X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נפתחה בגרמניה במלאת 60 שנה לשחרור ברגן-בלזן בתקופת פעילות זו הגיע מספר היהודים ב-צֶלֶה לכדי 3,700 איש - המספר הגדול ביותר של יהודים בעיר בכל הזמנים
▪  ▪  ▪

בבית-הכנסת בעיר צֶלֶה [CELLE] בגרמניה, הקרובה למחנה ברגן-בלזן בסכסוניה תחתית, נפתחה תערוכת זיכרון בנושא "החיים היהודיים ב-צֶלֶה לאחר 1945", במלאת 60 שנה לשחרור מחנה-הריכוז הסמוך ברגן-בלזן.
הקהילה היהודית בעיר צֶלֶה חוסלה בתקופת השואה. כ-3 שבועות לאחר שחרור מחנה ברגן-בלזן הסמוך, הגיעו לעיר נציגי הוועד היהודי המרכזי מאזור הכיבוש הבריטי בגרמניה, ושניים מהם - האחים רפאל אולבסקי והרב ישראל-משה אולבסקי - עמדו בראש הפעילות לשיקום החיים היהודיים בעיר.
רפאל אולבסקי היה היו"ר הראשון של הקהילה היהודית, והוציא לאור עם שניים מחבריו את המגזין היהודי הראשון בגרמניה שלאחר השואה. אחיו, הרב ישראל-משה אולבסקי, פעל במשך חמש שנים במרץ לשיקום החיים היהודיים הדתיים בצֶלֶה, וזכה עקב כך למוניטין עולמי כ"הרב מ-צֶלֶה". בסיס הפעילות היה בית הכנסת המקומי [העתיק ביותר בצפון גרמניה], שטוהר ושופץ, ובניין בית הספר היהודי הסמוך.
בתקופת פעילות זו הגיע מספר היהודים ב-צֶלֶה לכדי 3,700 איש - המספר הגדול ביותר של יהודים בעיר בכל הזמנים! (כיום חיים בעיר צֶלֶה ובסביבתה כשבעים יהודים).
התערוכה מתקיימת בחדרים סמוכים לבית-הכנסת ומציגה באמצעות מסמכים מקוריים, תעודות, תצלומים נדירים ופריטים מרגשים את השיקום המופלא של הניצולים וחזרתם לחיים יהודיים מלאים. בין הנושאים אותם מציגה התערוכה: שחרור מחנה ברגן-בלזן; יסוד הקהילה היהודית החדשה בעיר צֶלֶה בידי האחים אולבסקי; ההוצאה לאור של המגזין היהודי הראשון בגרמניה לאחר השחרור; שיקום החיים היהודיים הדתיים בעיר צֶלֶה - מסעדות כשרות, שיקום בית הכנסת (העתיק ביותר בצפון-גרמניה), המקווה ובית העלמין; ועוד.
התערוכה שנאצרה בידי סבינה מיינהרט מארכיון העיר צֶלֶה, הסתייעה רבות בפריטים דוקומנטריים רבים שתרמו יוכי ריץ [אולבסקי] ואריה אולבסקי, בתו ובנו של רפאל אולבסקי ז"ל מישראל.
ברגן בלזן
המחנה מילא תפקידים מיוחדים ברשת מחנות הריכוז בגרמניה הנאצית. מיקומו בסקסוניה התחתית שבצפון גרמניה, בסמוך לעיר צלה (Celle). באפריל 1943 הוקם המחנה רשמית כמחנה מעצר (Aufenthaltslager) למיועדים לחילופים בגרמנים שבמדינות בעלות-הברית, ששלטונות גרמניה הנאצית היו מעוניינים להחזירם לגרמניה. המחנה היה כפוף למדור D של "המשרד הראשי למשק ולמנהל של האס.אס.
המחנה שוחרר ב-15 באפריל 1945 בידי הצבא הבריטי ובו 60,000 אסירים ששרדו, אך רובם במצב בריאותי קשה מאד. במשך ימי השחרור הראשונים מתו 14,000 בני אדם.

תאריך:  05/05/2005   |   עודכן:  05/05/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון, הדר פרבר
בבריטניה מעריכים כי במידה והיתרון לו תזכה מפלגת הלייבור על יריבתה, המפלגה השמרנית, לא יעלה על 100 מושבים, יגבר מאוד הלחץ על בלייר לפנות את מקומו לטובת שר האוצר הפופולרי, גורדון בראון    בלייר יוכל להתנחם בכך שהוא עשוי להפוך היום לראש הממשלה השני בהיסטוריה הזוכה לתקופת כהונה שלישית
עומר כרמון
רק לפני שבוע הודיעו האירופים כי הם "מאוחדים בדרישתם להפסקה מוחלטת של ההעשרה"    לא ברור מה תהיה התגובה האמריקנית לעמדה החדשה
עומר כרמון, הדר פרבר
הנשיא האמריקני: ניצחון חשוב במלחמה בטרור    "אם יש מישהו שיכול להוביל אותנו למקום הימצאו של אוסאמה בן-לאדן, זה פראג' אל-ליבי"    טרם התקבלה החלטה האם יוסגר מספר 3 באל-קאעידה לארה"ב
רנית נחום-הלוי
כך לדברי יוזם החרם, יריב נחשון; "אני קורא לכל האנשים להעיר לאנשים ברחוב, להסביר לילדים על צרכנות נכונה ושהמורים ירשמו בגדול על הלוח 'היום שביתה סלולרית'", דברי נחשון
שלומי דיאז
חשוד כי קיבל טובות הנאה מאנשי עסקים שעבדו עבור העירייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il