האם קרה לכם שצעדתם במשעולי הסופרמרקט, עם רשימת קניות מסודרת בידכם, כשלפתע, בלי כל הכנה, תקף אתכם יצר בלתי מוסבר לקנות סיר, מחבת או ליפגלוס מפתה? אם כן, אתם לא לבד. מבדיקה מחקרית שערכו סטור קולג'-המכללה לקימעונאות, באמצעות החטיבה הכלכלית של גיאוקרטוגרפיה, עולה כי קצת יותר ממחצית האוכלוסייה קנתה לפחות מוצר Non-Food אחד ברשת מזון בחצי השנה האחרונה.
רשתות המזון הפועלות כיום בארץ, שולחות ידיים ארוכות לכיסו של הצרכן בכל דרך אפשרית. מלבד מגוון מזון הולך וגדל, ניתן להשיג היום ברשתות, גם מוצרים רבים שאינם מזון. רוב המוצרים מהווים השלמה לאחזקת המטבח או הבית, אך גם מוצרים כגון מוצרי קוסמטיקה ואף בגדים ניתן למצוא כיום בחלק מהרשתות.
המחקר נערך בחודש פברואר 2005, בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בגילאי 18 ומעלה בישראל.
הממצאים העיקריים שעולים מהמחקר מלמדים, כי קצת יותר ממחצית האוכלוסיה קנתה לפחות מוצר אחד שאינו מזון ברשת מזון בחצי השנה האחרונה. בנוסף, עולה מהמחקר, כי קניית מוצרי Non-Food במקומות המוכרים מזון, מאופיינת במרבית המקרים כקניית דחף - רק 15% מהציבור מדווחים, כי תכננו קנייה כזו בחצי השנה האחרונה.
אז מה סוחף את הישראלים לקנייה לא מתוכננת? המחקר מלמד, כי הפיתוי הגדול הוא כלי מטבח - שליש מהאוכלוסייה בישראל רכשו בחצי שנה האחרונה כלי מטבח וסרוויסים ברשתות המזון. כנראה שלישראלי הממוצע קשה להתאפק כשהוא רואה סיר נוצץ או מפית פרחונית. יותר מחמישית רכשו ברשתות המזון מוצרי קוסמטיקה ו-18% רכשו מוצרי חשמל.
82% מהנשאלים דיווחו, כי ברשת המזון בה הם קונים, מוצעת למכירה לפחות קטגוריה אחת של מוצרי Non-Food. קטגוריית המוצרים הנפוצה ביותר היא כלי המטבח - 74% ממשקי הבית מדווחים כי בסניף שלהם מוצעים למכירה מוצרים מקטגוריה זו.
כשני שליש מדווחים על הימצאותם של מוצרי קוסמטיקה, בשמים, ביגוד והנעלה. הקטגוריה הפחות נפוצה היא מוצרי החשמל ורק 59%מדווחים על הימצאותם של אלו ברשת המזון בהי הם עורכים את קניותיהם.