X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תערוכה חדשה במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשיה תל-חי
▪  ▪  ▪


הצבעה על הבדלים בתיאור המילולי שעל גב הגלויות של שלמה נרינסקי, המוצגות בתערוכה החדשה שמעלה המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשיה תל-חי, ממקדת את תשומת הלב לשדה הפוליטי-כלכלי שמעצב את האוביקט האמנותי ומעודדת קריאה ביקורתית של טקסט ודימוי. בתערוכה תצלומים של שלמה נרינסקי מהשנים 1910-1921, שהודפסו ב-1921 על-ידי האחים ג'מאל כגלויות פוטו-גרבור.
ב-1980 ערך פרידל גידל את האלבום הנוכחי, הכולל 114 צילומים, לאחר שרכש חלק גדול מהגלויות.
תצלומיו של נרינסקי מציגים את ארץ הקודש בהתאם לתפיסה המערבית והציונית, בסגנון ששואב מהאוריינטליזם, מהרומנטיקה ומהצילום הפיקטוריאלי. חלקם מדגישים את האקזוטיקה המזרחית והתנ"כית כמתממשת בדמויות ובאובייקטים החומריים בארץ. תצלומים אחרים מדגישים את הדימוי הספיריטואלי של הארץ.
הטקסט - לתצלומים נלווה כיתוב על גב הגלויות, לרוב בשלוש שפות: אנגלית, עברית וערבית. בנוסף, כתב פרידל גידל טקסט באנגלית , שמבוסס על הטקסטים בגלויות אך אינו זהה להם. בקריאת כל טקסט ותצלום בפני עצמם נוצרת לכידות, אך קריאתם יחד חושפת אי התאמות והבדלים - בין שפה לשפה ובין מילים לתצלום – שמובילים לערעור המובן מאליו; הפניית תשומת לב לרעיון העקרוני שכל שפה וכל תצלום משקפים מערך מושגי ואידיאולוגי, המביאה אותנו לבחון בעין ביקורתית את השדה המורכב שבו התעצבו מושגים ודימויים.
ההבדלים, שמתקיימים גם ברמת הניסוח וגם ברמת התיאור העובדתי, נובעים ברוב המקרים מהתאמת הטקסטים לקהלי יעד שונים: נוצרים-מערביים, יהודים-ציונים או ערבים.
תוכניה
"הירקון" בעברית הוא "נהר אל-עוג'ה בסמוך ליפו" בערבית ובאנגלית (מס' 14); "יער הדקלים לרגלי הכרמל" בעברית הוא "הדקלים בקרבת חיפה" בערבית (מס' 30); "קברות חלוצי חדרה (בזכרון יעקב)" בעברית הם "בית הקברות בזומרין" בערבית (מס' 99); ו"תל-אביב" בעברית היא "הקולוניה של תל-אביב ביפו" בערבית (מס' 13). בגלויות אחדות מוצג אותו תצלום כמתעד מקומות שונים לגמרי: כך, גלויה מס' 54 היא "בין פרדסי פתח-תקווה" בעברית ו"בין פרדסי התפוזים ביפו" בערבית. יש הבדלים בין שפה לשפה גם בתיאורי הדמויות: "סוג טיפוסי של רבי" באנגלית הוא "רב אשכנזי" בעברית ו"חכם מחברון" בערבית (מס' 42).
באלבום המוצג בתערוכה, שנערך ב-1980, הגלויות הודבקו כך שלא ניתן לראות את הכתוב בשלוש השפות. על דפי האלבום הודפס טקסט חדש - באנגלית בלבד - שמבוסס ברובו על הטקסט האנגלי שעל גב הגלויות, אם כי במקרים מסוימים נבחרו התוכן והמונחים של העברית. כך, "נהר אל-עוג'ה ליד יפו" באנגלית שעל גב הגלויה הופך ל"נהר הירקון ליד תל-אביב" באלבום. הצבת שפה אחת (נרטיב אחד) במקום שלוש שפות (שלושה נרטיבים) מוחקת את המתחים מעל פני השטח ויוצרת תחושה של הומוגניות ומובנות מאליה. באופן משעשע, את הסדר החדש שכונן באלבום מערערים דווקא התצלומים המופיעים בו – ובעיקר התצלום "הצליבה" (מס' 90), שסגנונו שונה מזה של התצלומים האחרים.
בין אם הפערים וההבדלים שנוצרים במפגש בין שפות, בין דימוי לשפה ובין דימוי לדימוי מעידים על שיקולים מסחריים, פוליטיים או טעות גרידא, כוחם הוא בערעור המובן מאליו - ערעור שמוביל לקריאה ביקורתית של שדה שפועלים בו דימויים ושפות שונים ושל היחס אובייקט/דימוי/שפה.
_________________________
המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי: ימי ושעות פתיחה לקהל -א'-ה' 08:00-16:00, ו' - סגור, שבת - 10:00-17:00.
אתר האינטרנט www.open-museums.co.il

תאריך:  04/05/2005   |   עודכן:  04/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי סירקין
בית משפט השלום קריות מחק באופן נדיר כתב אישום נגד קבוצת הכדורסל מכבי קרית מוצקין ומנהליה, אשר הואשמו באי העברת ניכויים למס הכנסה, בשל טענת הגנה מן הצדק הואיל ולא היה שוני בין המקרה של הקבוצה הנאשמת ובין ענין התזמורת הסימפונית ומנהליה, שנכשלו בין היתר במעשים דומים ובהיקף כספי גדול בהרבה, ולמרות זאת החליט היועץ המשפטי לממשלה להפסיק את ההליכים נגדם
גלית יצחק
קרן ברל כצנלסון יוצאת בפרויקט במסגרתו יעברו יוצאי ברית המועצות סדנאות, מפגשים עם מנהיגים פוליטיים ועוד    יגאל צחור: "מטרת הפרויקט הינה לשמש 'קרש קפיצה' עבור אנשים אלה"
שלומי דיאז
ראש אג"ם במשטרה ניצב אוחיון: "השלמנו את ההכנות להינתקות"    השוטרים שיקחו חלק בפינוי המתיישבים לא ישאו נשק    המשטרה תוגברה במסוקי סייפן, אמצעים לפיזור הפגנות, סולמות וזרנוקי מים, סוסים, גדרות, גז, אלות וזינזנות
הדר פרבר
כפר בלום פותח את הקיץ בשילוב של מוסיקה וטעמים בגוון איטלקי: אופרות, אריות וקונצ'רטו לפטוצ'יני
רנית נחום-הלוי
את השביתה יחלו הסטודנטים ביום א' לאחר יום העצמאות, כאשר באופן הדרגתי יצטרפו אליהם ציבורים נוספים; השובתים ישהו באוהלים מול משרד ראש הממשלה, שם יארחו שרים, חברי כנסת ואישי ציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il