"חודש מניעת תאונות הדרכים נמשך בצה"ל כל השנה. החודש הזה הוא חודש מתן דגש", כך אמר סא"ל אילן מלמד, ראש מחלקת בטיחות במפקדת זרוע היבשה ל-Nfc לרגל חודש בטיחות בדרכים שמצויין בצה"ל במהלך חודש יוני.
במהלך החודש נערכים בצה"ל תרגילים, הרצאות ותדריכים רבים להגברת מודעות הנהגים והמפקדים בסכנות הכרוכות בנהיגה. "המאמץ החשוב ביותר של צה"ל במלחמה בתאונות הדרכים מתקיים בתחום התרבותי ארגוני. בכדי להקטין את מספר התאונות והנפגעים, צה"ל מתייחס לנסיעה בכלי רכב בדיוק באותה הרצינות כפי שהוא מתייחס לכל למשימה צבאית אחרת.
כיום יש התכוננות למשימת נהיגה, מתמנה מפקד לכל נסיעה, מתבצע תדריך של מפקד משלח לקראת המשימה למפקד הנסיעה ולנהג הכולל נקודות תורפה בטיחותיות. תהליך זה מדגיש את אחריותם של המפקדים למשימות המתבצעות ביחידותיהם עם כלי הרכב", אומר סא"ל מלמד.
סא"ל מלמד מספר, כי באמצע שנות ה-80' היו יותר מ-400 תאונות דרכים בשנה במסגרת השירות הצבאי והיו יותר מ-40 חללים בשנה. בשנת 2004 היו 44 תאונות דרכים עם נפגעים, כלומר ירידה של יותר מ-90%. הוא מדגיש, כי מדובר בתאונות במסגרת השירות הצבאי ולא בחופשות שבת והכוללים את כל סוגי הרכב הצבאי - רכב לבן, רכב חום משאיות וכו'.
על-פי הנתונים של צה"ל, בשנת 2004 נהרגו חמישה חיילים בתאונות דרכים, ב-2003 - 3 חיילים, ב-2002 נהרגו 12 חיילים, ב-2001 נהרגו 10 חיילים ובשנת 2000 7 חיילים. הוא מציין, כי תאונות הדרכים היו בכל תחום - תאונות באימונים, נהיגה מנהלתית, במהלך פעילות מבצעית ועוד.
הוא מדגיש, כי אחד האתגרים של הצבא הוא בכך שהנהגים הם נהגים צעירים ללא ניסיון רב. בנוסף, רכב מבצעי הוא פחות בטוח לנהיגה בשל שיפורי הביטחון שנערכו בו כמו תוספת מיגון ושיריון הפוגעות בביצועים הרגילים של הרכב. גם הכבישים ותנאי הנהיגה פחות טובים מהכבישים הרגילים.
סא"ל מלמד מציין עוד, כי צה"ל מבצע תחקיר בכל מקרה של תאונת דרכים עם חללים או פצועים. "בכל מקרה של תאונת דרכים עם חלל או פצוע קשה מתקיים תחקיר שמוצג לרמטכ"ל וכן מתנהלת חקירה פלילית של המשטרה הצבאית", הוא אומר.
כל נהג עובר הכשרה על סוג הכלי עליו הוא נוהג "ערכנו מהפכה בכל מה שקשור למקצועיות הנהגים", אומר סא"ל מלמד "כל נהג עובר הכשרה על כלי הרכב בו הוא נוהג. לג'יפ יש השתלמות מיוחדת, על האמר יש השתלמות, על משאית מסוג אחד יש השתלמות אחת ועל סוג אחר יש השתלמות שונה". בנוסף, צה"ל עורך השתלמויות, ימי עיון וקורסי נהיגה מונעת לחיילים. "כל נהג צריך לעבור ביחידה שלו קליטה וכן פרק נהיגה מסויים עם נהג חונך. משך תקופת החניכה תלוי בסוג הספציפי של כלי הרכב", הוא מוסיף.
צה"ל פותח בית ספר לנהיגה קרבית סא"ל מלמד מציין, כי צה"ל עומד לפתוח בקרוב בית ספר לנהיגה קרבית במל"י שבצאלים. "כל נהג מבצעי יעבור שם הכשרה ייעודית על הכלי עליו ינהג. הקורס הוא בנוסף לכל ההכשרות האחרות אותם הוא צריך לעבור", ציין. קורס זה מצטרף לשורה של קורסים נוספים שצה"ל עורך כמו קורס נהיגה מתקדמת או מסע אלף הקילומטרים שמבוצע בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הוא מדגיש, כי צה"ל משתפ פעולה במגוון נושאים עם הרשות.
החל מדצמבר 2004 החל צה"ל, בשיתוף עם הרשות לקיים "השתלמות נהיגה בטוחה בחופשה" בכל קורסי הטירונות, אורך ההשתלמות הוא יום שלם ובמסגרתה מועברים לטירונים תכנים ייעודיים אשר תכליתם להשפיע על התנהגותו של החייל בחופשה בין אם הוא נוהג או בין אם הוא נוסע. "הבנו שיש לנו השפעה על התנהגות חיילים בחופשה ואנחנו פועלים בנושא ומשקיעים עם הרשות מיליוני שקלים", אמר.
צה"ל משקיע משאבים רבים בשיפור הבטיחות של כלי הרכב עוד הוא מספר, כי צה"ל החל לשים דגש על השיפור האיכותי בבטיחות כלי הרכב. ההאמר הבטיחותי החליף את הג'יפ האמריקני המיושן והלא בטיחותי, כל כלי הרכב החומים קבלו תוספת של קשת התהפכות, מותקנים בהם כסאות ייעודיים ומותקנים בהם חגורות בטיחות וחלה חובת חבישת קסדה על הנהג והנוסעים. כלי הרכב הלבנים הנרכשים הם עם מקדמי בטיחות גבוהים וזאת תוך איסור לבצע נסיעות מנהלתיות עם כלי רכב קרביים. רוב כלי הרכב הלבנים של צה"ל מצוידים במערכת ABS ויש בהם כריות אוויר.
הוא מספר כי אמצעים אלו נרכשו בהשקעה כספית גדולה מתוך הבנה שחלה חובה למזער את הנזק על הנוסעים בכלי רכב צבאיים.