספר חברות ולא הופץ ברבים.
ההסתדרות טענה, כי הכנסת "קווים" לעיר נעשתה בניגוד לכל הבטחותיו ואמירותיו של שטרית. לטענתה, "שר התחבורה השתתף באופן אקטיבי במאבקה הארגוני של מטרודן נגד עובדיה. בתחילה, במישור שאין לכנותו אלא כ'דברור' ו/או 'יחסי ציבור' לחברה, תוך תקיפה מתוקשרת חמורה נגד מאבק העובדים, ובהמשך התנערות מוחלטת מחובות המדינה שלא לפגוע בחירות ההתארגנות תוך ביצוע פעולות אקטיביסטיות לשבירת השביתה". בכך, נטען, "עירבה המדינה בין שני כובעיה (רגולטור ולקוח) והשתמשה לרעה בכוחה". בית הדין הארצי כאמור כבר קיבל את טענותיה ולא את עמדת שר התחבורה - האם יקבל אותן גם בג"צ? - ההכרעה בקרוב.