איש לא קנא ביורגן שרמפ, יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר קרייזלר AG, בערב האסיפה השנתית של בעלי מניותיו. ארשת פנים מודאגת מאוד אפיינה את מרבית הנוכחים באסיפה הכללית, אשר נערכה בשבוע שעבר בברלין.
אין כל פלא לאוירה הקשה ששררה באולם, שהרי ערך המניות הנתונות בבעלות הנוכחים ירד לפחות ממחצית משויין לפני כשלוש שנים, עת נוסדה החברה החדשה.
גם אוהדיה המושבעים ביותר של דיימלר קריזלר, נאלצים עתה להודות, שדבר מה אינו פועל כמתוכנן במיזוג הגרמני אמריקני שהיה אמור להיות כה נזיל – במשמעות הפיננסית החיובית של הביטוי – עד כי הוגדר בשם "ז'יטון החלומות" בקזינו בורסת פרנקפורט.
בפברואר החולף פרסמה החברה המאוחדת אזהרת רווח, על-רקע קשיים בשוק האמריקני. קרייזלר הפסידה לא פחות מ-1.9 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2001, והתחייבה להגיע השנה לאיזון. לכעשרת אלפי בעלי המניות הזועמים, הבטיחו המנהלים כי ברבעון הראשון של 2002 עשויה קרייזלר אף להציג רווח מסויים, וזאת לראשונה לאחר חמישה רבעונים רצופים של הפסדים.
סך הפסדי 2001 של דיימלר קרייזלר מצטבר לכדי לא פחות מ-5.4 מיליארד אירו. בעלי המניות דרשו לפיכך הסקת מסקנות אישיות מצוות הניהול הבכיר. אלא שדווקא על פניו של היו"ר שרמפ לא ניכרה דאגה מיוחדת. הוא ידע שתמיכתו של בעל המניות השני בגודלו, רשות ההשקעות הכווייתית (KIA), מובטח לו מראש.
בשבוע שקדם לאסיפת בעלי המניות התקיימו דיונים קדחתניים בין הגרמנים לשותפיהם הכוויתיים, ולבסוף הושגה הסכמה מלאה. הכוותים אכן הביעו אמון בראשי הקונצרן, ודובר הרשות ההשקעות הכווייתית צוטט כמי שמסר בשם המנכ"ל סלאח אל-פאלא, כי "כוויית הינה משקיע לטווח ארוך, ובדעתה להישאר בדיימלר קרייזלר עוד פרק זמן משמעותי."
עם 7% אחוזי בעלות, KIA היא בעלת המניות השניה בגודלה בדיימלר קרייזלר. מקדים אותה רק הבנק הגרמני דויטשה בנק, שלו כ-12% אחוזי בעלות. לפי פרסומי העיתונות הגרמנית, שואפת דויטשה למכור את חלקה ברגע שתיווצר הזדמנות עסקית מתאימה, וזאת במסגרת תוכניתה להיפטר מאחזקות שאינן תואמות את תמהיל מוצריה.
מנהלי הבנק הרגיעו את המשקיעים באומרם כי בכל מקרה, בדעתם לערוך את הליך המכירה "בזהירות ובאופן הדרגתי".
"מה בעצם לא בסדר בדיימלר קרייזלר?", שואל אתר אינטרנט מוטורי בריטי, המתעלם מהדיבידנד בסך אירו בודד למניה, שעל חלוקתו הוחלט. "לא ברור", אומרים הבריטים, ומעלים השערות שונות.
קיימת התמרמרות בקרב מנהלי קרייזלר בדטרויט, המרגישים כעובדי צווארון כחול יחסית למנהלים הגרמנים שהוצנחו מעליהם. הדבר מקומם את האמריקנים בעלי המודעות הפטריוטית, אך מומחים מזכירים את עובדיה האמריקנים של הונדה באוהיו, אשר קיבלו בהבנה את עול מנהליהם היפנים.
בעיותיה של השותפות עלולות להחריף באם תטיל דיימלר מגבלות ניהוליות גם על מחלקת עיצוב המכוניות היצירתית מאוד של קרייזלר. "בכך הם ישחטו את התרנגולת מטילת ביצי הזהב, והרי ידוע שהגרמנים לא אוהבים תרנגולות ואפילו לא על שולחנם."
מעט ביקורת לא היתה מזיקה למנהלי דיימלר, אפילו אם ניתחשב בנסיבות האובייקטיביות, ואם ניקח בחשבון את תנאי השוק הקשים. אלא שאין מנוס ממבט מקנא לעבר מנהליה מדושני העונג של ב.מ.וו. הם הרי פועלים ומתחרים באותו פלח שוק ממש.
"אחריותם הציבורית של בעלי המניות מחייבת אותם, באם אינם מרוצים, להתריע על כך בגלוי. רוכשי מניות בכוח עלולים לבצע קנייה מוטעיית, ואין להקל עימם ראש. העובדה שבעלי BMW AG מוכרים מניותיהם במשורה, אינה סיבה לרכוש מניות בתעשיית הרכב ללא גילוי נאות", טוענים אנליסטים.
אתר האינטרנט הבריטי מסיים דיווחו באומרו: "רק אל תהיו לי עצובים בבקשה, ואל תבכו על שרמפ המסכן. במקרה הגרוע ביותר הוא תמיד יכול לצלצל למנהל הבנק האישי שלו, ולבקש פרוט יתרה".