"זה כבר לא אקטואלי..." מודל 2005: אתרים של חברות ישראליות וארגונים ישראלים לוקים בחסר - בכל הנוגע לתוכן. כך עולה מסקר חדש שערך המיזם "תוכניון", אשר מספק שירותי עריכה וניהול תכנים לאתרים ברשת. מהסקר עולה, כי 75% מהאתרים העסקיים בישראל אינם מעדכנים תעריפים ואף לא את רשימת המוצרים והשירותים שהם מתיימרים למכור ברשת. באתרים של העמותות והארגונים הלא עסקיים המצב חמור עוד יותר: כ-85% אינם מעדכנים את תכני האתרים שלהם במשך למעלה משנה.
בעוד לוחות המודעות בעיתונים מתמודדים קשות עם הלוחות הווירטואליים באתרי האינטרנט היעודיים, דומה שהקלישאה "זה כבר לא אקטואלי" הופכת יותר ויותר רלוונטית דווקא לאתרי אינטרנט של חברות וארגונים בישראל. האינטרנט, אשר מתיימר לספק מידע כמעט חסר גבולות ונתונים רבים ככל הניתן הופך לפעמים להיות קצת פחות ידידותי, כאשר מלבד הכמות המבלבלת, פעמים רבות נמצא אתרים כאמור לא מעודכנים, מה שישלח אותנו להמשיך ולחפש, ולחפש... ולא תמיד למצוא.
האסטרטג ואיש הפרסום זאב ליכטנזון, שהקים את "תוכניון" בשיתוף העיתונאי לשעבר, טובי פולק, מדווח כי מבדיקת "תוכניון" עולה תמונה עגומה של זלזול בקהל הגולשים - ויותר מכך פגיעה חמורה בדימוי החברה מפעילת האתר הלא מעודכן - דווקא בקרב הלקוחות הפוטנצייאליים שלה - שטרחו לחפש אותה באינטרנט.
ליכטנזון מציין, כי במרבית המקרים, השיבו מנהלי החברות לסוקרי "תוכניון" כי עם כניסת עידן האינטרנט הם חשו צורך להיות גם בזירה החדשה ולפיכך השקיעו ממון רב בטכנולוגיה שהיתה אז עדכנית ובעיצוב האתר - אלא שמאז ההתלהבות הראשונית הם לא מצאו לנכון לתחזק את התכנים באופן שוטף.
טובי פולק, הבעלים של חברת "תוכן העניינים", השותף, כאמור, למיזם, אומר כי מעבר לפגיעה בתדמית, מהווה הזנחת אתר האינטרנט גם בזבוז של ממש מהפוטנציאל העסקי; "לקוח שמגלה באתר תכנים שאינם מתעדכנים - לא ישוב עוד. מי שאינו עוקב אחרי הרגלי הגלישה של לקוחותיו, אינו מעבד את המידע הסטטיסטי האצור בתוכו ואינו משכיל לחדש ולעדכן את תכני האתר על בסיס קבוע, פשוט זורק כסף ביודעין. זו הרי רשלנות שיווקית בלתי מובנת לחלוטין. הרי המשאבים הטכנולוגיים והגרפיים כבר הושקעו, המידע הרלוונטי ביותר נערם באתר - אלא בשל חוסר תשומת לב מספקת או סתם עצלות, פשוט אין מי שיקטוף את הפירות", קובע פולק.
אלא שבחודשים האחרונים, מדווחים ליכטנזון ופולק, במקביל להתאוששות הכלכלית במשק, דומה שחלה מידה מסויימת של התפכחות גם בעניין זה. "אולי זה בגלל שאנו פועלים על-פי מודל עסקי של מיקור חוץ (אאוטסורסינג) שאינו מעמיס על תקורות הצוות הפנים ארגוני הקבוע ואולי זה בגלל שקהל הגולשים מצביע "ברגליים" ומדיר עכברו מאתרים לא עדכניים ושאינם ערוכים בצורה מקצועית" אומר ליכטנזון, ומדגיש, כי יותר ויותר מנהלים, מקפידים לשוב ולנהל את התוכן של האתר שלהם ברמה מקצועית המכבדת את לקוחותיהם והגולשים המזדמנים לאתריהם.