X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופטים קבעו: הממשלה רשאית להשתמש בצה"ל ובמשטרה לפינוי במסגרת ההינתקות; צה"ל רשאי היה להדיח את הקצינים בגלל שטענו שפינוי ישובים הינו בלתי חוקי
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון קיים שני דיונים (יום ו', 15.4.05), בהרכב מורחב, בשני נושאים הנוגעים להינתקות. בשני הנושאים דחו השופטים את העותרים, ואיפשרו למעשה לממשלה ולצה"ל להמשיך ביישום תוכנית ההינתקות, וכן להרחיק מצה"ל קצינים-סרבנים.
בפני בית המשפט העליון תלויות ועומדות עתה העתירות העיקריות: נגד פינוי ישובים במסגרת הינתקות. הנשיא ברק החליט לקיים את הדיון בהרכב מורחב עוד יותר של 11 שופטים. הדיון קבוע לאחר חג הפסח.
בדיון הראשון עתה (יום ו') עסק הרכב של חמישה שופטים בעתירות שהגישו שלושה קצינים במילואים. לטענתם, צה"ל הוקם כצבא העם ותפקידו על-פי החוק הוא כשמו: צבא ההגנה לישראל. לכן, הם טוענים, אין להשתמש בצה"ל למשימות פוליטיות, ובכללן פינוי אזרחים מישובים. הוא הדין גם במשטרה, טוענים העותרים, שהוקמה כדי לשמור על ביטחון הפנים של אזרחי המדינה.
השופטים שישבו בהרכב: הנשיא אהרן ברק, המשנה לנשיא מישאל חשין, והשופטים דורית בייניש, אליעזר ריבלין ואילה פרוקצ'יה, דחו טיעונים אלה. במהלך הדיון אמר הנשיא ברק, על-דעת השופטים שישבו בהרכב, כי זכותה של הממשלה להפעיל את הגורמים הכפופים לה כדי ליישם את החלטותיה. אלה הגופים שיכולים לבצע פעולות מורכבות אלה, נאמר בדיון, ואין מנוס משימוש בהם.
השופטים דנו גם בבקשת אותם עותרים, שביקשו להורות לצה"ל להימנע מלשגר חיילים לפנות ישוב בו מתגוררים בני משפחותיהם. השופט מישאל חשין אף העיר, כי הוא משוכנע שכך לא ייעשה, וכן כי: "צריך להיות עם לב קשוח וראש מעץ כדי להכריח אדם לפנות את ביתו". השופטים קיבלו את עמדת הפרקליטות, שיוצגה על-ידי עו"ד אורית קורן, לפיה צה"ל עומד להוציא פקודת מבצע, ובה ייכללו גם הנחיות מיוחדות בסוגיות אלה. עו"ד קורן ציינה, כי הרמטכ"ל התייחס לכך פומבית והביע עמדה זו לפיה כל מקרה יישקל לגופו.
ההרכב האמור דן בנוסף בעתירות שהגישו חמישה קציני מילואים שהודחו מתפקידו פיקוד בצה"ל, בעילה של סרבנות. לטענתם, כפי שזו הובאה על-ידי עו"ד חיים משגב, הם לא קראו להפרת פקודות הצבא, וגם אם עלה חשד שכזה, הרי שהם הבהירו את עמדתם במכתב ששיגרו אל הרמטכ"ל, ובו חזרו על עמדתם לפיה יש למלא אחרי פקודות הצבא.
- עוד על תופעת הסרבנות, הקליקו כאן.
הפרקליטות, שייצגה את צה"ל, טענה כי העותרים לא חזרו בהם למעשה מדבריהם, ובמיוחד לא מאמירתם לפיה פינוי הישובים במסגרת ההינתקות הינו בלתי חוקי.
הנשיא ברק הבהיר כבר בפתח הדיון לעותרים, כי אין מקום לעתירה, וכי בפני העותרים יש אך שתי ברירות: לחזור בהם לחלוטין מדבריהם, ואז ייבחן צה"ל מחדש את עמדתו לגביהם; או להמתין עד סיום מהלך ההינתקות, ואז יבקשו מחדש להשיבם לתפקידי פיקוד. הנשיא ברק אמר כי הוא מניח שאם יחזרו בהם, יישקול הרמטכ"ל את בקשתם.
הנשיא ברק, והשופטים לצידו, דחה גם את טענת העותרים כאילו לא ניתן להם יומם ולא נערך להם שימוע. השופטים קבעו בדיון, כי בנסיבות שנוצרו נערך דיון כדבעי, התקיימה פגישה עימם ואם התקבל מהם מכתב, שרק לאחריו הוחלט על הדחתם מתפקידי פיקוד בצה"ל.

תאריך:  15/04/2005   |   עודכן:  15/04/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
הנסיך נפטר לפני כעשרה ימים בעקבות כשל בלבו וכלייתו    בנו, הנסיך אלברט מונה לרשת את מקומו    ארונו נישא ברחובות הנסיכות ותושבים רבים נפרדו מהשליט האהוב בדמעות
עומר שיקלר
מתחילת השנה האינפלציה עומדת על שיעור של אפס אחוז    המדד הושפע מירידת מחירי הירקות והפירות הטריים, ומנגד - מעליית מחירי פירות טריים, בשר, עופות ושירותי תקשורת
עומר שיקלר
אלוף פיקוד דרום, האלוף דן הראל, אמר את הדברים לתושבי חבל אשכול    ציין כי לצה"ל אין עדיין פיתרון הולם לנושא    שר הביטחון מופז אישר אתמול מיגון הישובים הסמוכים לרצועה
עומר שיקלר
ביום א' צפוייה להתחיל שביתת הבנקים והבורסה לניירות ערך    השביתה אינה מוגבלת בזמן    הציבור מושך כסף ממכשירי הכספומטים מחשש למחסור במזומנים
מחלקה ראשונה
פרופ' זמיר מותח ביקורת על יוצרי הסרט "רצח לכל החיים" על פרשת עמוס ברנס    טוען: "הסרט מציג לגישתו מצב שבו כל המערכת התגייסה להרשיע חף מפשע והדבר חמור מאוד"    הפרקליטה רות דוד: "בפרקליטות מפתחים לאחרונה מערכת להפקת לקחים שלא היתה קיימת בעבר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il