X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
יבואני הרכב: "הזהר בדברייך"
▪  ▪  ▪

"על ממשלת ישראל לשקול העדפה לרכישת מוצרים אמריקניים על פני מוצרים אירופיים. כצעד ראשון יש לשקול את מקורות הייבוא לרכישת המכוניות עבור צי הרכב הממשלתי". כך אמר השר לשיתוף פעולה אזורי, רוני מילוא.
השר אמר את הדברים לנוכח עמדתה הפוליטית העויינת של הקהיליה האירופית, ובהתייחסו לקולות הנשמעים מקרב ראשי האיחוד האירופי בקשר לסכסוך במזרח התיכון. הרעיון הושמע לקראת הבאתו בפני ישיבתה השבועית של הממשלה (יום א', 21.4.02), ומחמת אילוצי לוח זמנים טרם נערך ככל הנראה הדיון בדברים.
דוברת השר מילוא הדגישה בפני מחלקה ראשונה, כי השר מילוא אינו מבקש להחרים את השוק האירופי, אלא רק לשקול בשלב ראשון העדפת ייבוא מוצרים ממקורות אחרים. לדבריה קבע השר, כי אירופה עלולה להינזק כתוצאה מההליך המוצע על-ידי השר, שכן ישראל מייבאת מאירופה פי שלושה מהיקף היצוא הישראלי לאירופה.
מקור בכיר בהנהלת איגוד יבואני הרכב, תקף בחריפות את הרעיון. "הסכמי הסחר עליהם חתומה ישראל אוסרים כל התערבות ממשלתית בעקרונות השוק החופשי," נמסר למחלקה ראשונה, וכל חרם ישראלי על אירופה הינו בחזקת איום סרק. "הרעיון מזכיר את דיברי המערכון 'החזיקו אותי', שהרי מאזן הסחר של ישראל הינו זניח לגבי הקהיליה הארופית."
"הסכמי הסחר החופשי הינם נכס אסטרטגי שאל לה לישראל לפגום בו. ההסכמים נחתמו בתקופת פריחה ביחסיה הבינלאומיים של ישראל, ועתה הם מהוים נטל על הקהיליה האירופית - הממשיכה ומקיימת אותם כלשונם רק לנוכח התחיבותה המשפטית. לישראל אין ערך מוסף כלפי מדינות השוק, הם ישושו להיפטר מאיתנו ואילו אנו תלויים בהם".
"המקורות האלטרנטיביים לייבוא מכוניות נמצאים ביפן וארה"ב, ואינם מהווים תחליף הולם ליבוא הרכב מאירופה. חלק מהמכוניות היפניות ממילא מיוצרות כיום באירופה, והמכוניות האמריקניות עשויות לשרת רק פלחים מאוד מסויימים משוק הרכב הישראלי. צריך ללמוד מי מסוגל להכות את מי. ביפן לא נוכל למצוא את חומרי הגלם אותם אנו מייבאים מאירופה, ובכל מקרה היפנים אינם אוהבים אותנו יותר מאשר אוהבים אותנו האירופים. חשיבותו של השוק הערבי כלפי היפנים לא נופלת מחשיבותו כלפי האירופים – ואולי גבוהה אף יותר."
"הסיכוי למימוש איומים ישראלים כלפי האירופים הינו ריאלי כסיכויי מימוש הרעיון להקמת רכבת תחתית בגוש דן", מסר הבכיר בהנהלת איגוד יבואני הרכב, בהזכירו את תפקידו הקודם של מילוא כראש עיריית תל–אביב. "אסור לפגוע במעט הייצוא אשר אנחנו מצליחים לבצע ליעדים אירופיים, שהרי אנו מתקשים אף לממש את רכישות הגומלין בהן מחוייבים הגופים הזרים המתקשרים עם ממשלת ישראל."
הכוונה היא לרכישות גומלין האמורות להתבצע בשוק הישראלי, בהן מחוייבים גורמים זרים המתקשרים בחוזים בינלאומיים גדולים עם מדינת ישראל. בעבר היקשו דרישות רכש הגומלין על יצוא מכוניות יפניות ואחרות לצי הרכב הממשלתי והביטחוני בארץ, אך באחרונה לא השכילה ישראל לאכוף את תנאי ההדדיות להם התחייבו גורמים זרים המייצאים לישראל. כך למשל, לא ממומשים כלל רכישות הגומלין הנגזרים ממיכרזי תשתית גדולים לשיקומה ופיתוחה של רכבת ישראל.
סחר הרכב העולמי מושפע מהתנודות בשווקי המטבע הבינלאומיים. בפילוח מקורות היבוא לישראל ניכרת מגמה של מעבר צרכנים לרכישת מכוניות אירופיות על חשבון היבוא מיפן. מגמה זו התמתנה בחודשיים הראשונים של 2002, והמכוניות האירופיות ירדו ירידה קלה לשיעור של 54 אחוזים מכלל היבוא, לעומת 59 אחוזים בתקופה המקבילה אשתקד, בעוד המכוניות היפניות עלו ל-30.2 אחוזים לעומת 29.9 אחוזים בתקופה המקבילה אשתקד.
יבוא המכוניות מדרום קוריאה עלה בחודשיים הראשונים של 2002 ל-10.8 אחוזים (לעומת 6.5 אשתקד), אף שהתמורה לרובן משולמת בדולרים אמריקניים. המכוניות האמריקניות נמצאות בתחתית רשימת מקורות יבוא הרכב לישראל, וסך יבואן מסתכם בכשני אחוזים בלבד.

תאריך:  22/04/2002   |   עודכן:  22/04/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל איל
מדגמי יום הבחירות מראים: לה פן הדיח את הנשיא היוצא, ליונל ג'וספין; יתמודד בסיבוב השני מול שיראק
יואב יצחק
עד כה נחקרו בפרשה כעשרה חשודים, ובהם: אורי שני, עמרי שרון ועורך הדין דב ויסגלס. השלושה נחקרו באזהרה, כחשודים; שרון החזיר תרומות בסכום כולל של 4.7 מיליון ש"ח בהן נעשה שימוש שלא כדין לכאורה
מירב לוי
בישיבתה השבועית החליטה הממשלה למנות ועדה בסוגיית מעמד הורי חיילים בודדים
אייל כגן
מירב לוי
כוחות צבא הושארו סביב מתחם המוקטעה ברמאללה וכנסיית המולד בבית לחם; צה"ל השלים את יציאתו משכם ורמאללה; כוח דובדבן עצר 13 מבוקשים בקלנדיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il