X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בעקבות עתירתם של ועדי הורים מראשון לציון ונתניה, קבע הרכב שופטי בית המשפט הגבוה לצדק, כי: "בחינות הבגרות בבתי-הספר התיכוניים נכללות בגדר הסדר חינוך החינם על-פי חוק לימוד חובה. בהעדר הסמכה בחוק, אין משרד החינוך רשאי להורות על גביית תשלומים עבור בחינות אלה"
▪  ▪  ▪

בית המשפט הגבוה לצדק, פסק (יום ב', 18.07.05), כי גביית התשלומים מתלמידי התיכון עבור בחינות הבגרות נעשית שלא בסמכות ולפיכך אינה כדין.
ההחלטה נקבעה בעתירתם של ועדי הורים מבתי-ספר בראשון לציון ובנתניה, במסגרתה נדרש בית המשפט לשאלה האם רשאי משרד החינוך לגבות מתלמידי בתי-הספר התיכוניים תשלומים בגין היבחנותם בבחינות הבגרות.
ראוי לציין כי כבר בשנת 97', הוגשה לבג"צ עתירה כנגד התשלום האמור, אולם לנוכח ההפחתה המשמעותית בשיעור התשלום, נקבע כי "...נותר מעט מאד, מבחינה מעשית, מן העתירה המקורית, עד כדי כך שמתעורר ספק אם ראוי היה, במצב זה, לעמוד על העתירה".
בהחלטתו הנוכחית, הביא הרכב השופטים שכלל את השופטת דורית ביניש, השופט אדמונד לוי, והשופט אליקים רובינשטיין את פסיקתו של בג"צ על מעמדה של הזכות לחינוך ועל חשיבותה כ"כלי חיוני לקיומו של משטר דמוקרטי חופשי חי ומתפקד" ו"לקיומה של חברה, בה חיים ופועלים אנשים המשפרים את רווחתם ותורמים, בתוך כך, לרווחתה של הקהילה כולה". עוד הודגשה מרכזיותה של הזכות לחינוך כ"יסוד הכרחי למימושו העצמי של כל אדם".
לגבי חשיבותו של חינוך החינם, קבע בית המשפט, כי הוא נועד "לאפשר שוויון הזדמנויות בחינוך על-מנת ליתן לכל ילד וילדה הזדמנות שווה למימושם העצמי, לגיבוש אישיותם ולהשתלבותם המוצלחת בחברה".
בשלב זה עבר בית המשפט לבחון את טענת המדינה כי אף שהלימודים בכיתות יא' ויב' הינם חלק מחינוך חינם, מן הדין להבחין בין שלבי הלימוד עד בחינות הבגרות לבין הבחינות עצמן - הבחינות הנדונות אינן חלק מהזכות לחינוך חינם ואין המדינה חייבת לשאת במלוא עלותן.
על-כך פסק בית המשפט, כי: "בעניין שבפנינו, נוכח חשיבותן של בחינות הבגרות כמשקפות את הישגי התלמידים עם סיום לימודיהם בבית-הספר התיכון, ובהתחשב בתכלית של קידום שוויון ההזדמנויות בחינוך, הפרשנות המכלילה את בחינות הבגרות בגדר חינוך החינם היא הפרשנות העולה בקנה אחד עם תכליתו של החוק ועם מטרות החינוך שהמדינה מעניקה לתלמידים על-פי החוק; לפיכך, זוהי אף הפרשנות המתחייבת של הוראות החוק".
משנקבע כי הסדר חינוך החינם חל על בחינות הבגרות, עבר בית המשפט לברר מהי משמעות הדבר לעניין סמכותו של משרד החינוך לדרוש מהנבחנים תשלומים בעד הבחינות. הרכב השופטים קבע, כי בהעדר הסמכה מפורשת בחוק לעניין גביית תשלומים עבור בחינות הבגרות, אין בכוחו של משרד החינוך לסטות מן הכלל הקבוע בחוק, לפיו אין לגבות דמי הרשמה או כל תשלום אחר בעד לימודי חינוך החינם, ובכלל זה בחינות הבגרות.
בסוף דבריו, נדרש בית המשפט גם לשיקול התקציבי שהעלתה המדינה. הרכב השופטים קיבל את ההגיון שבטיעון זה, אך הוסיף, כי: "שיקולי תקציב - הגם ששיקולים כבדי משקל הם - אין בהם כשלעצמם כדי להעניק סמכות חוקית לרשות שלטונית כאשר סמכות זו לא ניתנה כנדרש בחוק. אם אומנם גישתם של המופקדים על החינוך בישראל היא כי התשלום המוטל על ההורים לשם השתתפות במימון בחינות הבגרות מוצדק הוא, עליהם לבסס את דרישתם ולעגן את סמכותם בחקיקה. בהעדר הוראה חוקית מסמיכה, אין הם רשאים להטיל את הנטל הכספי על ההורים, גם אם נטל זה נראה בעיניהם מוצדק וסביר".
לאור האמור לעיל, הפך בג"צ את הצו על תנאי שניתן קודם לכן למוחלט, והצהיר כי גביית התשלום עבור השתתפות בבחינות הבגרות נעשית שלא בסמכות, ולכן אין משרד החינוך ראשי להורות עליה.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במשרד טרם התקבל פסק הדין וכשישלח הוא ייבדק וילמד בשיתוף המחלקה ליעוץ משפטי של המשרד. יחד עם זאת, במשרד מקוים שההוראה החדשה לא תאלץ את המשרד לצמצם הזדמויות נוספות שניתנו במבחני הבגרות ב-4 השנים האחרונות, כגון: מועדי ב' וכו'".

בג"צ 7351/03 – ועד הורים עירוני ראשון לציון ואח' נ' שרת החינוך, התרבות והספורט ואח'
לפסק-הדין המלא –
[קישור]
תאריך:  18/07/2005   |   עודכן:  18/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר שיקלר
כך טוענת האגודה לזכות הציבור לדעת    צה"ל מחייב את הכתבים לחתום על מסמכי התחייבות ולפעול על-פי הנחיותיו
מירב לוי
חופשה בצפון המציעה אירוח אחר - רגוע ושליו יותר    מלון "פסטורל" בכפר בלום מציע להימלט מהפקקים והלחץ של המרכז ולהינות ממדשאות ירוקות אינסופיות, ארוחות בליווי מוסיקה קלאסית ושלווה בלתי נגמרת    במלון יוקם מרכז ספא ואולם קונצרטים
גלית יצחק
לטענתם, משרד האוצר הבטיח להעמיד את הסכום הנדרש לתשלום הגמלה עד לסיום המו"מ עם המתנהל לרכישת בית החולים, אולם הם לא קיבלו את גמלת חודש יוני    בהסתדרות מבטיחים להגיב בצעדים ציבוריים וארגוניים אם לא תשולם הפנסיה במהרה
הדר פרבר
הסופה, בקטגוריה 4, כבר פגעה קשות בקריביים ביום שישי, באי גרנדה והיא ככל הנראה עושה דרכה למקסיקו    החזאים צופים תנאים קשים
עידן יוסף
בישיבת הר-המור בירושלים, השייכת לרב צבי טאו, התבקשו התלמידים שלא לצאת למצעד ההתחברות. בישיבה לא שוללים את המצעד, אך מעדיפים להתמקד בלימוד תורה ופעילויות הסברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il