X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט צרף לתביעת המיליארדים של "שירותי בריאות כללית" שלוש חברות טבק אמריקניות, שחתמו על הסכם "עד מדינה" בארה"ב
▪  ▪  ▪

בהחלטה תקדימית שנתקבלה ביום ב' (27.6.05) צירף בית המשפט המחוזי בירושלים לתביעה שהגישה "שירותי בריאות כללית" נגד מספר חברות סיגריות מהארץ ומחו"ל, על סך 7.6 מיליארד ש"ח, שלוש חברות מקבוצת "ליגט", ובהן החברה L&M. בקשה שהגישו חברות אלו לביטול היתר ההמצאה של התביעה אליהן לארה"ב - נדחתה על-ידי בית המשפט.
חברות אלו חתמו לפני מספר שנים על הסכמים עם שלטונות של מדינות ארה"ב, שתוארו כהסכמי "עד מדינה", על פיהם התחייבו לגלות לבית המשפט מסמכים פנימיים הקשורים בתיאום פעילויות בין חברות סיגריות שונות, גם אם במסמכים אלו יש משום עבירה פלילית.
בית המשפט ציין בהחלטתו, כי אומנם בהסכמים אלו הן הכחישו את אחריותן לנזקי העישון, אך ברור כי בידיהן מסמכים ומידע הדרושים לתביעה שבפניו, הן לביסוס אחריותן של יתר הנתבעות והן לביסוס אחריותה היא.
בחלק התקדימי של ההחלטה, ציין השופט יוסף שפירא את האופי האוניברסלי של הפרסומת של תעשיית הסיגריות ושל קבוצת ליגט. בית המשפט קורא לכך "שאלת הכפר הגלובלי": כאשר מדובר בחברות בסדר גודל של ליגט, אשר פועלות בשוק האמריקני, אחד השווקים הגדולים והמשפיעים בעולם, הרי שאין חברה יכולה להימנע מכך שפעולותיה ישפיעו אף מעבר לגבולותיה של ארה"ב.
בהקשר זה, מצטט בית המשפט את דבריה של הכללית, כי "כל המידע המטעה הזה, גם אם פורסם מחוץ לישראל, הגיע ומגיע ארצה ומשמש להטעיית הציבור בישראל, וכל חברות הסיגריות נהנות מכל מאמצי הפרסומת וההטעיה בכל מקום בו נעשו, ומהסכומים האדירים המושקעים בתחום זה".
בית המשפט הוסיף, כי אומנם הזכויות לשיווק ומכירת הסיגריות נמכרו כבר בשנת 1978 לחברת "פיליפ מוריס" (יצרני מרלבורו), אך "הצרכן הסביר אינו יודע להבחין בין פרסומת לסיגריות מסוג L&M אשר מקורה בארה"ב, מבית מדרשה של ליגט, ובין פרסומת לאותו סוג של סיגריות אשר מקורה בחו"ל, אולם מבית מדרשה של Philip Morris".
בית המשפט איזכר את האמור בתצהירו של מנכ"ל שירותי בריאות כללית, זאב וורמברנד, כי מדובר בכתב אישום כנגד תעשיה שלמה, בדבר פיתוח הסיגריות, שיווקן והפצתן בארץ, ופעילות להגברת ההתמכרות אשר שלושת החברות מקבוצת "ליגט" היו חלק ממנה. בית המשפט ציין את הידע האישי של המנכ"ל בנשוא התביעה, כפי שבא לידי ביטוי בעדותו.
בחלק אחר של ההחלטה נדחתה טענת התיישנות שהעלו חברות אלו כנגד התביעה, ונקבע כי ניתן לתבוע על כל נזק הנובע ממחלה שקרתה לאחר שנת 1988. קבוצת ליגט חוייבה בהוצאות בסך 7,500 ש"ח.
מנכ"ל הכללית וורמברנד ציין, כי זו הפעם הראשונה שניתן לתבוע חברות טבק גם במקומות שבהן אין הן מוכרות עוד סיגריות בעת התביעה. בכך - טוענת הכללית - יש תקדים ויתרון חשובים, שהרי נזקי העישון מתגלים לעתים לאחר שנים רבות.
בהקשר זה, יש לציין, כי חברות הסיגריות נאלצו בארה"ב לשלם פיצויים בסכום חסר תקדים של 246 מיליארד דולר, המשולם בימים אלה לשלטונות של מדינות ארה"ב. מדובר בהסכם פשרה שנעשה באותן התביעות, בהן הגיעה ליגט להסדרי עד המדינה, וההסכמים האלה סייעו רבות לקידום התביעה ומתן הפיצויים. בית המשפט ציין, כי גם בארץ נעשה ניסיון להגיע עם ליגט להסכם דומה, אך הוא לא צלח.

תאריך:  28/06/2005   |   עודכן:  28/06/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
החברה תספק שירות של מחיר זול יחסית וקבוע מכל יעד    תחילה יוצע השירות לחברות בינ"ל בארה"ב ומאוחר יותר גם בארץ
חדשות טלספורט
הנבחרת תצא לטורניר ידידותי באוקראינה באוגוסט כהכנה למשחקים החשובים בספטמבר
חדשות טלספורט
מכבי פ"ת תפתח בשעה 18:30 את הכנותיה לעונה החדשה במתקן האימונים של הקבוצה
חדשות טלספורט
יצחק שום סיכם הערב על אימון קבוצת אלניה ולדיקווקז
חדשות טלספורט
מכבי ת"א שלחה מכתב לחלוץ הקמרוני עליו שלמה לפני כמעט מיליון דולר והודיעה לו שאין לו מקום בקבוצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il