X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לרגל יום החפות הבינלאומי אשר יחול מחר תגיש קבוצת 'חזקת חפות' עצומה ראשונית לשינוי מעמד ההודאה במשפט הישראלי
▪  ▪  ▪

לרגל יום החפות הבינלאומי החל ביום שישי ה-25 במרס, תגיש היום (24.3.05) קבוצת 'חזקת חפות' למניעת הרשעות שווא, עצומה ראשונית לשינוי מעמד ההודאה במשפט הישראלי, עליה חתומים משפטנים בולטים ואנשי אקדמיה ורוח, לאחראים על מערכת הצדק בישראל.
יום החפות הראשון אגב הוכרז בארה"ב ב-25 במרס 2003, בהשראת פרויקט החפות אשר באמצעות בדיקות DNA הביא לזיכויים של מעל 160 מורשעים על לא עוול בכפם, שזעקו לחפותם שנים רבות מאחורי סורג ובריח.
העצומה
העצומה נכתבה על רקע העובדה כי הרשעת חפים מפשע היא עניין חמור לכל הדעות. לאחרונה צצות ועולות פרשיות המעידות כי תופעה זו לא פסחה על מערכת המשפט הישראלית. העוול הנגרם לפרט במקרים אלה ברור. הנזק הנגרם לחברה עקב הרשעת חפים מפשע מתגלם בעצם הזיכוי העקיף של האשמים האמיתיים, ובעצם היות הפרט המרכיב הבסיסי של כל חברה. הרשעה על סמך הודאה חמורה במיוחד, מכיוון שהיא עלולה ליצור תמריץ לחוקרי המשטרה שיתמקדו בגביית הודאה במקום באיסוף ראיות.
המציאות מוכיחה שאין דווקא צורך בעינויים על-מנת לחלץ הודאות שווא. כך למשל, ביום חמישי ה-6 בינואר 2005, שוחרר פאבל סמירנוף, חסר בית אשר הואשם ברצח חסר בית אלמוני, והודה במעשה לאחר שמדובבים בתאו שכנעו אותו להודות כדי להמנע ממאסר עולם.
כתב האישום בוטל לאחר שהתברר כי הוא מסר בהודאתו שם של אדם חי. הסנגור בן נון אמר בתגובה, כי מדובר במצב מסוכן שמראה במה מסוגלים להודות אנשים כשהם נמצאים תחת לחץ. כזכור, המשטרה פתחה אז בבדיקת נסיבות האירוע. ממשרד המשפטים, אגב נמסרה אז התגובה התמוהה: "הנאשם הודה בכל פרטי הרצח ואף שחזר אותו, אך כשהתבררו העובדות חזרה בה הפרקליטות מכתב האישום".
קבוצת 'חזקת החפות'
קבוצת 'חזקת החפות' הינה קבוצה של אזרחים מן השורה,המאמינים שיש צורך במעורבות אזרחית בהליכי חקיקה. מעורבות זו נחוצה לדעתם ליצירת תרבות מישפט, מכיוון שהציבור הרחב, ולא המשפטנים, הוא זה שמהווה את הצרכן (והמממן) העיקרי של המערכת המישפטית. באתר הקבוצה אף נאמר "תרבות מישפטית יכולה להיות מושגת, ככל תרבות, רק ע"י מעורבות של הרבים".
על העצומה אשר תוגש היום, חתמו אישים רבים מכל גווני הקשת הפוליטית וביניהם יהושוע סובול (מחזאי), פרופסור אהרון קירשנבאום (מומחה למשפט עברי, המרכז הבינתחומי), הרב יובל שרלו (ראש ישיבת ההסדר פ"ת) ופרופסור אמנון רובינשטיין(שר לשעבר, דיקן בית הספר למישפטים, המרכז הבינתחומי).
על-פי המתוכנן, העצומה תוגש היום בשעה 11:30 לנשיא בית המשפט העליון אהרון ברק. משם ימשיכו חברי הקבוצה למשכן נשיא המדינה משה קצב, ללשכת שרת המשפטים עו"ד ציפי לבני, ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מני מזוז, ליו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ מיכאל איתן, ולראשי הפקולטות למשפטים ברחבי הארץ.
רקע
מעמד ההודאה במשפט הישראלי מוגדר כ"נסיכת הראיות", כלומר בזכות מעמדה הרם ניתן להרשיע אדם על סמך הודאה, ללא ראיות תומכות. מעמד זה מקורו במשפט הרומי (שם הודאה נחשבה ל"מלכת הראיות"). יש המייחסים לפרזומפציה זו את סלילת הדרך לאינקוויזיציה: די היה לסחוט הודאה מנחקר בכדי להוכיח את אשמתו.
המשפט הישראלי מסייג את ההודאה, אמנם, על-ידי דרישה ל"דבר מה נוסף" שיתמוך בהודאות, אלא ש"דבר מה" זה, לדעת משפטנים רבים הגדרתו נזילה ומתעתעת, ואינה מספקת ליצירת טריז כנגד הודאות כוזבות. לדעת מומחים רבים, וביניהם פרופ' למשפט, קיים חשש כי האפשרות להרשיע חשודים על סמך הודאה שאינה נתמכת בראיות מוצקות מובילה את המשטרה, במצבים בהם החקירה נקלעת למבוי סתום, להרשעת חפים מפשע, ומותירה את האשמים האמיתיים מחוץ לכותלי בית הכלא. מהקבוצה נמסר, כי שינוי החוק נועד למנוע הידרדרות של מערכת החקירה והמשפט, באמצעות הפחתה במעמד ההודאה והפניית מרכזיות הדיון לראיות מוצקות, חיצוניות למערך ההודאות.
עמדת המשפט העברי: "אין אדם משים עצמו רשע"
החברים בקבוצה (אנשי רוח דתיים כחילוניים גם יחד) מדגישים כי כלל זה של חז"ל מקדים את המשפט בן זמננו באלפי שנים. מעניין לציין בהקשר זה כי לא היתה שום הנמקה בדברי חז"ל בכלל, ובפרט אין הנמקה הקשורה לעינויים.
קבוצת חזקת חפות קוראת לציבור כולו להצטרף לקריאה לדרוש שינוי חקיקה, כך שלא ניתן יהיה להרשיע אדם על סמך הודאתו בלבד, באמצעות חתימה על העצומה באתר:
[קישור]

תאריך:  24/03/2005   |   עודכן:  24/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
הפרסים, הכוללים פרס כספי ותעודת הוקרה, יוענקו בטקס חגיגי, במהלכו יוצגו נימוקי השופטים ויוקרנו קטעים נבחרים מהכתבות של הזוכים
הדר פרבר
כך קראה המשטרה לתושבי לונדון לאחר שפומה נכנסה לחצר האחורית של תושב מקומי בדרום-מזרח העיר; יתכן ומדובר במספר חיות בר שברחו מגן-חיות פרטי
מירב לוי
החברה להגנת הטבע מתריעה - עופרים רכים שרק נולדו בימים אלה נלקחים על-ידי מטיילים מאימותיהם ומסביבתם הטבעית; הצבי הישראלי הופך בשנים האחרונות למין בסכנה; ברמת הגולן קיימים כ-200 צבאים בלבד ועשרות בודדות במרכז הארץ
יפעת גדות
ממחקר חדש עולה קשר משמעותי ביותר בין רמות גבוהות של חיידקים בפה, הקשורים לריקבון בשיניים, לסיכון ללדת פג או תינוק במשקל לידה נמוך
ארי סירקין
סוחרים באילת פנו למשרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל בדרישה לבטל את הסכם הפיתוח שנחתם עם יזמית פרויקט מרכז מסחרי בחוף הצפוני באילת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il