X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החוקרים אמדו את רעידות האדמה ב-7.5 ומעלה בסולם המגניטודה של ריכטר ומצאו לפחות 13 רעידות אדמה הרסניות ב-200 אלף השנה האחרונות
▪  ▪  ▪

חוקרים באוניברסיטה העברית פיתחו שיטה לקביעת מועד התרחשותן של רעידות אדמה הרסניות לפי מערות נטיפים. העדויות היחידות על רעידות אדמה הרסניות במרחק רב מהבקע הסורי-אפריקאי הן ההרס הרב שהותירו בתוך מערות.
מאמר בנושא מתפרסם החודש בכתב העת Geology. המאמר מתבסס על עבודת המוסמך של אֵליסה קֵייגָן מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית ועל דוח של המכון הגיאולוגי.
במערות נטיפים נשמר רישום של תנאים סביבתיים כמו אקלים וחלחול מי התהום. החוקרים בדקו עד כה את מערת שורק בשמורת אבשלום שבבית שמש הידועה בשם "מערת הנטיפים" וכן מערה הסמוכה אליה. שתי המערות נמצאות כ-40 ק"מ מבקע ים המלח הנחשב אחראי לרעידות האדמה ההרסניות.
החוקרים אמדו את רעידות האדמה ב-7.5 ומעלה בסולם המגניטודה של ריכטר ומצאו לפחות 13 רעידות אדמה הרסניות ב-200 אלף השנה האחרונות. במערות המחקר לא נמצאו עדויות לרעשים מסדר גודל זה ב-4,000 השנה האחרונות. החוקרים מסיקים כי הרעשים הפרה-היסטוריים היו חזקים מכל מה שתועד עד כה בהיסטוריה האנושית.
החוקרת קֵייגָן מדדה כיוונים של עשרות נטיפים וזקיפים שנפלו, וגילתה כי נפילתם לא הייתה אקראית אלא התרחשה בשני כיוונים עיקריים: צפון-דרום ומזרח-מערב. בהנחיית פרופ' אמוץ עגנון מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית הראתה קֵייגָן כי נפילתם של הנטיפים והזקיפים נגרמה, ככל הנראה, מתאוצות קרקע חריגות תוך כדי רעשי אדמה הרסניים ובמיוחד רעשים שמוקדיהם היו באזור ים המלח.
קֵייגָן בחרה מפולות של נטיפים וזקיפים שגדלו עליהם זקיפים לאחר רעידת האדמה. את הזקיפים המאוחרים תיארכה בהדרכת ד"ר מירה בר-מטיוס וד"ר אבנר איילון, מומחים מהמכון הגיאולוגי לשחזור אקלים ממערות נטיפים.
המדענים ממשיכים את המחקר במערות נוספות בארץ במסגרת עבודת הדוקטור של קֵייגָן.

תאריך:  11/04/2005   |   עודכן:  11/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי דיאז
בין העצורים אחייניתה של שרת החינוך; בית המשפט בנתניה שינה את תנאי המעצר של הפעילים שנעצרו לפני שבועיים בעקבות חסימת כביש חיפה ת"א
יפעת גדות
כך אמר רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת במסגרת יום הנקיון הארצי
מחלקה ראשונה
מסקר של איגוד לשכות המסחר ושלוחת אוניברסיטת דרבי עולה כי 67% מהמנהלים מרגישים שחל שיפור בפעילות העסקית ו-59% אמרו כי שיעור הצמיחה ב-2005 יעמוד על 4%
עומר שיקלר
השר הרצוג יודיע לרה"מ עם שובו מארה"ב: נתנגד לכל פגיעה בשמורת חולות ניצנים    נתמוך בעמדת ראש עיריית אשקלון לקליטת משפחות המפונים באזור אשקלון צפון    הבינוי והשיכון יעמוד על כך שלא תהיה פגיעה בשמורת הטבע    הרצוג: "יש להאיץ את העברת התקציב כדי שלא נעמוד בפני שוקת שבורה בעתיד"
עומר שיקלר
כוח צה"ל עצר את פראס פיארס לטפי טנבור בן 22, איש התנזים שעמד בקשר עם החיזזבאללה והתכוון לבצע פיגוע בקרוב    מקורות פלשתינים דיווחו כי צה"ל כיתר בית בו הסתתר    במהלך הלילה המשיך שיגור הקסאמים והפצמ"רים לעבר גוש קטיף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il