"כחלק מתפיסת הפעולה של יחידה המעברים הכנסנו כוח אדם איכותי יותר שסף הגירוי שלהם למעשים לא אתיים יורד", כך אומר סא"ל אורן ג'וליאן מפקד יחידת המעברים באיו"ש בראיון מיוחד ל-Nfc.
סא"ל ג'וליאן מסביר, כי תפיסת המעברים בצה"ל השתנתה במהלך שלוש השנים האחרונות, והשינוי בתפיסה פועל במספר מישורים: "דבר ראשון מכניסים כוח אדם ייעודי ומקצועי כדי שהתפקיד לא יהיה נחלת כוחות הבט"ש. צריך לתת שירות לאוכלוסיה שעוברת במעברים. דבר נוסף שהשתנה הוא ההבנה שזה צריך להיות מקום מאיר פנים בו ניתן שירות ולא מקום קודר".
"חלק גדול מנקודות המעבר שודרגו והוכנסו אמצעים טכנולוגיים וזאת כדי לאפשר מקום טוב יותר. הוכנסו מזגנים, קרוסלות למעבר, מגנומטרים ואמצעי שיקוף לכבודה. צריך לשמור על הביטחון וצריך גם לשמור על זכויות האדם", אומר סא"ל ג'וליאן.
הוקמו מעברים חדשים במתכונת טרמינל בחודשים האחרונים הוקמו ברחבי יהודה ושומרון מעברי תפר חדשים במתכונת של טרמינלים חדישים, במטרה לאפשר בידוק ביטחוני של העוברים בהם במהירות ויעילות, במינימום זמן. בצה"ל מציינים, כי פתיחת המעברים נועדה בכדי להקל על האוכלוסיה הפלשתינית שאינה מעורבת בטרור לעבור לעורף ישראל.
המעברים מאוישים באמצעי בידוק מתקדמים, בהם מערכות מחשוב המאפשרות זיהוי מהיר ומדויק של העוברים ומתעדכנות באופן שוטף ומיידי, משקפים וגלאי מתכות. את המעברים מאיישים חיילי חיל-רגלים, שוטרות צבאיות המיועדות לבידוק נשים, קצין דובר ערבית ממנהלת התיאום והקישור וחיילי יחידת המעברים של המשטרה הצבאית.
מיקומם של המעברים החדשים, אשר הוקמו הן במקומות בהם היו קיימות בעבר נקודות ביקורת והן במקומות בהם בעבר לא היו קיימות נקודות ביקורת. שניים מהמעברים פועלים כבר בימים אלו במתכונת הטרמינלים:
- מעבר שער אפריים, שנפתח בסוף חודש יוני ונמצא מערבית לטול-כרם;
- ומעבר ביתוניא, שנפתח לפני כחודשיים ונמצא דרומית לרמאללה;
- מעבר ג'למה ומעברים נוספים באיזור השומרון ובעוטף ירושלים, עתידים להיפתח בחודשים הקרובים;
- באזור יהודה יתחילו בעוד מספר חודשים עבודות הבניה לשלושה מעברים נוספים באותה מתכונת.
שיפור ועלייה במקצועיות החיילים סא"ל ג'וליאן הוא מפקד יחידת המעברים והחיילים תחתיו שייכים למשטרה הצבאית. "יחידת המעברים בצורתה הנוכחית הוקמה באפריל 2004", הוא מספר ומגלה כי יחידתו מחזיקה עתה במעל ל-30 מחסומים קבועים, בעיקר באיזור קו התפר. "ככל שעוברים החודשים רואים שיפור ועלייה במקצועיות של החיילים. יש שיפור ביכולות הזיהוי של אנשים חשודים ושל התנהגויות חשודות של האנשים".
סא"ל ג'וליאן מגלה, כי היחידה הוקמה לאחר עבודת מטה ארוכה שערכה יותר משנה. הרקע לה הוא מבצע חומת מגן, שהחזיר את כוחות צה"ל למרחבי יהודה ושומרון וללב הערים הפלשתיניות. "לאחר המבצע צה"ל ולאחר שהכוחות התבססו בשטח הצבא "מצא את עצמו" עסוק במאות מחסומים שונים שהוקמו על-מנת לשלוט בשטח. כוחות המילואים השתחררו והסדירים חזרו לתעוסקה המבצעית, היה צריך כוח שיעסוק בשיטור, ולכן החליטו לשים חיילים בעלי כשירות מבצעית נמוכה יותר".
אלפי בני אדם עוברים כל יום במעברים לדבריו, נוצרה בעיה שכוחות החי"ר שעסקו בלחימה נגד הטרור היו צריכים גם להחזיק במחסומים, והחיילים לא תמיד ידעו לגשר על הפער שבין לחימה לפעילות מחסומים שעיקרה התחככות עם אוכלוסיה אזרחית והיו מקרים של פגיעה בזכויות האדם.
על-פי נתוני המנהל האזרחי, במעברי התפר שער אפריים וג'למה, דרכם יכולים לעבור כ-2,800 איש בשעה, עוברים בכל יום כ-10,000 איש בכל מעבר. במעבר עוברים פועלים וסוחרים היוצאים לעבודה בישראל, וכמו כן מתקיים מעבר במקרים הומניטריים.
מעבר ביתוניא הינו מעבר סחורות הפועל בשיטת 'גב אל גב', בין עורף ישראל לתחומי יהודה ושומרון. הסחורה העוברת דרך המעבר כוללת בעיקר תוצרת חקלאית, מזון טקסטיל וחומרי בניין. כ-300 משאיות מעבירות סחורה בכל יום בין תחומי הרשות הפלשתינית לישראל דרך מעבר זה.
הוכנסו חיילים איכותיים יותר חיילי יחידת המעברים הינם שוטרים צבאיים אשר עוברים טירונות של שישה שבועות בבה"ד 13, במהלכה הם עוברים קורס שיטור בסיסי, ולאחר מיונים מגיעים לקורס מאבחנים ביטחוניים שנמשך שלושה שבועות. סא"ל ג'וליאן מספר, כי לאחרונה הוכנס לקורס גם לימודי ערבית כדי לסייע בפעילות החיילים. "כחלק מתפיסת הפעולה של היחידה הכנסנו כוח אדם יותר איכותי שסף הגירוי שלהם למעשים לא אתיים יורד. גם המפקדים במחסומים הם קציני משטרה צבאית".
"אנחנו מבצעים הרבה הדרכות, ימי הדרכה, ימי כשירויות שבמהלכם ניתן דגש על תחום האתיקה והתחום המיקצועי. אנחנו מלמדים את החיילים מה מותר ומה אסור, מה לגיטימי ומה לא. בנוסף, יש ביקורות פתע במחסומים וכן אנו מפעילים את גורמי המודיעין של מצ"ח - זרוע אחרת של המשטרה הצבאית על-מנת לבדוק את פעילות החיילים"
תופעות חריגות מטופלות בנחרצות לדברי סא"ל ג'וליאן, כל מקרה של תופעה חריגה מטופל באופן מיידי בצורה נחרצת גם בתחום התחקיר וגם בתחום הענישה, ובמידת הצורך חיילים מורחקים מהיחידה. "מאז הקמת היחידה היו שני מקרים חריגים. באחד חיילי המחסום הגיעו לרמת היכרות קרובה מאוד עם כמה עוברים קבועים במחסום ואלה נתנו לחיילים מוצרים שונים בחינם. בעיה נוספת שעלתה היא שהמפקד ידע על כך ולא טיפל בדבר. הוא נשפט על כך", הוא מספר ומוסיף: "לחיילים אסור לרכוש דבר מהפלשתינים, אפילו לא שתייה. הבידוק צריך להיות מקצועי וללא משוא פנים".
"מקרה נוסף היה כשחייל נקט באלימות כלפי מבוקש שעצר במחסום. בוצע תחקיר מעמיק בנושא והחייל נשפט ונידון לתקופת מחבוש".
בעקבות הוראת מפקד פיקוד המרכז, האלוף יאיר נוה (17.7.05) על הגברת הבידוק ביציאה ממעברי התפר ברחבי יהודה ושומרון, נטלה על עצמה יחידת המעברים את התפקיד וגם חייליה עוסקים בבידוק כלי הרכב.
ההחלטה התקבלה בעקבות המשך ניסיונות של אירגוני הטרור להוציא פיגועים לעורף מדינת ישראל, ולאור העובדה כי לאחרונה התגלתה תופעה בקרב ארגוני הטרור של ניצול כלי רכב בעלי לוחית זיהוי ישראלית, על-מנת לעבור ביתר קלות דרך מעברי התפר ולהכניס פיגועי טרור לישראל.